تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیات عظام خامنه ای، نوری و مکارم: وصیت یاد شده اشکال ندارد، ولی استفاده از اعضای بدن او بعد از مرگش چنانچه برای نجات جان یا درمان بیماری شخص دیگری باشد جایز است به شرط آنکه که برداشتن آن عضو از بدن میت باعث صدق عنوان مثله و هتک حرمت میت نشود.[1] آیات عظام امام، سیستانی، وحید: بنابر احتیاط واجب این وصیت نافذ نیست مگر آنکه باعث نجات جان مسلمانی شود.[2] آیات عظام فاضل، بهجت: اگر تنها راه نجات جان مسلمانی متوقف بر آن عضو باشد و تهیه آن از غیر مسلمان هم ممکن نباشد اشکال ندارد.[3] آیت الله تبریزی: خیر، وصیت او به استفاده از عضو بدنش بعد از مرگ یا فروش آن نافذ نیست.[4] پی نوشت: [1]. خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 1292؛ نورى، استفتائات، ج 1، س 992؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 1442 و 1443. [2]. امام، تحریر الوسیله، ج 2، التشریح، م 5؛ سیستانى، توضیح المسائل، احکام پیوند، م 61؛ وحید، توضیح المسائل، م 2894. [3]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2127؛ بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م 24. [4]. تبریزى، استفتائات، س 2083. منبع: احکام پزشکی و بیماران، سید مجتبی حسینی و سید محمدتقی محمدی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۴. .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.