تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
الف) قبل از پرداختن به پاسخ پرسش شما جهت مقدمه بايد گفت كه، براي وجود "بهشت و دوزخ" در بين مفسران دونظريه است: 1. بهشت و دوزخ در باطن و درون اين جهانند و بعضي از پرهيزكاران كه درك و ديدي در اين جهان دارند، (چشم برزخي دارند) بهشت و دوزخ را نيز ميتوانند با چشم حقيقت خود ببينند; مثل اينكه به وسيله فرستندهاي بسيار قوي صداي صوت دلنشين قرآن را در همه جاي زمين پخش كنيم، و در نقطه ديگر زمين، از فرستنده ديگري با همان قدرت، صدايي فوقالعاده دلخراش و ناراحت كننده، به همه جاي زمين پراكنده شود. 2. عالم آخرت و بهشت و دوزخ بر اين عالم محيط است، و به اصطلاح، اين جهان در شكم و درون آن جهان قرار گرفته است; مثل عالم جنين كه در درون عالم دنيا است. اگر ميبينيم كه قرآن ميگويد: وسعت بهشت به اندازة وسعت آسمانها و زمين است; بدين جهت است كه انسان چيزي وسيعتر از آسمان و زمين در اين عالم نميشناسد تا مقياس سنجش قرار گيرد. اين دو نظريه مطابق آيات و روايات است. "وَسَارِعُوَّاْ إِلَيَ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَـَوَ َتُ وَالاْ ?َرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ;(آل عمران،133) به سوي آمرزش خدا و بهشتي كه پهنا و فراخي آن به اندازة وسعت آسمانها و زمين است سبقت بگيريد، بهشتي كه براي پرهيزكاران فراهم شده است." از اميرمؤمنان عليپرسيدند: اگر بهشت به اندازة آسمانها و زمين است، پس جهنم كجاست؟ فرمود: "وقتي شب ميآيد، روز كجاست؟."(الفضائل، شاذان بن جبرئيل، ج 1، ص 149، انتشارات رضي، قم.) و نيز پرسيدند: بهشت و جهنم كجاست؟ فرمود: "بهشت در آسمانها و جهنم در زمين است."(الخصال، صدوق;، ج 2، ص 597، انتشارات جامعه مدرسين.) www.eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.