تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این جا باید به چند نکته توجه داشته باشید: 1- آیا ملاک در بهشت و جهنم رفتن افراد جنبه هاى آمارى و کمى است یا ملاک پویش راه حقیقت و به تعبیر دیگر کیفیتها است؟ اصل این سوال مبتنى بر نگرش کمى و آمارى است در حالى که حق و باطل وصف متنوع از کمیتها نیستند بلکه حق حق است هرچند سالکان آن اندک و باطل باطل هر چند پویندگانش بسیار باشند. 2- آنچه در متون روایى در این موارد وجود دارد بیشتر تکیه بر آن دارد که دشمنان اهل بیت(ع) و غیر وافى به ولایت اهل بیت(ع) وارد بهشت نمى شوند این مساله اختصاص به تفکر شیعه ندارد و غالب اهل تسنن نیز دشمنى با آنان را حرام مى دانند و محبت آنان را واجب البته ولایت مراتبى دارد و مرتبه نهایى آن که سعادت برین را نیز در پى دارد ولایت جامع و کامل است که شامل ولایت زعامت و رهبرى نیز مى شود. 3- کیفیت برخورد خداوند با بندگان در قیامت بستگى به جهتهاى ظاهرى(انبیا) و باطنى (عقل و فطرت) دارد که در دنیا براى بندگان قرار داده است. بنابراین اگر کسى راه حق را شناخت و پیمود بهشتى است. ولى اگر با آن به ستیز برخاست جهنمى است. اما کسانى که حق را تماما نشناخته اند اگر در نشناختن آن مقصر باشند از رحمت الهى دورند ولى اگر تقصیرى در آن رابطه نداشته باشند معذور خواهند بود. این گروه اگر وارد بهشت هم نشوند. معذب نخواهند بود و در شرایط نسبتا مناسبى خواهند زیست. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.