تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
خداوند متعال انسان را موجودی آزاد و با اراده و اختیار خلق کرده یعنی تکامل انسان از طریق انتخاب و اراده به دست می آید؛ بنابراین اگر افرادی مانند منافقین با اراده و انتخاب خود مسیر ضلالت و گمراهی را انتخاب کنند معنا ندارد خداوند آنها را بالاجبار هدایت کند؛ زیرا؛ اولا: خلاف حکمت الهی در خلقت انسان است. ثانیا: هدایت جبری و بدون اراده ارزشی ندارد.توضیح این که خداوند متعال به همه بندگان خود مهربان است و تمام مقدمات هدایت و سعادت را برای آنان فراهم کرده است اما استفاده از این مقدمات و رسیدن به هدایت و سعادت را در اختیار انسان ها قرار داده است تا هرکس بخواهد یا اراده خود مسیر هدایت را انتخاب کند و هر کس بخواهدبه مسیر ضلالت و گمراهی برود.در حقیقت سلامت و بیماری روحی هر فرد در اختیار خود اوست این که قرآن فرموده است: "در قلوب منافقین بیماری وجود دارد و خداوند بر مرض آنها می افزاید". مراد این است که آنان از اختیاری که خداوند به آنها عطا کرده بود تا مسیر هدایت را انتخاب کند سوء استفاده کردند و مسیر ضلالت را برگزیدند،خود را از نعمت هدایت ها و نصایح پیامبران الهی محروم کردند . سنت خداوند چنین است که در همان مسیر نفاقی کهخ خود انتخاب کردهاند روز بروز بیشتر سقوط کنند.[1] به عبارت دیگر، سنت و قانون الاهی این است همان طوری هر کس بیماری جسمی داشته باشد و در صدد مداوای خویش بر نیاید روز بروز بر شدت مرض او افزوده خواهد شد در مورد انحرافات و بیماری های روحی و روانی نیز این قانون الاهی صادق است و عدم علاج آن با توبه و برگشت، سبب عمیق تر شدن آن می شود؛ و چون این یک قانون و سنت الاهی است از آن جهت به خداوند نسبت داده شده است. بنابراین، این آیه هیچ منافاتی با لطف و مهربانی خداوند ندارد؛ زیرا افراد منحرف و منافق با اختیار خود دستورات الاهی را زیر پا مگذارند و در مسیر نفاق قرار می گیرند و خود را از لطف، مهربانی و هدایت های الاهی محروم می سازند.پی نوشت:[1] بر گرفته از تفسير نمونه، ج 14، ص 517.منبع: http://farsi.islamquest.net .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.