تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
در نماز میّت مستحب نیست که اهل فضل در صف متأخّر بایستند و این که سیّد بحر العلوم رحمه الله فرموده:
و فی الجنائز؛ الأخیر أفضل (34) مراد این نیست که شما فهمیدهاید، بلکه مراد اینست که اگر موتی متعدّدند میّت متأخّر که نزدیکتر به امام است موقف او افضل است از موقف سایر موتی.
بلی؛ بعض از فقهای متأخّرین این معنی را احتمال دادهاند که مقصود افضیلت صف آخراز صفوف مأمومین در صلاة میّت باشد (35) و این معنی را سکونی روایت کرده (36) و در( فقه الرضا ) عَلَیْهِ السَّلَام مذکور است (37) و لذا در( عروه ) من باب تسامح در ادّله سنن ذکر نمودهاند (38)
و حقیر هم بدین جهت، قیدی بر این عبارت ننوشتهام و مستفاد از روایت سکونی و (فقه الرضا) عَلَیْهِ السَّلَام اینست که علّت این حکم اینست که صف آخر از رجال متّصل است به صفوف نسوان بدون فصل، لذا بودن اهل فضل در آن جا اوفق به حفظ نساء از منافیات تعفّف است و به هر تقدیر لو لا التسامح اثبات استحباب مشکل است. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.