تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

با توجه به آیات قرآن آیا پیروی از حضرت محّمد(ص) لازم است ؟آن آیات کدام است ؟


آری از نگاه قرآن اطاعت از پیامبر اسلام لازم است آن آیات بدین شرح است:1- «اَطیعوا الله و الرَسول فَان تَولوا فان الله لایُحب الکافرین» در این آیه، اعراض و روگرداندن از اطاعت رسول اکرم(ص) کفر تلقی شده است. یعنی اگر کسی از جهت اعتقادی رو برگرداند، کفر عقیدتی دارد و اگر کسی معتقد باشد ولی در مقام عمل اعراض کند، کفر عملی دارد و در هر دو حال از کافران (به معنای جامع) بشمار میرود.2- «و أَطیعوا الله والرَسول لعلکم تُرحمون» . این رحمت خاصه است که در پرتو اطاعت ازخدا و پیامبر نصیب مردم میشود. رحمت خاص در قبال رحمت عام و مخصوص مؤمنان و سالکان صراط مستقیم است.3- «ومن یُطع الله و رَسوله یُدخله جنات تَجری من تحتها الأنهار خالدین فیها و ذلک الفوز العظیم»  در این آیه جنبه تشویق ملحوظ شد، به این بیان که فوز عظیم که بهشت جاودان نموداری از آن است و در پرتو پیروی از خدا و رسول اکرم(ص) حاصل میشود، به پیروان خدا و رسول بشارت داده شد.4- «ومَن یَعص الله و رَسوله و یَتعدّ حدوده یُدخله ناراً خالداً فیها وله عَذاب مُهین» سرپیچی و نافرمانی در برابر خدا و پیامبر، مایه عذاب دردناک و ذلت و خواری است. عزّت بی جا، ذلت بجا را به همراه دارد، چنانکه فروتنی در برابر فرمان خدا و پیامبر، زمینه فوز برزگ و عزت راستین را فراهم میکند. هون و خواری در اطاعتِ از هوی نهفته است و انسان هوس مدار، از نهفتگی خواری و زبونی غافل است.5- «یا أیها الذین امنوا أَطیعوا الله و أَطیعوا الرسول وأُولی الأمر مِنکم فَاِن ثَنازعتم فی شیء فردُّوه اِلی الله والرَسول ان کنتم تُؤمنون بالله والیوم الاخر ذلک خَیر و أَحسن تَأویلاً» خداوند بعد از دستور پیروی از خود و رسول گرامی و أئمه اطهار(ع) چنین فرمود: برای فصل خصومت و حل نزاعهای علمی و عملی به خدا و رسول او رجوع کنید. ارجاع مورد نزاع به خدا و رسول، بازگشت خوبی برای شما دارد.6- «ومَن یُطع الله و الرَسول فاولئک مَع الَذین أَنعم الله عَلیهم مِن النبیین و الصِدیقین و الشُهداء و الصالحین و حَسن أولئک رَفیقاً» اگر کسی مطیع خدا و پیامبر باشد، همراهان خوبی دارد، زیرا انبیا و صدیقان و شاهدان اعمال و صالحان، رفقای او و همراه مرافقی بر ای او هستند. همراه مرافق به کسی گفته میشود که رفیق خود را هدایت و حمایت میکند. به عبارت دیگر قافله بشری به سوی لقای حق در حرکت است و طی این مرحله طولانی بدون همرهی خضرِ ولایت، میسور نیست، و همراهان ضعیف نواز، مایه شادابی و امید اعضای قافله اند.7- «واَطیعوا الله وأَطیعوا الرَسول واحذَروا فَاِن تَولیتم فاعلموا أَنما عَلی رسولنا البلاغ المبین».8- «وأَطیعوا اللهَ ورَسوله اِن کنتم مؤمنین» .9- «ویُطیعون اللهَ و رَسوله أولئک سیرحمهم الله» . این رحمت خاص است که در پرتو پیروی رسول اکرم(ص) ظهور میکند و بهره پیروان خدا و پیامبر میگردد.10-«ومن یُطع الله و رَسوله و یخش الله و یَتقه فأولئک هم الفائزون» ، «أَطیعوا الله و أَطیعوا الرسول فَاِن تَولّوا فانما علیه ما حمل و عَلیکم ما حَملتم و ان تطیعوه تهتدوا و ما علی الرسول الا البلاغ المبین» . فائز و رستگار کسی است که پیرو خدا و رسول اکرم بوده و تقوای الهی را فراهم کند. هر کدام از رسول و امت مسئولیتی دارند؛ رسول گرامی(ص) مسئول تبلیغ آیات و احکام الهی است، و امت اسلامی مسئول فهم و پذیرش دعوت الهی است. پیامبر پیام خود را رساند و شما بکوشید که به هدف والای او برسید.11- «و ما کان لِمؤمن و لا مُؤمنة اِذا قضی الله و رَسولُه أَمراً أن یکون لَهم الخیرة مِن أمرهم و مَن یعص الله و رَسوله فقد ضَلّ ضَلالاً مُبیناً» . یعنی گرچه شما خردمند و عالمید، اما جهان بینِ کامل نیستید. بسیاری از اسرار چون دردسترس علوم انسانی یا تجربی نیست جامعه بشری نسبت به آنها امّی است و خداوند از میان امیین، پیامبر عالم و آگاه را مبعوث کرده است. بنابر این مؤمنان در برابر وحی آسمانی حق ندارند بگویند: ما نظرمان درباره ره آورد پیغمبر، چنین است، زیرا امّی نباید در برابر معلم اظهار نظر کند.12- «ان الذین یُحادون الله ورَسوله أولئک فی الأَذلین کَتب الله َلأَغلبن أنا و رَسلی اِن الله قوی عَزیز» . از آن جا که عزت از آن خدا و رسول و مؤمنان است: «و ِلله العِزّة و لِرسوله و لِلمؤمنین»  ، کسانی که از پذیرش رسالت رسول اکرم(ص) سرباز زده، منحرف شدند، ذلت دامنگیر آنها میشود. پس آن حضرت محور محبت و عداوت الهی نیز مدار عزت و ذلت است، بنابراین دوست داران و پیرو ان رسول اکرم(ص) عزیز و محبوبند: «اِن کنتم تُحبون الله فاتَبعونی یُحببکم الله»  ، چنانکه منحرفان از رسالت آن حضرت، هم دشمنان خدایند و هم خوار و فرومایه: «ضُربت عَلیهم الذلة و المسکنة»  ، و اگر مطیع رسول اکرم نبود و راهش را جدا کرد و در شق و مرز دیگری حرکت کرد عقاب خداوند سخت است: «ذلک بِأنهم شاقوا الله و رَسوله و َمن یُشاق الله فَاِن الله شَدید العِقاب». حاصل این که چون محور ارزش و کمال انسانی، فضایل نفسانی است: «اِن أَکرمَکم عِند الله أتقیکم»  ، و رسول گرمی(ص) که مؤدب به آداب الهی است و از خُلق عظیم بهره مند است «انّک لعلی خلق عظیم ، از برجسته ترین مراحل تقوا متنعم است، پس کریمترین انسانها نزد خداوند میباشد، از این رو نمونه همه انسانهای کامل خواهد بود. .

پایگاه اطلاع رسانی استاد حسین انصاریان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image