ادیان و مذاهب /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

مراروشن نمایید که دین یهود یا دین مسیحیت دیگر به درد نمی خورد؟


معنای لغوی دین، خضوع، انقیاد، پیروی، اطاعت، تسلیم و جزاست اما در معنای اصطلاحی: «دین عقاید و دستورهای علمی و اخلاقی است که پیامبران از طرف خدا برای راهنمایی و هدایت بشر آورده اند.» بدین ترتیب دین عبارت خواهد بود از روش خاصی در زندگی دنیا که با تنظیم سه جهت اخلاق، عقاید و احکام هم مصالح دنیوی آدمی را تأمین می کند و هم موجب کمال اخروی و حیات ابدی و حقیقی وی در آخرت می شود. همانگونه که مرحوم علامه طباطبائی نیز بیان داشته اند، دین نزد خدای متعال یکی است و تمام بندگان به پیروی از همان یک دین یعنی اسلام دعوت شده اند. اما شرایع الهی برای پنج پیامبر بزرگ الهی یعنی نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ متفاوت بوده و به تناسب حال و استعداد امتها به تدریج جامعیت و گستردگی یافته است تا این که به شریعت کامل و خاتم یعنی اسلام منتهی گردید. بنابراین، در ذیل دين واحدی بنام اسلام، شرایع مختلفي را در ادوار گوناگون داشته ایم که هر شریعت در عصر خود حق بوده و نیز پله ای است برای ظهور شریعت بعد، به طوری که اگر این مراتب پایین تر وجود نداشته باشند، زمینه بروز مرتبه اعلی و اشرف فراهم نمی آید. شریعت اسلام به جهت تطابق کاملی که با فطرت ویژه انسان ها داشته و تمام نیازمندی های واقعی او را پاسخ می دهد، آخرین شریعت معرفی شده و همه انسان ها پس از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مکلف به تبعیت از آن می باشند. اما چرا با آمدن این شریعت خاتم دیگر نمی توان از شریعت های گذشته مثل یهودیت و یا مسیحیت پیروی کرد؟ در پاسخ به این سؤال چند علت را می توان ذکر نمود که به برخی از آنها اشاره می شود: T}الف) تحریف کتب مقدس در قرآن کریم، بارها و بارها به تحریف کتاب های مقدس یهودیان و مسیحیان و ورود آموزه های اشتباه در شریعت آنها اشاره شده و بدین ترتیب از همة پیروان آنها خواسته شده که به شریعت کامل پیامبر اسلام روی بیاورند. آیاتي که بطور عام تحریف کتب یهودیت و مسیحیت را بیان می دارد عبارتند از: آل عمران، 78 ـ بقره، 75 و 79 ـ نساء، 46 ـ مائده، 13 و 41 و 44 آیاتی که عقیده تثلیث را در مسیحیت رد می کنند عبارتند از مائده، 17 و 73 ـ نساء، 171 ـ مریم، 34، 35. بنابراین در جایی که خود اهل کتاب تحت تأثیر امیال نفسانی خویش دست در تورات و انجیل برده و در موارد متعددی آیات آن را به تناسب مقاصد و اهدافی که در نظر داشتند تغییر دادند، دیگر امکان بازشناسی تعالیم صحیح از آموزه های ناصحیح برای تودة مردم وجود نخواهد داشت و در نتیجه دین کارآیی خود را از دست خواهد داد. همچنین این عقاید تحریف شده و باطل در بسیاری از موارد با مباني عقلی در تعارض قرار می گیرد بطور مثال خدایی که در تورات معرفی شده، خدایی است که در کُشتی با حضرت یعقوب ـ علیه السلام ـ از او شکست می خورد.خدایی که به بسیاری از امور آگاهی ندارد و نیز بارها از کار خود پشیمان می گردد. مسلماً این چنین خدایی با آن تفکر عقلانی مسلمانان که خدا را موجودی عقلانی می دانند که خیر مطلق بوده و در نتیجه به همة امور آگاهی و اشراف دارد، سازگاری ندارد و نیز پیامبری که به بیان عهد عتیق مرتکب زنای محصنه می گردد!!! محققاً در سخنان خود دیگر برای انسان ها قابل اعتماد نخواهد بود. ب) نسخ و حذف آموزه های کتب مقدس گذشته از دیگر شواهدی که حاکی از برتری اسلام و غیرقابل استفاده بودن شرایع گذشته می باشد. نسخ پاره ای از تعالیم جاری در آیین های پیشین می باشد. قرآن کریم نیز با بیان Q}هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ {Qبر ناکارآمدی برخی آموزه های شریعت های پیشین تأکید می کند. مرحوم علامه طباطبائی در ذیل تفسیر آیة 48 سورة مائده می فرمایند: «قرآن قبول دارد که تورات و انجیل و معارف و احکامش از ناحیة خدا نازل شده بود و مناسب با حال انسان های قبل از این بوده، پس منافات ندارد که در عین اين که از ناحیة خدا بوده، امروز نسخ و تکمیل شود، چیزی از آنها حذف و چیز دیگری اضافه شود، همانطور که مسیح ـ علیه السلام ـ و یا انجیل مسیح ـ علیه السلام ـ مصدق تورات بوده و در عین حال بعضی از محرمات تورات را حذف نموده آنها را حلال کرد.» پس تعالیم تحریف نشده تورات و انجیل اگر چه کاملاً حق می باشند، اما فقط در یک مدت زمانی خاص جاری بوده اند و پس از آن جای خود را به حکمی داده اند که انطباق بیشتری با طبیعت آدمی دارد. ج) اکمال اسلام نسبت به شرایع پیشین{T کاملتر بودن شریعت خاتم نیز از دیگر عواملی است که ما را از رجوع به کتب یهودیت و مسیحیت باز می دارد. اسلام به تناسب نهایت توان بشری، کاملترین و شاملترین معارف الهی را عرضه داشته و از تبیین کوچکترین اعمال فردی و اجتماعی وی نیز فروگذار ننموده است این شریعت خیر دنیا و آخرت انسان ها را تأمین و اصلاح معاش و معاد او را تضمین نموده است و دقیقاً به همین جهت است که قرآن آن را راه اقوممعرفی نموده و مسلط تر از هر طریق و آیین دیگری برای ادارة امور آدمی تلقی می کند. د) برخی از آیات قرآن اهل کتاب یعنی مسیحیان و یهودیان را ملزم به پذیرش شریعت اسلام می داند و مسلماً در صورتی که شریعت خود آنها قابل استفاده و صحیح باشد، چنین اجباری درست و عقلایی نمی باشد. به طور مثال بعضی آیات، اسلام را شرط هدایت اهل کتاب بر می شمرد (اعراف، 158ـ مائده، 65 ـ بقره، 137) و یا برخی آیات صراحتاً اهل کتاب را به اسلام فرا می خوانند و به آنها اجازه نمی دهند که به دین سابق خود بسنده نمایند (بقره، 41 ـ آل عمران، 70 و....) و یا آیاتی نیز بیانگر اخذ میثاق از امت های پیشین است که بر اساس آن متعهد شده اند که با نبوت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ به شریعت وی ایمان آورند. (آل عمران، 81 و 82). بنابراین با آمدن شریعت کامل یعنی اسلام، انسان ها از نظر عقلی نیز این اجازه را ندارند که به شریعت های ناقص و تحریف شده گذشته مراجعه نمایند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image