تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى، فاضل و وحید: در فرضى که هنوز شخص از دنیا نرفته، استفاده از اعضاى او، قتل نفس محسوب مى شود و جایز نیست. صافى، استفتاءات پزشکى، س 59 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2142 بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م 24 ؛ تبریزى، استفتاءات، س 2071 و 2058 و دفتر: امام. آیةاللَّه خامنه اى: اگر استفاده از اعضاى بدن شخص یاد شده، باعث تسریع در مرگ وى شود، جایز نیست. در غیر این صورت اگر با اجازه قبلى او صورت گرفته باشد و یا نجات جان نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد. اجوبة الاستفتاءات، س 1291. آیةاللَّه مکارم: اگر مرگ مغزى به طور کامل و مسلم باشد و هیچ گونه احتمال بازگشت به زندگى عادى وجود نداشته باشد - چنانچه براى نجات جان مسلمانى باشد اشکال ندارد. مکارم، استفتاءات، ج 1، س 1456. آیةاللَّه نورى: آرى، جایز است ؛ ولى اگر میت در این باره وصیت نکرده باشد، باید این کار با اجازه مجتهد جامع شرایط انجام گیرد. نورى، استفتاءات، ج 1، س 995.
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.