عصمت امامان(ع)-عصمت اهل بیت(ع) /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا تمامی امامان معصومند اما برادران و خواهران آنها معصوم نبوده اند، مگر همه آنها فرزندان امامان نیستند؟ اگر معصومیتشان بخاطر امامتشان که مستلزم عصمت است باشد پس امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز امام می شدند و نیازی نبود پیامبر اکرم(ص) برای آنان عصمت از گناه بخواهند.(لطفا پاسخ کامل دهید.)


1- فرزند امام بودن کافی برای رسیدن به چنین مقامی نیست بلکه تلاش انسان وتوفیق الهی را نیز می طلبد.بیشتر امام زادگان هر کدام بالنسبة به مقامی که دارند،مورد احترام وتکریمند وبرخی از ایشان نیز به مراتبی از عصمت دست یافته اند.2- سؤال کرده اید: مگر پیامبر تنها برای افرادی که زیر عبا گرفت عصمت نخواستند؟پاسخ این است که: در حدیث کساء لفظ دعا چنین است:«... وأذهب عنهم الرجس ، وطهّر هم تطهیرا،...»«... واز ایشان پلیدی وگناه را بردار ، وایشان را پاک ومطهّر بگردان،...»اولا:بله ممکن است که درخواست پیامبر از خداوند دراینجا تنها برای کسانی باشد که زیر عبا قرار گرفتند؛ اما این در خصوص ماجرای کسائ است ، نه حصر دائمی ، یعنی مانعی نیست که ایشان در جای دیگری برای بقیّه امامان چنین دعایی کرده باشند. ثانیا : الفاظ این دعا؛ عین آیه قرآن درسوره احزاب آیه 33 است که می فرماید:«...إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرّ جس اهل البیت ویطهّرکم تطهیرا» از مفسرین ودانایان نقل شده است که این آیه دلالت بر عصمت« اهل البیت» می کند؛واز طرفی دیگرهنگامی که دعای پیامبر را با آیه قرآن مقایسه می کنیم به وضوح درمی یابیم که مقصود خداوند از« اهل البیت» درآیه کریمه کسانی هستند که در زیر کساء قرار گرفته اند؛ ولی سخن در این است که آیا« اهل البیت » تنها ایشانند؟ وفقط منحصر به اهل کساء است؟ طبق این آیه اولا وبالذات ایشان اهل البیتند؛اما با توجه به تصریح رسول اللّه در مواضع کثیره ای مانند حدیث ثقلین که فرموده اند: « عترتی، اهل بیتی » که عترت طاهرینش را به اهل بیت تفسیر فرموده، ویا حدیث سفینه ویا احادیث دیگر از این قبیل وثانیا: به دلیل تصر یح امامان راستگو علیهم السلام بر اینکه خودشان را« اهل البیت » می نامیدند، مثل ؛ امام باقر علیه السّلا م که فرموده اند:«حبّنا اهل البیت نظام الدّین» می توان گفت این آیه شامل ایشان نیز می شود.پس اگر انسانهای دیگری شایستگی امامت و عصمت داشته باشند منافاتی با دعای پیامبر صلی الله علیه وآله ندارد،علاوه بر اینکه اطلاق اهل بیت به کل ائمه معصومین علیهم السلام اشکالی ندارد.ثالثا؛ سؤال کرده اید: ؟ اگر معصومیتشان بخاطر امامتشان که مستلزم عصمت است باشد پس امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز امام می شدند و نیازی نبود پیامبر اکرم(ص) برای آنان عصمت از گناه بخواهند.پاسخ: عرض کردیم که در حدیث کساء لفظ دعا چنین است:«... وأذهب عنهم الرجس ، وطهّر هم تطهیرا،...»«... واز ایشان پلیدی را بردار ، وایشان را پاک ومطهّر بگردان،...» واین الفاظ عین آیه قرآن درسوره احزاب آیه 33 است که می فرماید:«...إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرّ جس اهل البیت ویطهّرکم تطهیرا»چه اشکالی دارد که رسول خدا برای خاندان وعترتش بهترین دعا را بکند واین خود ممدوح است . از طرف دیگر در نظام هستی هر علتی در حد خودش تاثیر گذار است و دعای پیانبر هم تاثیرات خاص خود را دارد . پیامبران سلف مانند حضرت نوح ویا حضرت ابراهیم علیهما السلام این کار را کرده اند؛ علاوه بر این که این درخواست ودعای او برای این بود که رسول خدامی خوا ستند بفهمانند که اهل بیت ومصداق آیه تطهیر (آیه 33 سوره احزاب) چه کسانی هستند، واین دعا برای دفع شبهاتی بوده که معاندین راجع به اهل کساء وارد می کنند.ممکن است این مطلب را نیز اضافه کرد که نقل این کلمات از رسول خدا به جهت نشان دادن رضایتمندیش وتأییدش نسبت به خداوند و نزول آیه تطهیر باشد. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image