تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
عقیده به روز واپسین و زنده شدن مردگان برای حساب و پاداش، امری است که براساس عقل پایه گذاری شده است. هر انسانی با کمترین مطالعه درباره هستی و موجودات آن، این حقیقت را در مییابد که جهان آفرینش براساس عدل استوار گشته و قوانین خلقت با نظم و عدل هماهنگ است. همین برهان است که دانشمندان را در پیشگاه خداوند خاضع نموده و آنان را به اعتقاد به یک نیروی مدبر و آفریننده ناگزیر نموده است و از این رو ظلم و ستم در طبیعت منتفی است و نظام حاکم بر موجودات این جهان نظامی بر اساس عدالت است، نمیتوان گفت که خدا اعمال و رفتار ما را بررسی نمیکند و به دادِ مظلومان و ستمدیدگان نمیرسد.
بنابراین، افرادی که در دنیا مظلوم واقع میشود و از ناحیه دیگران مورد تجاوز قرار میگیرند، حکم قطعی عقل در مورد آنان این است که روزی برای رسیدگی به پرونده شوم و جنایات ستمگران و جنایتکاران خواهد بود که در آن روز هر کسی به پاداش عمل خویش میرسد؛ آن روز نهایی، همان صحنه معاد است.
یکی از مسائلی که از ارکان اساسی اثبات معاد شمرده میشود، مسأله بقای روح است که پس از مرگ از بین نمیرود. خوشبختانه دانشمندان غیرمسلمان، که بسیاری از آنان یا به روح معتقد نبودند و یا بقای روح را خلاف واقع میپنداشتند، هم اکنون در اثر پیشرفتهای علم به وجود روح اعتراف نموده و بقای آن را پس از نابودی بدن پذیرفتهاند، و این خود یکی از گامهای مثبتی است که از نظر علمی در راه اثبات زندگی پس از مرگ، برداشته شده است.
www.eporsesh.com .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.