کسالت در نماز /

تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

بنده وقتی نماز نمی خوانم کسل می شوم، میشه علت این را بگوئید؟


در آیات و روایات ما آثار و فوائد زیادی برای نماز ذکر شده است که برخی از آثار مربوط به روح انسان و برخی نیز مربوط به جسم انسان می شود. روحی که سالم و بی آلایش است این آثار را در خود به خوبی احساس و لمس می کند، به همین خاطر اگر فردی، نماز خود را به موقع و با دقت بخواند، این آثار رفته رفته در روح زیاد می شود. از طرفی هم اگر شخصی که چنین روح پاکی دارد ، حتی یک وعده نماز نخواند چون روح عادت به آن آثار داشت و در حقیقت با آنها زنده بود با ترک نماز شادابی و طراوت را از روح می گیرد و این نیز اثر خود را در جسم و جان انسان می گذارد و باعث کسالت و بی حوصلگی می شود.این حالت شما نشان از پاکی روح شما دارد ولی باید سعی کنید که با تداوم در نماز خواندن و کارهای خوب این روح را پاکتر و با صفاتر کنید.ما در اینجا به برخی از آثار نماز اشاره می کنیم:تأثیر هر نماز بستگی به نمازی دارد که انسان به جای می آورد. نماز اول وقت،‌آخر وقت،‌ فرادی،‌ جماعت، با توجه، بی توجه و ... هر کدام آثار خاص خود را دارند. ولی به هر حال هیچ نمازی بدون اثر نمی باشد. انسان مومن باید به هر طریق با خدای خود مرتبط و پیوسته باشد و رابطه اش را با خدای خود هر قدر هم که ضعیف و کم رنگ باشد، قطع ننماید و همین ارتباط ضعیف را روز به روز تقویت نماید تا به تدریچ به درجات عالی قرب و معرفت خدای متعال برسد:گرت هواست که معشوق نگسلد پیوند نگاه دار سر رشته تا نگه داردباید دانست که همین نمازهای بی روح و دست و پا شکسته ما نیز خالی از آثار مختلف تربیتی و روانی و اجتماعی نمی باشد و اگر انسان همین نماز بی روح را هم ترک می کرد، میزان جرم و خطا و معصیت او بیشتر می شد. چون اثر عمده نماز که همان نهی از فحشا و زشتی و گناهان است، حتی در این گونه نمازها نیز ظاهر و آشکار می گردد. در روایت آمده است جوانی از انصار نماز خود را به جماعت با پیامبر - صلی الله علیه و آله - می خواند ولی گاهی مرتکب خطا و گناه نیز می شد. این جریان را به پیامبر گفتند. حضرت فرمود: بالاخره این نماز روزی باعث بیداری و دوری او از گناه می گردد. طولی نکشید که آن جوان متنبه و بیدار شد و دست از اعمال بد و زشت خود برداشته در صراط مستقیم بندگی قدم گذارد.انسان به مقتضای مادی بودنش در طول روز با افراد و مسائل مختلفی روبه روست و همین امر باعث دوری او از معنویت می گردد. در این میان،‌ نماز مأمن و پناهگاهی برای برگشت انسان به معنویت است. نماز کرنش و تعظیم در برابر خالق متعال است و جلوی طغیان و غرور انسان را می گیرد.نماز به انسان، آرامش و طمأنینه می دهد و این حالت را هر انسانی پس از یک نماز با توجه حس می کند. همان طور که جسم انسان نیاز به غذا دارد،‌ حقیقتاً روح انسان نیز این نیاز را داراست. اگر این نیاز روحی حس نمی شود بدین علت است که روح خود را با هر خوراکی تغذیه کرده و او را از غذای سالم روحی که همانا نماز و یاد خداست دور داشته ایم. به عنوان مثال،‌ غیبت یک غذای ناسالم روحی است که انسان از شدت گرسنگی روحی به آن چنگ می زند. در قرآن کریم هم غیبت به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه شده یعنی ای انسانی که داری غیبت می کنی این کار تو حقیقتاً‌ معادل است با خوردن گوشت برادر مرده ات.برخی آثار نماز:1- بندگی و عبودیت در نماز موج می زند.« ایاک نعبد و ایاک نستعین»و اعلان نیاز به حضرت دوست، به خاک افتادن، تعظیم کردن در مقابل معبود حقیقی و ... قطره ای از جلوه های بندگی در نماز است.2- نماز، کبر و غرور را از انسان دور می کند زیرا در مقابل قدرت مطلق جهان، بارها پیشانی خود را بر خاک می گذارد، سر خم کرده و اظهار ناتوانی و عجز می نماید. اگر حتی توجه مختصری هم در میان باشد، غرور انسان، شکسته شده و اثری از سرکشی باقی نمی ماند.(این اثر، ذره ای است از آثار اخلاقی فردی نماز)3- باز شدن درب خانه خداپیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: تا زمانی که در حال نماز هستی، درب خانه پادشاهی مقتدر را می کوبی و هر که درب خانه پادشاه را بسیار بکوبد، سرانجام آن درب به رویش باز می شود.(2)4- آیا کسی یافت می شود که دوست نداشته باشد مشمول رحمت الهی شود.امام علی علیه السلام فرمود: هر گاه کسی به نماز می ایستد، ابلیس از این که می بیند رحمت خدا او را فرا گرفته حسودانه به وی می نگرد.(3)5- برخورداری از جلالت خداونداگر نماز گزار می دانست که چه هاله ای از جلالت خدا او را فرا می گیرد، دوست نداشت سر از سجده اش بردارد.(4)6- نماز مایه پاکیزگی روحی و کفاره گناهانپیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نماز را به چشمه آب گرمی که بر در سرای مردی جریان داشته باشد، تشبیه کرده. اگر روزی پنج بار، خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرک و آلودگی در بدن او نماند. (5)7- دوری از زشتی ها و بدی هانماز به خودی خود قدرتی دارد که انسان را از بدی ها دور می دارد. إن الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر. نماز انسان را از زشتی ها و ناپسند ها باز می دارد.8- نماز بزرگ ترین و محکم ترین پناه گاه معنوی است. الصلاة حصن من سطوات الشیطان.9- نماز مایه ی نزدیکی هر انسان پرهیزگار به خداست. الصلاة قربان کل تقی10- اگر نماز قبول شود کارهای دیگر هم پذیرفته می شود و اگر نماز رد شود کارهای دیگر نیز مردود است. ان قبلت قبل ما سویها و إن ردّت ردّ ما سویها11- ترس شیطان از انسان نماز گزار: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «شیطان پیوسته تا وقتی که فرزند آدم بر نمازهای پنج گانه محافظت و مواظبت دارد از وی ترسان است و چون نمازها را ضایع کند بر او دلیر می شود و او را در گناهان بزرگ می اندازد».آثار نماز در عالم برزخرسول خدا (ص) فرمودند: «نماز بین نمازگزاران و عزرائیل (سلام الله علیه، فرشته ی مرگ)، شفاعت می کند. تا نمازگزار راحت تر جان بدهد.»نماز در قبر مونس و همدم نمازگزار است، نماز فرش نمازگزار در قبر می شود. آثار نماز در قیامترسول خدا(ص) فرمود: «نماز واقعی و با حضور قلب در روز قیامت تاجی بر سر نمازگزاران است»، «نماز واقعی و با حضور قلب (در روز قیامت) نور چهره ی نمازگزاران است»، «نماز با حضور دل، روز قیامت پوشش و مانعی بین نمازگزار و آتش دوزخ می گردد»امید است که خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد.آثار فرهنگی نماز: 1. نماز آموزگار فرهنگ وادب: اینکه در نماز سفارش شده که در نماز با ادب باشیم ،دست ها روی ران ها،بدن آرام،نگاه ها پایین وبه محل سجده، داشتن لباس تمیز و...مجموعه این دستورالعمل ها روحیه ادب وفرهنگ را در انسان تقویت می کند،آن هم ادبی براساس ارزش هایی چون شناخت ومحبت ،تواضع وادب (قرائتی،یکصدو چهارده نکته در باره نماز،ص56) نماز موجب احساس غرور و افتخار است؛ چه افتخاری از این بالاتر که انسان با خالق خود سخن بگوید و او کلام انسان را بشنود و بپذیرد. 2.نماز از آن جهت که وسیله اتصال عبد به مولاست، موجب احساس قدرت بنده می گردد. نماز گزاران حقیقی به وسیله نماز به اطمینان قلبی می رسند و ترس از غیر خدا را از دل بیرون می کنند. 3.نماز موجب احساس عزت است؛ چون تمام عزت ها از آن خداست، از این رو اتصال به عزیز مطلق به انسان عزت و سربلندی می بخشد. 4. نماز بزرگترین عامل تربیت و اصلاح ظاهری و باطنی است. 1- ذاریات، 562- منتخب میزان الحکمة، حدیث36073- منتخب میزان الحکمة، حدیث36094- منتخب میزان الحکمة، حدیث36085- نهج البلاغه، خطبه 199مطالعه بیشتر:1- اسرار الصلوة میرزا جواد آقا ملکى تبریزى2- آداب الصلوة امام خمینى3- راز نماز محسن قرائتى4- 1001 نکته درباره نماز حسین دیلمى5- معراج السعادة، ملا احمد نراقی6- 114 نکته درباره نماز محسن قرائتى7- وصال دوست رحیم کارگر8- آشنایى با نماز محمدتقى صرفى9- از ژرفاى نماز آیت الله خامنه اى10- اسرار نماز على اکبر مهدى پور11- اسرار و شگفتیهاى نماز ایوب نظرى12- تفسیر نماز محسن قرائتى13- چهل حدیث پیرامون نماز صالح کلیاتى14- چهل حدیث در اهل نماز نورى اشتهاردى15- حلقه هاى وصل دکتر على اکبر افتخارى16- راز نماز براى نوجوانان محسن قرائتى17- روشهاى پرورش احساس مذهبى نماز در کودکان و نوجوانان دکتر غلامعلى افروز18- سجده دل یا قلب نمازگزار افشان صالحى19- سخنى درباره نماز سیدهاشم رسولى محلاتى20- مى خواهم نماز بخوانم سپیده خلیلى21- نماز از دیدگاه دانشمندان رحیم کارگر22- همراه با نماز محسن قرائتى23- آرامش در پرتو نیایش رحیم کارگر .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image