تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

ميوه هاي بهشتي داراي چه خصوصياتي است؟


الف - در تفسير آيه مبارکه « لکم فيها فاکهه کثيره فيها تأکلون »(1) براي شما در بهشت ميوه هاي فراواني است که از آنها تناول مي کنيد مي فرمايد : ميوه هاي بهشتي آنقدر فراوان است که شما تنها جزئي از آن را تناول مي کنيد و با آمدن لفظ «منها » اين را مي رساند که درختان باغهاي بهشتي همواره پر ميوه و پر ثمر است که شما هرچه بخوريد فقط جزئي از آن است و بدين ترتيب مجموعه فناناپذيري است. در حديثي هم که تأکيد بر اين مطلب دارد مي فرمايد : « لا ينزع رجل في الجنّه ثمره من ثمرها اِلّا بنت مثلاها » : هيچ انساني ميوه اي از درختان بهشتي نمي چيند مگر اينکه دو چندان جاي آن مي رويد(2).ب - در آيه اي ديگر، از يک خصوصيت ديگري نام مي برد و مي فرمايد : « و لهم فيها من کل الثمرات »(3) : در بهشت از تمام انواع ميوه ها موجود است. ميوه هاي رنگارنگ با طعمها و عطرهاي متفاوت و آنچه در تصور مي گنجد و يا انواعي که حتي امروزه تصورش براي ما ممکن نيست و همه در بهشت در اختيار مؤمنين قرار مي گيرد.ج - خصوصيت سوم ميوه هاي بهشتي اين است که مي فرمايد : « و فاکهه کثيره لا مقطوعه و لا ممنوعه »(4) : در بهشت ميوه هاي فراواني است که نه قطع مي شود و نه هيچگاه ممنوع مي گردد. و همچون ميوه هاي اين جهان نيست که محدود به فصل معيني باشد و تنها چند هفته يا چند ماه در سال بر درخت ظاهر شود و يا همچون ميوه هاي اين جهان نيست که گاه خارها مانع چيدن آن است و گاه بلندي خطرناک درخت مانند نخل و يا مانعي در وجود خود انسان از تناول آن وجود داشته باشد و نه ميزبان اصلي بهشت که خداوند منان است و مأموران او بخل و منعي دارند بنابراين هيچ منعي در کار نيست و به اصطلاح مقتضي کاملاً موجود و مانع در هر شکل و هر صورت مفقود است.د - در سوره مبارکه رحمن به چهارمين ويژگي ميوه هاي بهشتي اشاره مي کند و مي فرمايد : « فيهما من کل فاکهه زوجان »(5) : در آن باغهاي بهشتي از هر ميوه اي دو نوع وجود دارد، نوعي که در دنيا نمونه آن را ديده ايد و نوعي که هرگز شبيه و نظير آن را در اين جهان نديده ايد. و بعضي از مفسران نيز آن را به دو نوع تابستاني و زمستاني، يا خشک و تر و يا کوچک و بزرگ تفسير کرده اند ولي هيچيک از اينها دليل واضحي ندارد. و همين قدر مسلم است که ميوه هاي بهشتي کاملاً متنوع و گوناگون مي باشد.ه - ميوه هاي بهشتي همه در دسترس هستند و مشکلات چيدن و زحمت درختان دنيايي را ندارد چنانچه مي فرمايد : « يدعون فيها بکلّ فاکهه امنين » بهشتيان هر نوع ميوه اي را بخواهند تقاضا مي کنند. و در اختيارشان قرار مي گيرد (6). و همگي در دسترس هستند « قطوفها دانيه »(7) و زحمت و رنج چيدن ميوه از درختان بلند نيست.و- به هنگام انتخاب هر گونه ميوه در بهشت خدمتگزاران آنان تقديم مي کنند و فاکهه ممّا يتخيّرون (8).ز- هميشه ميوه هاي بهشت رسيده است چنانکه مي فرمايد : « و جني الجنتين دان »(9) : ميوه هاي رسيده اين دو بهشت در دسترس است. « جني » به معني ميوه اي است که موقع چيدن آن فرارسيده است.پي نوشت:1- زخرف / 73.2- تفسير روح البيان، ج 8، ص 392.3- محمد / 15.4- واقعه / 33 و 32.5- رحمن / 52.6- دخان / 55. 7- حاقه / 23.8- واقعه / 20.9- رحمن / 54.منبع: تصویر بهشت و بهشتیان در قرآن کریم، فاطمه کريمي، انتشارات جامعه القرآن الکریم .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image