جشن‌های غدیر و دلایل قرآنی  /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

جشن‌های غدیر و دلایل قرآنی و حدیثی آن چیست؟


بعضی از اهل سنت می‌‌گویند: شیعیان برخلاف سنت رسول الله (ص) به بهانه اهل بیت (ع) مراسم جشن و سرور غدیر برپا می‌‌کنند و در آن به صورت مختلط،زنان و مردان به رقص می‌‌پردازند. پاسخ:1. رویداد غدیر یکی از حادثه‌‌های قطعی و انکارناپذیر در سیره رسول خدا و تاریخ اسلام است و کمتر حدیثی از نظر تواتر و کثرت راویان به پای این حدیث می‌‌رسد؛ زیرا 120 صحابی و نود تابعی و 360 دانشمند سنّی گفتار رسول خدا (ص) را در روز غدیر درباره امیرمؤمنان (ع) نقل کرده‌اند.با توجه به این کثرت طرق هیچ خردمندی نمی‌تواند آن را انکار کند و پیشوای وهابیان ابن تیمیه در کتاب «العقیدة الواسطیة»[1] آن را می‌‌پذیرد و حتی تلمیذ مکتب او حدیث‌شناس معاصر جناب البانی نیز آن را در شمار احادیث صحیحه آورده است[2]، امّا گروهی که در دل مهر اهل بیت(ع) را ندارند پیوسته در طول تاریخ کوشیده‌اند که این حدیث را به دست فراموشی بسپارند و از این جهت شیعیان برای حفظ این سنت رسول خدا (ص) می‌‌کوشند که این خاطره زنده و پاینده بماند و این جشن‌ها به خاطر تجدید یاد و خاطره این حادثه تاریخی است و در حقیقت نوعی خدمت به سنّت رسول خدا (ص) است تا گفتار او محفوظ بماند آنجا که گفت: «ألست أولی لکم من أنفسکم؟ قالوا: اللّهم بلی! فقال: من کنت مولاه فهذا علی مولاه...».2. تعیین خلیفه از جانب خدا که پیام حدیث غدیر است یک نعمت و موهبت آسمانی است و شایسته است انسان به خاطر این موهبت جلسه شکرگزاری برپا کند و آن را روز جشن و سرور بشمارد و ما این آموزه را از قرآن و از رفتار حضرت مسیح (ع) آموختیم که در روزی که مائده آسمانی بر او و حواریون نازل شد آن را عید اعلام کرد و قرآن از زبان حضرت مسیح نقل می‌‌کند:{اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عِیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا} (آل‌عمران: 114)خداوندا بر ما سفره‌ای از آسمان بفرست که برای ما و پیشینیان و پسینیان ما عید باشد.آیا در جایی که نزول یک وعده غذا از آسمان ارزش عید گرفتن را داشته باشد نعمت رهبری الهی و آسمانی که مانع از گمراهی امت تا روز قیامت است ارزش عید گرفتن و جشن و شادی ندارد؟3. شیعیان در این مورد از سیره پیامبر (ص) پیروی می‌‌کنند به نقل بسیاری از محدّثان اهل سنت رسول گرامی (ص) عمامه‌ای بر سر علی (ع) پیچید و به او فرمود در خیمه‌ای بنشیند تا بزرگان صحابه برای تبریک به نزد او آیند و با او بیعت کنند و حتی شیخین یعنی ابوبکرو عمر نیز به نزد او آمدند و با او بیعت کردند و این جمله تاریخی را گفتند: «هنیئاً لک یَابنَ أبی‌طالبٍ أصْبَحتَ مولای و مولی کُلِّ مُؤمنٍ و مُؤْمنةٍ».[3]4. امروز در جهان حتی در میان دول اسلامی رسم است که سالروز رویدادهای بزرگ را گرامی داشته و برای آنها جشن و بزرگداشت برپا می‌‌کنند حتی ملک فهد در سال 131 (ص)ه‍ .ق به‌عنوان گذشت یکصدسال از حکومت آل‌سعود مراسم جشن و شادمانی و یادبود برگزار کرد و از همه کشورهای اسلامی دعوت کرد که در این جشن شرکت کنند و پیشوایان شما در آن مجالس شرکت کردند یا سکوت کردند و چیزی نگفتند. آیا این حادثه از نظر عقل و شرع اهمیت بیشتری دارد یا روزی که در آن هشتاد هزار نفر مورد خطاب رسول گرامی قرار گرفتند و در پایان پیامبر (ص) به آنها فرمود: «ألا فلیبلغ الحاضر الغائب» و این برگزاری جشن‌ها تجسم بخشیدن به همان سفارش رسول خداست.5. آقایان نه تنها درصدد اخفای حقیقت هستند بلکه تهمت ناروایی به مؤمنان می‌‌زنند و می‌‌گویند شیعیان در مجالس جشن خود زن و مرد به رقص و پایکوبی می‌‌پردازند.مدرک این تهمت را ولو در یک مجلس به ما نشان دهند درحالی‌که شما مارک امر به معروف و نهی از منکر را بر خود زده‌اید باید گروهی مأمور خود شما بشوند و شما را از تهمت زدن باز دارند.***{إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ... إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ} (نور: 19 و 23)همانا کسانی که دوست می‌دارند که زشتکاری در میان آنان که ایمان آورده‌اند فاش و آشکار شود، آنها را در این جهان و آن جهان عذابی است دردناک و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید... همانا کسانی که زنان پاکدامن بی‌خبر با ایمان را به زنا نسبت می‌دهند در این جهان و آن جهان لعنت شده‌اند و آنان راست عذابی بزرگ. مراجعه شود: جدال احسن، ص 287. -------------------------------------------------------------------------------- [1]. العقیدة الواسطیة، رساله نهم، ص 407.[2]. سلسلة الاحادیث الصحیحة، ج4، ص 330، ح1750.[3]. تفسیر طبری، ج3، ص 428، المصنف، نگارش ابن ابی‌شیبه [شیخ بخاری]، ج12، ص 78، ح 12167 و غیرهما. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image