تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
فلسفه ازدواج موقت اجازه برای شهوترانی افرادی نیست که یک یا چند همسر دائم داشته، و تنها برای تنوع دنبال ازدواج موقت رفته و توقع ثواب هم داشته باشند که در این موارد - بویژه اگر منجر به نارضایتی همسر دائم شود - پاداشی نخواهد بود.
اما در شرایطی که به هر دلیل، زمینه برای ازدواج دائم فراهم نباشد، و از طرفی اسلام با ارتباط جنسیِ بدون قید و شرط هم مخالف است، ازدواج موقت مجاز اعلام شده است. ازدواج موقت عبارت است از: نوعی ازدواج با تعهدهایی، منتها تعهدهای آزاد؛ یعنی تعهدها بستگی دارد به شرایطی که طرفین با توافق به یکدیگر تحمیل میکنند، مثلاً تکلیف بچه را روشن میکنند و اینکه زن باید حتماً عده نگه دارد. اسلام این را اجازه داده برای جایی که زمینه ازدواج دائم فراهم نیست، دیگر در عزوبت و تجرد به سر نبرند که عزوبت و تجرد، خودش خود به خود مفاسدی دارد.[1]
بر خلاف ازدواج موقت که هدف از آن استمتاع و تسکین غریزه است، امّا هدف از ازدواج دائم صرفاً استمتاع و بهرهبرداری جنسی نیست، بلکه اهداف دیگری دارد که از جمله آن تولید نسل است و گرنه اگر تنها ارضای جنسی به ازدواج دائم میانجامید، در کشورهایی که روابط جنسی آزاد است، هرگز نمیباید ازدواجی دائمی مشاهده میکردیم.
ازدواج دائم برای یافتن همدمی مناسب و شریکی توانا جهت اداره یک زندگی اجتماعی مشترک و تربیت فرزندانی کارآمد و ... میباشد.
البته، همه جا استثنائاتی وجود دارد و در این مورد نیز افرادی هستند که از مسئولیت فرار میکنند و به ازدواج، تنها برای تسکین غریزه نگاه میکنند، در این صورت حتی اگر ازدواج دائمی هم صورت گیرد، این گریز از مسئولیت را ترک نخواهند کرد، امّا این نوع موارد عمومیت ندارد و ارتباطی به مجاز دانستن ازدواج موقت ندارد.
بنابراین، همانطور که گفته شد؛ در ازدواج دائم اهدافی؛ مانند یافتن همدمی مناسب و شریکی توانا جهت اداره یک زندگی اجتماعی مشترک و صاحب فرزند شدن و تربیت فرزندانی کارآمد و نیز ارضای نیازهای جنسی وجود دارد که با ازدواج موقت تنها به نیازهای جنسی پاسخ داده میشود، امّا سایر نیازها سر جای خود وجود دارد و با ازدواج موقت برطرف نمیشود. [1] . مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 26، ص 437، تهران، صدرا. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.