تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخی از علل آن به شرح زیر است:
1. برای اینکه ثابت کنند پیامبر اکرماین آیات را از پیش خود میگوید; به تعبیر دیگر، با این کار قصد داشتند معجزه بودن قرآن کریم را زیر سؤال ببرند و مخالفت سرسختانة خود را با آن حضرت نشان دهند و بگویند تو پیامبر نیستی، تا به این وسیله جلو حرکت انقلاب الهی پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) را بگیرند و نگذارند کسی به او ایمان آورد.
2. برای این که با این کار، اعتماد و اعتقاد به معارف موجود در قرآن را متزلزل نمایند.
3.برای آن که تقدّس قرآن را بشکنند.
4. برای آن که بگویند بشر نمیتواند گیرندة وحی الهی باشد و فرشتگان باید پیام الهی را به بشر برسانند; استدلالشان این است که اگر بشر، گیرندة پیام الهی باشد، هرگز تغییر نمیکرد، در حالی که (به گمان مشرکان) تغییر کرده است.
5. برای این که حجیت قرآن را از بین ببرند. و...
و این در حالی است که قرآن کریم، معجزة الهی است و از دست خوش هر گونه تغییر و تحریفی محفوظ است و از دست بشر خارج میباشد: "إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُو لَحََفِظُون;(حجر،9) ما قرآن را نازل کردیم، و ما به طور قطع نگهدار آنیم!" بیشک، اگر قرآن کریم در طول تاریخ دست خوش تغییر شود، این وعدة الهی تخلفپذیر خواهد بود، در صورتی که: "...إِنَّ اللَّهَ لاَ یُخْلِفُ الْمِیعَاد;(رعد،31) خداوند هرگز از وعدههایی که میدهد، تخلف نمیورزد." افزون بر آن قرآن، آن قدر مستحکم است که امکان نفوذ و تغییر در آن راه ندارد: "وإِنَّهُو لَکِتََبٌ عَزِیز # لآ یَأْتِیهِ الْبََطِلُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِی تَنزِیلٌ مِّنْ حَکِیمٍ حَمِید;(فصلتو42) و به راستی که آن کتابی شکستناپذیر است که هیچگونه باطلی نه از پیش رو و نه از پشت سر به سویش نمیآید، [چرا که] از سوی خداوند حکیم و شایستة ستایش، نازل شده است." و...(ر.ک: البیان فی تفسیر القرآن، آیت الله خوئی; ص 34 43، موسسة الاعلمی للمطبوعات / علوم قرآنی، آیت الله معرفت، ص 450 453، مؤسسة فرهنگی انتشاراتی "التمهید" / درس نامه علوم قرآنی، حسین آراسته، ص 206 209، مؤسسه بوستان کتاب، قم.)
eporsesh.com .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.