تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

شبهه: پوشش اسلامي يعني همان عفاف پس حجاب برتر و غير برتر ندارد و با مانتو نيز مي توان پوشش اسلامي داشت.


مقدمه: حجاب امري ظاهري و در ارتباط با جسم است و عمل به اين امرظاهري برخاسته از اعتقادات و باورهاي دروني افراد است، پوشش ظاهري افراد به ويژه زنان را حجاب مي‎گويند، كه مانع از نگاه نامحرم به آنان مي‎شود. و امّا عفاف نوعي حجاب دروني است كه انسان را از گناه باز مي‎دارد. حفظ چشم، گوش، قلب و تمامي اعضاء و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است كه حاصل اين عفت و حجاب دروني، پوشش يا حجاب بيروني است. به تعبيري لطيف‎تر؛ حجاب ميوه عفاف است و عفاف ريشه حجاب. برخي افراد ممكن است حجاب ظاهري داشته باشند، ولي عفاف و طهارت باطني را در خويش ايجاد نكرده باشند. اين گروه از حجاب تنها پوسته ظاهري بي‎معنا دارند، و از سوي ديگر كساني كه ادعاي عفاف كرده و با تعابيري همچون؛ من قلب پاكي دارم، خدا با قلبها كار دارد، آدم بايد چشمش پاك باشد و... بايد در قاموس انديشه خود نكته‎اي اساسي را بنگارند و آن اين است كه مگر مي‎توان رابطه بين ظاهر و باطن را ناديده انگاشت. ظاهر هم نشانه باطن است؛ چرا كه «رنگ رخسار خبر مي‎دهد از سر ضمير». درون پاك، بيروني پاك مي‎پروراند و متانت در سلوك و رفتار ظاهري و سنگيني در انتخاب و پوشش از عفاف دروني خبر مي‎دهد. حدّ لازم در پوشش اسلامي اگر بخواهيم از حجاب اسلامي سخن بگوئيم، بي‎ترديد حجاب طبيعي و كامل همان است كه در متون ديني اسلام مانند قرآن و حديث ذكر شده است كه بحث بسيار مفصل و دقيق است از اين رو، لازم است به صورت مختصر توضيح دهيم. الف. پوشاندن بدن، به جز جاهايي كه شرع مقدس اجازه داده است. ب. پنهان داشتن زينت‎ها؛ بدن زن به طور طبيعي براي جنس مخالف جاذبه دارد و معمولاً موجب تحريك جنسي مي‎شود. حال اگر علاوه بر زيبايي‎هاي طبيعي، زن به آراستن خود بپردازد و اندام آراسته خود را در معرض ديد عام قرار دهد طبيعي است كه از بسياري سلب آرامش نموده و موجب تحريك جنسي و گاهي فساد در جامعه مي‎شود. و در مواردي نيز موجب گسستن پيوند خانواده و سست شدن الفت بين زوج‎هامي‎گردد. مراعات درست پوشش اسلامي از امور ضروري در پيشگيري از اين مفاسد است. بنابراين خانمي كه ملتزم به ارزش‎هاي اسلامي است. هيچگاه با لباس‎هاي رنگارنگ و تنگ كه برآمدگي‎هاي بدن را نشان و با تزئينات و آرايش‎هاي مهيّج از خانه بيرون نمي‎آيد. در قرآن كريم از تبرّج (خود آرايي به منظور خودنمايي) نهي شده و آن را متعلّق به جامعه جاهلي دانسته است. نحوه پوشش، آرايش و حركات زن تا حد زيادي نشانگر شخصيت، نحوه فكر، گرايش‎ها و الگوهاي ارزشي اوست.[1] بنابراين پوشش اسلامي در واقع بدون آن كه جسم انسان را به نمايش بگذارد، تجلي ارزش‎هاي روحي و رواني است. عفاف و شخصيت زن و متانت و وقار وي را نمودار مي‎كند و زن با حجاب از طمع و آرزوهاي پست ديگران در امان مي‎باشد، قانون آفرينش است كه هر چه موجود لطيف‎تر باشد محافظت از آن جدي‎تر است. موجود هرچه گران بهاتر باشد بيشتر آن را محافظت مي‎كند، درّ گرانبها را در گاوصندوق نگه مي‎دارند، تا از دستبرد ديگران در امان بماند. حضرت علي ـ عليه السّلام ـ در بيان نقش پوشش كامل به عنوان حفظ ارزش و احترام زن مي‎فرمايد: «فانّ شدّه الحجاب ابقي عليهنّ؛ همانا حجاب و پوشش كامل زنان را سالم‎تر و پاك‎تر نگاه خواهد داشت.»[2] نتيجه‎گيري حاصل اين كه حجاب اسلامي با هر نوع پوششي كه موجب تحريك و تهييج و جلب توجه مردان نامحرم گردد منافات دارد و آن نوع لباس و پوششي كه بهتر حدود شرعي را حفظ مي‎كند بهترو كامل است. بنابراين استفاده از چادر مشكي با فلسفه حجاب و پوشش زنان در مقابل نامحرم كه همان عدم تحريك و تهييج در مقابل نامحرم و ايجاد آرامش رواني در جامعه است، بيشتر و بهتر سازگار است. از ديدگاه روانشناسي رنگ‎ها اين يك واقعيت مسلم است كه رنگ مشكي رنگي صامت و غير فعال است كه باعث تحريك و جلب توجه نمي‎شود. همچنين بعضي از مراجع تقليد چادر مشكلي را بهترين نوع حجاب دانسته ‎اند از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامي آيت الله خامنه‎اي در اين باره مي‎فرمايند: «من مي‎گويم چادر، هم بهترين نوع حجاب است و هم نشانه ملّي ماست كه هيچ منافاتي با هيچ نوع تحرّكي از زن ندارد. اگر واقعاً كار اجتماعي و كار سياسي و كار فكري به معناي تحرّك باشد، لباس رسمي زن مي‎تواند چادر باشد كه بهترين نوع حجاب است. البته مي‎توان محجّبه بود و چادر هم نداشت. منتها همين جا هم بايد آن مرز را پيدا كرد. عده‎اي از چادر فرار مي‎كنند به خاطر اين كه هجوم تبليغاتي غرب دامن گيرشان نشود. امّا از چادر فرار مي‎كنند به آن حجاب واقعي بدون چادر هم رو نمي‎آورند چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار مي‎دهد. تصور نكنيد اگر ما فرضاً چادر را كنار گذاشتيم آن مقنعه كذايي را... درست كرديم، دست از سرما برمي‌دارند. نه،‌آنها به اين چيزها قانع نيستند، بلكه مي‎خواهند همان فرهنگ منحوس را در اين جا مثل زمان شاه كه زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل بشود.[3]»[1] . لازم است ذكر شود كه استفاده از لباس‎هاي زيبا و تزيينات هيچ اشكالي ندارد. هر زني مي‎تواند در حضور شوهرش، زنان ديگر و مردان محرم و كودكان از اين امور استفاده كند وبدون پوشش كامل حضور يابد، بنابراين مراعات حدود واجب پوشش فقط در مقابل مردان غير محرم لازم مي‎باشد. [2] . نهج البلاغه، نامه 31. [3] . فرهنگ تهاجم فرهنگي، برگرفته از سخنان مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‎اي، چ اوّل، تهران، سازمان مدارك فرهنگ انقلاب اسلامي، 1373، ص 261 ـ 262.www.andisheqom.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image