تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
خلقت آدمیان جهت عبادت خداوند است.قرآن میفرماید: « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ » "من جن و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند" [i] یعنی غرض این بوده که خلق، عابد خدا باشند، نه اینکه او معبود خلق باشد، چون فرموده " الّا لیعبدون " یعنی: تا آنکه مرا بپرستند، و نفرمود تا من پرستش شوم یا تا من معبودشان باشم. اما باید توجه نمود که در هر کار غرض هر چه باشد امری است که صاحب غرض به وسیله آن به کمال میرسد و حاجت خود را برمیآورد، در حالی که خدای سبحان از هیچ جهت نقص و حاجتی ندارد تا به وسیله آن نقص خود را جبران نماید و حاجت خود را تامین کند. و از جهتی دیگر فعلی که بالاخره منتهی به غرضی که عاید فاعلش نشود عملی لغو و سفیهانه است، لذا نتیجه میگیریم که خدای سبحان در کارهایی که میکند غرضی دارد، اما غرض او ذات خودش است، نه چیزی که خارج از ذاتش باشد، و کاری که میکند از آن کار سود و غرضی در نظر دارد، ولی نه سودی که عاید خودش گردد، بلکه سودی که عاید فعلش شود. لذا میگوییم خدای تعالی انسان را آفرید تا پاداش دهد، و معلوم است که ثواب و پاداش عاید انسان میشود، و این انسان است که از آن پاداش منتفع و بهرهمند میگردد، نه خود خدا، بنابر این پاداش کمالی است برای فعل خدا، نه برای فاعل فعل که خود خدا است، پس عبادت غرض از خلقت انسان است و کمالی است که عاید انسان میشود، هم عبادت غرض است و هم توابع آن - که رحمت و مغفرت و غیره باشد. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.