تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اولا در صورتی که شرائط امر به معروف و نهی از منکر برایتان فراهم است باید آن را انجام دهید. ثانیا: جائی که پای حرام به میان آید انسان باید به تکلیف خود که امر به معروف و نهی از منکر است عمل نماید. هر چند طرف مقابل، مادر انسان باشد. و ناراحتی ایشان در این زمینه اهمیتی ندارد. پس در صورتی که احتمال اثر می دهید با نهایت احترامی که باید برای یک مادر قائل شد به ایشان تذکر دهید اگر گوش نکردند در صورتی که عذری ندارید محیطی که در آن غیبت می شود را ترک کنید زیرا این رفتار از طرفی برای خلاصی خود از محل گناه و گناهکار خوب است و از طرفی این حرکت یک نوع اعتراض محسوب می شود که خود نمونه ای از امر به معروف است. شما برای اینکه مادرتان را متنبه سازید خوب است آنچه خداوند در باره زیانهای غیبت فرموده و آنچه در کلام معصومین بیان شده برای ایشان بخوانید تا از بدی عاقبت فرد غیبت کننده آگاه شود و نیز از خداوند بخواهید تا شما را در این امر موفق سازد. به طور مثال به ایشان بگوئید که قرآن کریم درباره غیبت میفرماید: و لا یغتب بعضکم بعضا، ایحبّ احدکم ان یأکل لحم اخیه میتا فکرهتموه «[1]». «مسلمانان از یکدیگر غیبت نکنند، آیا کسی دوست میدارد که گوشت برادر خویش را در وقتی که مرده است بخورد؟ نه، از این کار تنفّر دارید» یا در حدیث آمده است که: الام النّاس المغتاب. دردناکترین مردم غیبت کننده است یعنی درد و الم او در آن نشأه زیاده باشد از سایر گنهکاران، و ممکن است که مراد این باشد که نکوهیدهترین مردم و ملامت کرده شدهترین ایشان غیبت کننده است[2] در پایان، در صورتی که تلاشهایتان برای ترک این عادت بد افاده نکرد در آن صورت شما تکلیفتان را انجام داده اید و بر شما گناهی نیست. موفق باشید.
[1] . سوره حجرات/ 12
[2] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم، ج2، ص: 381 و ص: 382
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.