داستان حضرت یوسف(ع) /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا در احادیث معتبر به موضوع به زبان آمدن یک کودک که در سریال حضرت یوسف سلام الله به نمایش درآمد،‌ حقیقت دارد؟ اگر چنین نیست لطفا به مراجع ذیربط مثل مدیر صدا و سیما درخصوص این سریال تذکر داده شود که موضوعاتی که با نص کلام الله و احادیث موجود مطابقت ندارد را طرح عمومی نکنند. در این سریال موارد دیگری نیز مشاهده شد(مثل ازدواج حضرت یعقوب سلام‌الله با دو خواهر به طور همزمان) که قبلا با شما در میان گذاشتم.


شاهدى از خاندان آن زن گواهى داد، که براى پیدا کردن مجرم اصلى، از این دلیل روشن استفاده کنید: اگر پیراهن یوسف از جلو پاره شده باشد، آن زن، راست مى گوید، و یوسف دروغگو است (وَ شَهِدَ شاهِدٌ مِنْ أَهْلِها إِنْ کانَ قَمِیصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَ هُوَ مِنَ الْکاذِبِینَ). و اگر پیراهنش از پشت سر پاره شده است، آن زن دروغ مى گوید و یوسف راستگو است (وَ إِنْ کانَ قَمِیصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَکَذَبَتْ وَ هُوَ مِنَ الصَّادِقِینَ). در اینکه شهادت دهنده چه کسى بود که پرونده یوسف و همسر عزیز را به این زودى جمع و جور و مختومه ساخت و بى گناه را از گنهکار آشکار نمود، در میان مفسران گفتگو است، بعضى گفته اند یکى از بستگان همسر عزیز مصر بود، و کلمه من اهلها گواه بر این است، و قاعدة مرد حکیم و دانشمند و با هوشى بوده است، که در این ماجرا که هیچ شاهد و گواهى ناظر آن نبوده، توانست از شکاف پیراهنى! حقیقت حال را ببیند، و مى گویند این مرد از مشاوران عزیز مصر، و در آن ساعت، همراه او بوده است.تفسیر دیگر اینکه بچه شیر خوارى از بستگان همسر عزیز مصر، در آن نزدیکى بود، و یوسف از عزیز مصر خواست، که داورى را از این کودک بطلبند، عزیز مصر نخست در تعجب فرو رفت که مگر چنین چیزى ممکن است؟ اما هنگامى که کودک شیر خوار- همچون مسیح در گهواره- به سخن آمد، و این معیار و مقیاس را براى شناختن گنهکار از بى گناه بدست داد متوجه شد که یوسف یک غلام نیست، بلکه پیامبرى است یا پیامبرگونه!.در روایاتى که از طرق اهل بیت و اهل تسنن وارد شده به این تفسیر اشاره شده است از جمله ابن عباس از پیامبر ص چنین نقل مى کند که فرمود: چهار نفر در طفولیت سخن گفتند: فرزند آرایشگر فرعون، و شاهد یوسف، و صاحب جریج و عیسى بن مریم .در تفسیر على بن ابراهیم نیز از امام صادق ع نقل شده که شهادت دهنده کودکى در گاهواره بود .ولى باید توجه داشت که هیچیک از دو حدیث بالا، سند محکمى ندارد، بلکه هر دو مرفوعه است.سومین احتمالى که داده اند این است که شاهد، همان دریدگى پیراهن بود که با زبان حال این شهادت را داد، ولى با توجه به کلمه من اهلها (شاهد از خاندان همسر عزیز مصر بود) این احتمال بسیار بعید بنظر مى رسد بلکه منتفى است.تفسیر نمونه، ج 9، ص: 388 (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 3/100107247) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image