تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
اگر خلق نمینمود باز پرسشی طرح میشد. بیرون و درونی ندارد که تصور شود، مخلوق بیرون یا درونش است. در ازل همه را یکجا خلقت نمود.تجلی موجودات غیر از تجلی ذات متعالش است. مخلوق گوشه ای از آثار صفات الهی اند.فلاسفه و عقلای ِ معتقد به وجود محض و بی علت ، ظهور ِ وجود را ، الزامی عقلی برایش معتقدند. غیر آن نیز برای فهم ما میسور نیست ، وجود بدون ظهور را نمیتوان فهم نمود. این ظهورغیر از ذات حق متعال است. اسماءالله ،عرش، وجودِ منبسط، مشیّت، نور ِحقیقت محمدیه صلی الله علیه و آله ، واسطه خلقت و... هر یک تعابیری از آن ظهورند. خدا یعنی وجود محض ؛ و وجود بی ظهور معنی ندارد ؛ یعنی ظهور، ذاتی وجود است. لذا خدا همواره ظهور دارد. و ظهور ، ذاتاً مراتب دارد. هر مرتبه از ظهور نیز مظهری از وجود می باشد که ما آن مظهر را مخلوق خدا می نامیم. لذا منظور از خلقت موجود مادّی آن است که او در عالم مادّه نبود و سپس به عالم مادّه نازل گردید. امّا این بدان معنا نیست که در عالم ملکوت یا جبروت نیز نبوده است. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.