تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
از آن جایی که شما اقدام به طلاق (خلع) نمودی ولی در عمل هیچ گونه طلاقی صورت نپذیرفته از این رو باید گفت: براساس فتوای اکثر فقها شما بر این مرد حرام ابدی می شوید و فرقى نیست بین این که زناکننده بداند به این که آن زن شوهر دار است یا نداند و فرقى بین عقدى و صیغه نیست[1]. البته طبق فتوای آیت الله صانعی[2] و مرحوم آیت الله تبریزى، بر مرد زنا کننده بنا بر أظهر حرام ابدى نمىشود. اما اگر صیغه طلاق بر اساس شرایطش جاری شده باشد ولی عمل زنا در زمان عده بوده است. عده چون یا رجعی است یا بائن این دو قسم را جداگانه بررسی می کنیم: الف. عده طلاق، عده طلاق رجعی[3] باشد، در این صورت اگر کسی با زنی که در عده طلاق رجعی است مقاربت کند طبق نظر اکثر فقهای معاصر، آن زن بر او حرام ابدی می شود (البته طبق فتوای آیت الله صانعی و مرحوم آیت الله تبریزی و آیت الله فاضل لنکرانی (ره) موجب حرمت ابدی نمی شود)[4] و در این جهت فرقی بین این نیست که علم داشته باشند که مقاربت در زمان عده موجب حرمت ابدی است یا نه[5]. ب. عده طلاق، عده طلاق بائن[6] باشد، در این صورت مقاربت با او موجب حرمت ابدی نبوده و بعد از اتمام عده اش می توان آن زن را به عقد خود در آورد (البته طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی در این صورت نیز به احتیاط واجب حرام ابدی می شود)[7]. بنابراین اگر شما هر دو نفر مقلد آیات عظام تبریزی یا فاضل بودید یا الان از آیت الله صانعی تقلید می کنید می توانید با هم دیگر ازدواج کنید و گرنه این ازدواج حرام ابدی است و در این مسأله فرقی نمی کند که بعدا جند سال از طلاقش گذشته باشد.[8] .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.