گسترش عدالت در گیتی؛ بزرگ‌ترین آرمان دولت امام مهدی(عج /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

سرلوحه برنامه‌های امام زمان(عج)؛ گسترش عدالت در گیتی؛ بزرگ‌ترین آرمان دولت امام مهدی(عج) امام مهدی(عج) در راه و روش خویش، سازش ناپذیر است و در اجرای حدود و احکام الهی و مبارزه با ستمگران قاطعیتی خدایی دارد. چشم پوشی و مسامحه‌ای در راه و روش او نیست. از ملامت ملامت گران نمی‌هراسد، از هیچ مقام و قدرتی نمی‌ترسد و بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای تبهکاران را کیفر می‌دهد. در حدیثی از امام باقر(ع) آمده است: "قائم قیام می‌کند... بر اعراب سختگیر است و راه و روش او شمشیر بوده و در راه اجرای برنامه‌های الهی از ملامتِ ملامت گران بیم نمی‌کند". (۱)


سرلوحه برنامه‌های امام زمان(عج)؛ گسترش عدالت در گیتی؛ بزرگ‌ترین آرمان دولت امام مهدی(عج) امام مهدی(عج) در راه و روش خویش، سازش ناپذیر است و در اجرای حدود و احکام الهی و مبارزه با ستمگران قاطعیتی خدایی دارد. چشم پوشی و مسامحه‌ای در راه و روش او نیست. از ملامت ملامت گران نمی‌هراسد، از هیچ مقام و قدرتی نمی‌ترسد و بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای تبهکاران را کیفر می‌دهد. در حدیثی از امام باقر(ع) آمده است: "قائم قیام می‌کند... بر اعراب سختگیر است و راه و روش او شمشیر بوده و در راه اجرای برنامه‌های الهی از ملامتِ ملامت گران بیم نمی‌کند". (1) امام کاظم(ع) نیز فرموده است: "خداوند برای دوازدهمین امام از خاندان ما هر دشواری را آسان می‌گرداند و به دست او هر جبّار سرسختی نابود می‌شود و هر شیطان سرکشی هلاک می‌گردد". (2) بزرگ‌ترین آرمان دولت امام مهدی(عج)، گسترش عدالت در سراسر گیتی است که از هدف‌های اساسی آن تحول عظیم جهانی می‌باشد؛ چنان که این اصل از نخستین هدف‌ها و اصلیترین برنامه‌های همه پیامبران بوده است که در گذشته تاریخ، اجتماعات و مردمان را به آن فرا خوانده‌اند و در راه تحقق آن فداکاری‌های فراوان کرده‌اند. امام مهدی(عج)، با طبقات آگاه و عالمان و روشنفکرانی که بخواهند به گونه‌ای در برابر اجرای عدالت بایستند، می‌جنگد و با کسانی که با توجیه کلام خدا و تأویل آیات قران کریم، قصد تضعیف مبانی انقلاب او را دارند، درگیر می‌شود و آنان را از سر راه انقلاب بر می‌دارد. عدالت، تنها زمینه حیات اجتماعی در بخش ویژه‌ای از جامعه نیست؛ بلکه در همه ابعاد حیات فردی و اجتماعی، عامل اصلی حیات و زندگی انسان، اصل عدالت و عدل است. عدل، حیات زندگی است و زندگی بی‌عدالت، مرگی است که حیات پنداشته می‌شود. در سخنی از امام حسین(ع) آمده است: "اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را طولانی گرداند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند؛ آن گونه که از ستم و بیداد آکنده باشد. این چنین از پیامبر خدا شنیدم". (3) در روایتی نیز آمده است هنگامی که امام مهدی(عج) در لحظات نخستین پس از تولد، دهان به سخن گشود، فرمود: "خداوندا! به آنچه بر من وعده دادی، وفا کن و امر مرا به کمال برسان و گام‌های مرا استوار بدار و زمین را به دست من آکنده از عدل و داد ساز".(4) امام علی(ع) نیز درباره این بزرگ‌ترین آرمان حکومت امام مهدی(عج) فرموده است: "مهدی قاضیان زشت کار را کنار می‌گذارد و دست سازشکاران را از سرتان کوتاه می‌کند و حکمرانان ستم پیشه را عزل می‌نماید و زمین را از هر نادرست و خائنی پاک می‌سازد". (5) عوامل موفقیت امام مهدی(عج) در گسترش عدل در حکومت امامان که عهده دار اجرای حق و عدالت است، امام که در رأس حکومت قرار دارد، نمونه و الگوی اعلا و نمایش عملی و تجسم ظهور تمام برنامه‌های اسلامی و تعلیمات آن و نیز نسخه سعادت بخش جامعه بشری است. در این حکومت امامان معصوم(ع) هم قوانینی که اساس عمل است، بیانگر عدل، حق و برقراری توازن و تعادل به معنای حقیقی است و هم حاکم و نظام حکومت و قوه مجریه‌ای که اجرای این قوانین را بر عهده دارد، در طریق عدل گام بر می‌دارد. در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: هنگامی که قائم ما قیام کند، خداوند دستش را بر سر بندگانش می‌گذارد و به این وسیله عقول آن‌ها را کامل و افکارشان را پرورش می‌دهد. ضمن این موضوع، عامل مهم دیگری که موفقیت امام مهدی(عج) در گسترش عدل در جامعه را تضمین می‌کند، تکامل عقول بشر در آن عصر است. افرادی با عدل و داد درگیرند و با آن مقابله می‌کنند که عقلشان کامل نیست. وقتی مردم از نظر عقلی ضعیف باشند، زیر بار حکومت عدل نمی‌روند؛ زیرا طبق احادیث، عدل از جنود عقل به شمار می‌آید و جور از جنود و لشکریان جهل. (6) در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: "هنگامی که قائم ما قیام کند، خداوند دستش را بر سر بندگانش می‌گذارد و به این وسیله عقول آن‌ها را کامل و افکارشان را پرورش می‌دهد". (7) به این دلیل و نیز عظمت نظام امامت است که در دوران امام مهدی(عج) همگان به سرعت تمام، پذیرای حکومت آن حضرت خواهند بود. (8) پی نوشت‌ها: 1. الغیبة، نعمانی، ص 233. 2. کمال الدین، ج 2، ص 369. 3. همان، ج 1، ص 318. 4. بحارالانوار، ج 51، ص 13. 5. همان، ص 120. 6. کافی، ج 1، کتاب العقل والجهل، ح 14. 7. بحارالانوار، ج 52، ص 328. 8. ر. ک: رضوانی کاشانی، علی اصغر، موعود‌شناسی و پاسخ به شبهات، ص 486 ـ 483. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image