تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
در آياتي از قرآن، هدف از مثلهاي قرآني بيان شده است؛ 1. در آيه 25 سوره ابراهيم پس از اين كه كلمه «طيبّه» را به «شجره طيبّه» تشبيه ميكند. در آخر آيه ميفرمايد «وَ يَضرِب اللّهُ الامثالَ لِلنّاس لَعَلَّهُم يَتَذَكَّروُنَ» [خداوند براي مردم مَثَلها مي زند، شايد متذكّر شوند] بنابراين آيه، هدف از «مَثَل» تذكّر و يادآوري است. 2. در آيه 21 سوره حشر بعد از تشبيه قلب انسانهاي سياه دل، به كوهها و اين كه اثر قرآن بر كوهها بيشتر از تأثير آن بر قلب بعضي از انسانها است؛ ميفرمايد «وَ تِلكَ الاَمثالُ نَضرِبُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُم يَتَفَكّرونَ» [ما اين مَثَلها را براي مردم بيان مي كنيم، شايد تفكّر و انديشه كنند] بر اساس اين آيه شريفه، هدف از «مثل» تفكّر و انديشيدن است. 3. در آيه 43 ـ 40 سوره عنكبوت، پس از اين كه كساني را كه غير خدا را وليّ خود قرار دادهاند، به عنكبوتي تشبيه ميكند كه به تارهاي خود اعتماد و اتّكا دارد ميفرمايد «وَ تِلكَ الاَمثالُ نَضرِبُها لِلنّاسِ وَ ما يَعقِلُها اِلّا العالِموُنَ» [ما اين مثلها را براي مردم مي زنيم ولكن اين مَثَلها را جز عالمان و انديشمندان درك نميكنند] طبق آيه شريفه، هدف از «مَثَل» تفكّر عالمانه است. eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.