تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
قرآن كريم، روش محاوره و گفتوگوى جدلى را مىپذيرد و خود، از اين شيوه كه براى ساكت كردن خصم و مخالف است، بر مبناى آن چه خودِ وى پذيرفته، استفاده مىكند. آن چه در آيه هاى مذكور آمده، در واقع سخنانى جدلى است نه برهانى; يعنى محكوميّت مشركان را براساس آن چه نزد خودشان مسلّم است، معلوم مىدارد، نه بر پايه آن چه از ديدگاه خودِ قرآن درست است. برترى پسر و مرد بر دختر و زن، اصلى است كه نزد مشركان مسلّم بوده، نه قرآن. قرآن كريم به مشركان نشان مىدهد كه بر مبناى اين اصل مسلّمشان، محكوم هستند و سخنى ظالمانه مىگويند وگرنه ، قرآن ناقص تر بودن زن از مرد را به لحاظ انسانيت و لوازم آن مردود مىداند. 1. ر.ك: نحل (16)، 57ـ59 و 62; صافّات (37)، 149ـ157; زخرف (43)، 16ـ19; طور (52)، 39. ( آیةالله مصباح یزدی ، پرسشها و پاسخها ،ج 5 ) .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.