تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
مثلاً چه کار باید می کردند؟! باید قصاص قبل از جنایت می نمودند؟! یا دست اختیار قاتلانشان را می بستند؟! قصاص قبل از جنایت کاری است خلاف عدالت و زشت که مردان الهی هیچگاه مرتکب آن نمی شوند و اگر چنین می کردند میان مردم اعتمادی به عدالت آنها نبود. در روایت مفصّلی آمده است که ابن ملجم دائماً نسبت به علی (ع) اضهار دوستی می نمود و شب و روز او را همراهی می کرد و علی (ع) در عین اینکه او را گرامی می داشت به وی می گفت: تو قاتل من خواهی بود و مکرر این شعر را می خواند: « ارید حباؤه و یرید قتلى عذیرک من خلیلک من مراد ـــــ من برای او احسان می خواهم و او قتل مرا طلب می کند ؛ بیاور عذر خود را بر دوستت از مقصودی که داری». ابن ملجم به آن حضرت گفت: یا امیرالمومنین حال که می دانی من تو را خواهم کشت پس مرا بکش! امام فرمودند: جایز نیست مردی را بکشم قبل از اینکه کاری بر ضدّ من انجام داده باشد. این خبر به گوش برخی اصحاب رسید و برخی از جمله مالک اشتر خدمت حضرت رسیدند تا اذن کشتن او را بگیرند ولی امام اجازه نداده و فرمودند: آیا دیدید که من مردی را کشته باشم قبل از اینکه کاری با من کرده باشد؟ » (ر.ک: بحارالانوار ، ج42 ،ص 262)همچنین اگر بنا بود که خدا و فرستادگان او بر اساس علم غیب خود دست به مجازات مردم بزنند در آن صورت نه دین و تکلیف معنایی داشت نه امتحان الهی ؛ و اساساً در آن صورت نیازی نبود که خدا مردم را در دنیا بیافریند بلکه بدون ورود در دنیا و امتحان ، اهل جهنّم را به جهنّم می فرستاد و اهل بهشت را به بهشت. همانگونه که یک معلّم باتجربه و عادل ، با اینکه می داند برخی از دانش آموزان او فاقد معلومات لازم بوده و حتماً مردود خواهند شد ، ولی با این حال تا از آنها امتحان نگرفته نمره ی مردودی به آنها نمی دهد ؛ چرا که اگر چنین کند حتماً مورد اعتراض آن دانش آموزان قرار خواهد گرفت. خداوند متعال نیز با اینکه می داند عدّه ای با اختیار و اراده ی خود گمراه خواهند شد ولی باز آنان را قصاص قبل از جنایت نمی کند تا عذری نداشته باشند. خداوند متعال می فرماید: « و ] به یاد آر [هنگامى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذریّه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: «چرا، گواهى دادیم» ]و خدا چنین نمود [ تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این [امر] غافل بودیم ؛ یا بگویید پدران ما پیش از این مشرک بوده اند و ما فرزندانى پس از ایشان بودیم ؛ آیا ما را به خاطر آنچه باطل اندیشان انجام داده اند هلاک مى کنى؟ و اینگونه آیات را به تفصیل بیان مى کنیم، باشد که آنان بازگردند. » (اعراف:172 ـ 174)
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.