تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیات عظام امام، خامنه اى، فاضل و نورى: معیار حرمت موسیقى، طرب انگیزى و لهوى بودن آن است که با مجالس گناه و خوش گذرانى و فساد تناسب دارد. امام، استفتاءات، ج 2، مکاسب محرمه، س 27 و ج 3، سؤالات متفرقه، س 107 و تحریرالوسیله، ج 1، مکاسب محرمه، م 13 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1005 و 987 و 988 و 974 ؛ نورى، توضیح المسائل، مسائل مستحدثه ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1127و1132. آیات عظام بهجت و صافى: استفاده از آلات موسیقى به طور مطلق حرام است. صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 995 و 1018 و دفتر: بهجت. آیات عظام تبریزى، سیستانى، مکارم و وحید: معیار حرمت موسیقى، لهوى بودن آن است که با مجالس گناه، خوش گذرانى و فساد تناسب دارد. سیستانى، منهاج الصالحین، ج 2، م 20 ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 17 ؛ تبریزى، التعلیقة على منهاج الصالحین، المکاسب المحرمه، م 17 ؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 519 و 520. تبصره. موسیقى حرام معمولاً داراى نشانه هاى یاد شده است ؛ ولى گاه ممکن است لهوى و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانى باشد ؛ اما با وجود آن داراى ریتم تند و ایجاد حالت رقص در شنونده نباشد. در این صورت نیز گوش دادن به آن حرام است. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.