تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

آیه (وَاُولاتُ الأَحْمالِ) (45) دلالت دارد بر این که عدّه حامل وضع اوست چه حمل او به سبب وطی باشد، یا به غیر وطی باشد هر چند ممکن است انصراف به متعارف و فاضل هندی در (کشف اللثام) در باب طلاق فرموده: لاعدّه‌ی علی من لم یدخل بها الزوج من طلاق أو فسخ بالنص (46) و الإجماع و إن استدخلت ماء ه من غیر جماع، أو ساحقت موطوء ةً حین قامت من تحته. ثم قال: ولکن لو ظهر بها مع المساحقة حمل، اعتدّت بوضعه؛ للحوق السبب به و الحکم بأنّه منه، مع قوله تعالی: (وَاُولاتُ الأَحْمالِ) (47)، رأی مبارک را بفرمایید، آیا زن حامله بدون وطی عدّه دارد یا نه؟


در صورتی که مسمّی حاصل نشده باشد بین زوجین مقتضای آن عدم لزوم عدّه است بعد از طلاق و آیه مذکور مُنتهای زمان عدّه را بیان می‌کند نه علّیّت حمل را برای اعتداد به خلاف آیه عدم لزوم در صورت عدم دخول (48) و لکن در صورتی که معلوم باشد بودن حمل از زوج و عدم توسّط عمل حرامی مثل مساحقه در وجود حمل، احوط اعتداد او است. .

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین

مرجع: آیت الله بروجردی

ایجاد شده در 1401/04/02



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image