تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
این پرسش اشاره به دو مسئله دارد که در برخی روایات به آن اشاره شده است:الف. در روایتی میخوانیم:محمَّد بن یَحیَى عَنْ أَحمد بن محمَّد و علیّ بن إِبراهیم عن أَبِیهِ جَمِیعاً عَن ابن مَحبُوب عن خَلِیلِ بْنِ عَمْرٍو الْیَشْکُرِیِّ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: «کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یَقُولُ إِذَا کَانَ الْغُلَامُ مُلْتَاثَ الْأُدْرَةِ صَغِیرَ الذَّکَرِ سَاکِنَ النَّظَرِ فَهُوَ مِمَّنْ یُرْجَى خَیْرُهُ وَ یُؤْمَنُ شَرُّهُ قَالَ: وَ إِذَا کَانَ الْغُلَامُ شَدِیدَ الْأُدْرَةِ کَبِیرَ الذَّکَرِ حَادَّ النَّظَرِ فَهُوَ مِمَّنْ لَا یُرْجَى خَیْرُهُ وَ یُؤْمَنُ شَرُّهُ».[1]امام صادق(ع) میفرماید: امام علی(ع) فرمود: «وقتی پسر بچهای؛ بیضهاش افتاده، آلتش کوچک و دیدی آرام دارد، امید به خوبى و آسودگى از بدى او باشد، و اگر بیضه بچهای؛ سخت، آلتش بزرگ و دیدی تیز دارد نه امید به خوبى او است و نه آسودگى از بدیش».غیر از خلیل بن عمرو یشکری که شخص مجهولی است، دیگر راویان امامی و مورد اطمینان هستند و توثیق شدهاند. اما به جهت اینکه در کتابهای رجالی، نامی از خلیل بن عمرو یشکری برده نشده، این حدیث از جهت سندی ضعیف است.اگر از ضعف سندی حدیث، چشمپوشی کنیم؛ متن حدیث یک معیار صد در صدی و حتی مهم برای تشخیص بچههایی با عاقبت خوب نیست، بلکه خیر و یا شرّ بودن بستگی به رعایت تقوا و بندگی خدای تعالی دارد که با تربیت صحیح و اختیار آدمی تحقق پیدا میکند. به علاوه؛ در روایت لفظ «یرجی» آمده؛ یعنی «امید» این است که عاقبت خوبی داشته باشد و دیگران از شرّش در آسوده باشند.ب. برخی از فقها - مانند شیخ طوسی- با توجه به تعدادی روایات، در بحث دفن میّت این بحث را مطرح کردهاند که؛ هرگاه میّتى در بیابان یافت شود و معلوم نباشد که مسلمان است یا کافر، آنکس که آلتش کوچکتر است دفن شود؛ چون او مسلمان است.[2]روایاتی که در اینباره نقل شده، چنین است:امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) در جنگ بدر فرمود: «به خاک نسپارید جز کسى که آلت مردانگیش کوچک است، و فرمود: این نباشد جز در مردم ارجمند».[3] این روایت نیز ضعیف است؛ لذا برخی از فقها توقف کرده و بر اساس این روایت فتوا ندادهاند.[4]شیخ طوسی از امام علی(ع) روایت کرده است: «به موردش نگاه کنند، اگر آلت مردانگیش کوچک بود، دفن شود».[5]این روایت مرسل است؛[6] و سلسله سند آن حذف شده است. لذا از جهت سندی ضعیف میباشد.برخی از فقها این روایات را شاذّ[7] میدانند و میگویند: هیچ دلیل دیگری آنرا کمک نمیکند.[8]به هر حال؛ به جهت ضعف این روایات؛ برخی از فقها درباره دفن جنازه مشکوک، فتوا به انداختن قرعه دادهاند.[9] و یا فتوا به دفن هر دو جنازه مشکوک دادهاند تا حرمت جنازه مسلمان حفظ شود.[10] .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.