بدون روایات نمی‌توانیم به هویت شخصی موعود پی ببریم /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیت‌الله امامی کاشانی: بدون روایات نمی‌توانیم به هویت شخصی موعود پی ببریم عقل تنها می‌تواند مهدی(عج) نوعی را مشخص کند که در عرفان نظری نیز این گونه است، چون دلیل عقل همواره کلیت را مشخص می‌کند، ولی هویت شخصی تنها از طریق وحی و دین معرفی می‌شود. به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت‌الله امامی کاشانی در همایش "مهدویت، نگاهی به پژوهش‌های نو" که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: در بررسی مسئله موعود و مصلح باید ببینیم که "شخصی" یا "نوعی" است؛ شخصی به این معنی که هویت او مشخص است و نوعی به این معنی که هویت او مشخص نیست.


آیت‌الله امامی کاشانی: بدون روایات نمی‌توانیم به هویت شخصی موعود پی ببریم عقل تنها می‌تواند مهدی(عج) نوعی را مشخص کند که در عرفان نظری نیز این گونه است، چون دلیل عقل همواره کلیت را مشخص می‌کند، ولی هویت شخصی تنها از طریق وحی و دین معرفی می‌شود. به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت‌الله امامی کاشانی در همایش "مهدویت، نگاهی به پژوهش‌های نو" که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: در بررسی مسئله موعود و مصلح باید ببینیم که "شخصی" یا "نوعی" است؛ شخصی به این معنی که هویت او مشخص است و نوعی به این معنی که هویت او مشخص نیست. امام جمعه موقت تهران در بررسی مهدویت در کتب حدیثی، گفت: درکتب حدیثی و عقلی مسئله هویت شخصی موعود با این عنوان نیامده است،‌ولی با عناوین دیگری آمده که می‌‌توان هویت را اسم گذاشت که هم شخصی و هم نوعی می‌باشد. آیت‌الله امامی کاشانی با تأکید بر اهمیت مسئله هویت مهدی(عج) و سواستفاده‌‌هایی که دشمنان در این عرصه انجام می‌دهند، ادامه داد: عناوینی چون "المهدی من عترتی" و... می‌توان به هویت نوعی موعود و مصلح پی برد؛ البته در کنار این مباحث، روایاتی از جمله "تاسع الولد الحسین(ع)"، "من ولد الحسن العسکری(ع)" و... نیز هویت شخصی موعود را به ما معرفی می‌کند. وی با بیان اینکه بدون روایات نمی‌توانیم هویت شخصی موعود، را شناسایی کنیم، ادامه داد: عقل تنها می‌تواند مهدی(عج) نوعی را مشخص کند که در عرفان نظری نیز این گونه است، چون دلیل عقل همواره کلیت را مشخص می‌کند، ولی هویت شخصی تنها از طریق وحی و دین معرفی می‌شود. امام جمعه موقت تهران در تبیین دیدگاه عرفان نظری در باره موعود اظهار داشت: براساس پژوهش‌های انجام شده، برهان فطرت، برهان نظام احسن، ‌برهان استقراء، برهان فلسفه خلقت و برهان فلسفه تاریخ شش قائده‌ عقلی است که هویت نوعی مهدی(ع) را به ما نشان می‌دهد،؛ به این معنی که بر اساس این برهان‌ها، وجود انسان کامل را در جامعه ضروری معرفی می‌کند. وی یادآور شد: البته در کنار عقل و عرفان، دلیل روانشناختی نیز در این عرصه وجود دارد که بیشتر از سوی غربی‌ها مطرح می‌شود و بر اساس مسائل روانشاسی، وجود انسان کامل را برای هدایت و رهبری جامعه ضروری می‌دانند. آیت‌الله امامی کاشانی با بیان این که برای اثبات هویت مهدی(عج) می‌‌توان به اقوال گویندگان و اندیشمندان نیز نگاه کرد، ادامه داد: در این عرصه می‌توان به روایات اهل سنت و شیعه مراجعه نمود؛ البته باید این نکته مشخص شود که منظور از اهل سنت چیست؟ وی افزود: بسیاری گمان می‌کنند که سنی‌ها کسانی هستند که تنها به چهار خلیفه معتقد هستند؛ در حالی که در میان اهل‌سنت گروه‌هایی هستند که به 12 امام معتقد هستند، البته نه به عنوان خلیفه، بلکه با عنوان اولیای الهی. همچنین نگاهشان به حضرت مهدی(عج) نیز تنها به عنوان فرزند امام حسن عسکری(ع) می‌دانند نه مهدی موعود. بنابرگزارش مرکز خبر حوزه، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه پیروان اهل سنت بیشتر در شبه قاره هند حضور دارند، افزود: این‌ها در باره مهدی منتظر نقل‌های متفاوتی دارند. برخی می‌گویند ایشان در 5 سالگی فوت کرده است و ‌برخی معتقدند بعد از 60 تا 80 سال فوت نموده است. آیت‌الله امامی کاشانی در پایان به پرسش‌‌های مطرح شده ازسوی شرکت کنندگان پاسخ گفت. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image