کلام /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرا در خلقت مرد و زن و خصوصيات آنها تبعيض وجود دارد؟ مثلا در وجود دختران بکارت قرار داده شده تا با يک بار گناه آبروی آنان برود ولی در پسران اگر گناه کنند فقط مورد غضب پروردگارند نه چيز ديگر؟


خداوند متعال مى‏فرمايد:" مسلما ما انسان را در بهترين شكل و نظام آفريديم" لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ. " تقويم" به معنى در آوردن چيزى به صورت مناسب، و نظام معتدل و كيفيت شايسته است، و گستردگى مفهوم آن اشاره به اين است كه خداوند انسان را از هر نظر موزون و شايسته آفريد، هم از نظر جسمى، و هم از نظر روحى و عقلى، چرا كه هر گونه استعدادى را در وجود او قرار داده، و او را براى پيمودن قوس صعودى بسيار عظيمى آماده ساخته، و با اينكه انسان" جرم صغيرى" است،" عالم كبير" را در او جا داده و آن قدر شايستگي ها به او بخشيده كه لايق خلعت وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ ما فرزندان آدم را كرامت و عظمت بخشيديم شده است همان انسانى كه بعد از اتمام خلقتش مى‏فرمايد: فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ پس بزرگ و پر بركت است خدايى كه بهترين خلق كنندگان است"! ولى همين انسان با تمام اين امتيازات اگر از مسير حق منحرف گردد چنان سقوط مى‏كند كه به" اسفل السافلين" كشيده مى‏شود، لذا در آيه بعد مى‏فرمايد" سپس ما او را به پائين‏ترين مراحل باز گردانديم" ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ. مى‏گويند هميشه در كنار كوه‏هاى بلند دره‏هاى بسيار عميق وجود دارد، و در برابر قوس صعودى تكامل انسان، قوس نزولى وحشتناكى ديده مى‏شود، چرا چنين نباشد در حالى كه موجودى است مملو از استعدادهاى سرشار كه اگر در طريق صلاح از آن استفاده كند بر بالاترين قله افتخار قرار مى‏گيرد، و اگر اين همه هوش و استعداد را در طريق فساد به كار اندازد بزرگترين مفسده را مى‏آفريند و طبيعى است كه به" اسفل السافلين" كشيده شود. اختلاف و تفاوت ها در عالم خلقت نشانه حکمت و قوام در قانون آفرينش است نه نشانه تبعيض و بی عدالتی زيرا اگر تفاوت ها نبود هرگز اين همه تنوع و زيبايي به وجود نمی آمد و اصولا ديگر عالمی به اين شکل وجود نداشت و زنی و مردی و دختر و پسری نبود. اين که انسان در اثر غفلت و معاصی و نا فرمانی بر خلاف قوانين الهی مرتکب اعمالی می گردد و اسباب بدبختی و رسوايي خود را فراهم می سازد و آن وقت جسورانه تبعات و عواقب و آثار وضعی و تکليفی آن را به پای عدالت الهی می گذارد يک نوع خود فريبی و خدعه بيش نيست ، مانند کسی است که با انگشت می زند و چشم خود و يا ديگری را کور می کند و آن گاه می گويد چرا خداوند به من انگشت و يا به طرف مقابل چشم داده است. خداوند متعال برای تکريم و حفظ حرمت انسانی زن و خيلی از اموری که ممکن است بر ما پوشيده باشد ويژگی ها و خصوصيات جسمی و روحی منحصر به فرد و نوعی به بانوان عطا فرموده است که مردان فاقد آن هستند همان گونه که به مردان ويژگیها و خصوصياتی داده است که زنان فاقد آن هستند و هردو زن موظفند که به عنوان شکر منعم از نعمت های الهی داده شده به آنان مراقبت و محافظت نموده و هرگز در راه معصيت خالق از نعمت هايش استفاده نکنند تا دچار عواقب و آثار شوم و منفی آن نگردند. لطافت در روح و جسم در زنان جزء نعمت های بزرگی است که اقتضای مراقبت های فوق العاده و بيشتری نسبت به مردان دارد و چه بسا خداوند متعال با اعطاء اين خصوصيات اسباب مصونيت بيشتر دختران از گناه را در اختيار آنان قرار داده که موجب می شود لا اقل از ترس مرتکب گناه نگردد که حتی به مردان چنين موهبتی برای حفاظت از گناه نداده است. افزون بر اين که بحث آبرو ريزی دنيوی در اين مساله نسبت به جوامع مختلف يک امر نسبی است و کليت ندارد. به علاوه در باره زنان ثیبه یعنی غیرباکره این اشکال نمی آید. از همه مهم تر این که رعایت عدالت به معنای تشابه در امور و احکام و حقوق نیست. شما نظیر این سوالات را میان انسانها و حیوانات یا انسان و گیاه یا گیاهان و حیوانات نیز فراوان می توانید طرح کنید. اما تفاوت میان موجودات لازم و مطلوب است و حکمتهای فراوانی هم دارد و هرگز ظلم هم نیست باید فهمید و استفاده کرد و شکر گزارد. بنا بر اين بايد گفت که آفرينش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آميخته با حكمت و علم و تدبير است. پروردگارا! خلقت ما را در بهترين صورت قرار داده‏اى، توفيقى مرحمت كن تا عمل و اخلاق ما نيز در بهترين صورت باشد. بارالها! پيمودن راه ايمان و عمل صالح جز به لطف تو ميسر نيست، ما را در اين راه مشمول الطافت فرما.آمين يا رب العالمين. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image