تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
يكي از مسائلي كه جزئيات آن مورد اختلاف شيعه و اهل سنت مي باشد مسئله مهدويت است. اين مسئله داراي ابعاد مختلفي ميباشد، که عبارتند از:1- اصل مهدويت و انتظار ظهور امام زمان (ع)، 2- امامت امام زمان (ع) درسن پنج سالگي و طول عمر امام زمان (ع)، 3- فلسفه عقيده شيعه به وجود امام زمان ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ .مسئله اول نه تنها مورد اتفاق شيعه و اهل سنت ميباشد بلكه تمام ملل و فرق و اديان، منتظر ظهور مصلحي كل ميباشند تا در آخر الزمان بر اين عالم حكومت كند و بشريت را از ظلم رهايي بخشد. در زبور داود(ع)در اين باره ميخوانيم كه: « ... اما منتظران خداوند وارث زمين خواهند بود. هان بعد از اندكي شرير نخواهد بود...اما صالحان را خداوند تاييد ميكند... زيرا آنانكه از وي بركت يابند وارث زمين گردند.... و اما نسل شرير منقطع خواهد شد، صالحان وارث زمين خواهند بود و ... [1]».در اين باب ، زبور داود(ع)از ظلم و ستم و شر، سخن به ميان آورده است و بيان شده كه شر و ستم از بين خواهد رفت و صالحان وارث زمين خواهند شد. قرآن مجيد نيز از اين واقعه از زبور خبر داده و فرموده است: «ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون»[2]. (ما در زبور نوشتيم كه بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.)در اناجيل اربعه نيز از آمدن «پسر انسان» خبر داده شده است و به مردم دستور انتظار داده شده است[3].دراسلام نيز بر اساس آيات و روايات نبوي مردم بايد به انتظار روزي باشند كه شخصي از اهل بيت پيامبر(ص) و از فرزندان فاطمه(س) ظهور كند و بساط ظلم و ستم را برچيند و جهان را پر از عدل و داد نمايد.اين عقيده در اسلام امري مسلم و غير قابل انكار ميباشد. تا جايي كه محي الدين عربي حنفي در فتوحات مكيه جلد 3 باب 366 تحت عنوان «وزراء المهدي ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ » بحث مفصلي را مطرح كرده و حتي شمائل حضرت را توضيح داده و به نام مبارك او اشاره ميكند.ابن حجر در كتاب «الصواعق المحرقه» در شرح حال ائمه دوازده گانه(ع) به تفصيل سخن گفته و بابي به نام «الايات التي وردت في ذريه فاطمة (س) » و «الايات التي وردت في فضائل اهل البيت(ع)» آورده است و در رابطه با حضرت مهدي ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ آيات زيادي را مطرح كرده است.در سنن ابي داود كه يكي از كتب صحاح اهل سنت است بابي در اين رابطه به نام «كتاب المهدي» موجود است. در ساير كتب و صحاح اهل سنت نيز روايات زيادي در اين باره ذكر شده است. در اينجا تنها به نقل سه روايت اكتفا ميكنيم و اهل تحقيق را به کتابهاي مفصل در اين زمينه ارجاع ميدهيم:1ـ در روايات نبوي در بسياري از كتب اهل سنت آمده است كه: «لاتقوم الساعة حتي يلي رجل من اهل بيتي يواطئ اسمه اسمي»[4]. (قيامت بر پا نميشود مگر اينكه مردي از اهل بيت من كه نام او همانند نام من(محمد)است زمام امور را در دست گيرد).2ـ جابر بن سمره نقل ميكند كه : «قال النبي ـ صليالله عليه و آله ـ : يكون اثنا عشر اميراً كلهم من قريش»[5]. (بعد از من دوازده امير كه همگي از قريش ميباشند خواهند آمد).3ـ رسول خدا ـ صليالله عليه و آله ـ فرمود كه: «المهدي من ولد فاطمه»[6].(مهدي (ع) از فرزندان فاطمه(س)است.اما مسئله دوم و سوم مورد اختلاف شيعه و اهل سنت قرار گرفته است. از اين دو مسئله، مسئله دوم بيشتر مورد نزاع و بحث قرار گرفته است. مسئلة دوم خود به دو بخش تقسيم ميشود.الف: امامت حضرت مهدي ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ در سن پنج سالگي ب: طول عمر آن حضرت.چون شبهه در رابطه با طول عمر آنحضرت ميباشد در اين جا به طور اختصار به اين قسمت پرداخته ميشود تاجواب بخش سوم هم روشن شود.در رابطه با اين مسئله ما از طريق قرآن و حقايق ديني سخن ميگوئيم. اين مطلب كه امام زمان ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ در سرداب از دنيا رفته است نيازمند به دليل و برهان است و در منابع اهل سنت دليل مورد اعتمادي بر آن وجود ندارد. علاوه بر اين از آن جا كه فرض بر اين است كه طرف سخن و صاحب شبهه كساني هستند كه قرآن را پذيرفته و به حقانيت آن معتقدند، ميگوئيم نبايد براي شما عمر طولاني يك ولي از اولياي خدا مايه تعجب باشد، زيرا قرآن كريم دربارة افراد گوناگون عمرهاي طولاني ذكر كرده است. در رابطه با حضرت نوح ـ عليه السلام ـ ميخوانيم كه او تنها قبل از طوفان نهصد و پنجاه سال در بين قومش بوده و پس از طوفان هم مدتي زنده بوده است. «فلبث فيهم الف سنة الا خمسين عاماً[7]» تا جايي كه در تاريخ عمر حضرت نوح ـ عليه السلام ـ را 2500 سال هم گفتهاند.همچنين در رابطه با حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ وفتي يهوديان گفتند كه ما او را به دار آويختهايم، قرآن كريم نظر آنها را رد ميكند و ميفرمايد: «خداوند عيسي را به آسمان برده است» «و ما قتلوه يقيناً بل رفعه الله اليه[8]» (او يقيناً كشته نشده بلكه خدا او را به سوي خود بالا برده است). بنا براين طبق آيات فوق و روايات زيادي كه در اين باره از پيامبر اسلام ـ صليالله عليه و آله ـ وارد شده است حضرت نوح ـ عليه السلام ـ عمري طولاني داشته و حضرت عيسي(ع) نيز در حدود دو هزار سال است كه زنده است. پس چگونه نسبت به عمر امام زمان ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ اين همه خدشه وارد ميشود و آن را بعيد فرض ميكنند؟ به علاوه در تاريخ معمّرين بسياري را نام بردهاند كه هر يك با اينكه بعضي ولي خدا نبودهاند عمرهاي طولاني داشتهاند. بالا تر از همه اينها، ما كه خدا را قادر مطلق ميدانيم چه بعدي دارد كه روي مصالحي خداوند ولي خود را در مدتي طولاني حفظ نمايد و او را دور از دسترس ديگران و غايب از ديد مردم نگه بدارد و از اين طريق بندگان خود را آزمايش نمايد.به هر حال مهم اين است كه از نظر قرآن كريم عمر طولاني براي يك انسان ممكن است و تعجب اين است كه كساني كه به آيات فوق عقيده دارند به طول عمر امام عصر ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ به شدت اعتراض ميكنند و آن را منکر مي شوند در حالي كه وقتي چيزي ممكن شد، فرقي بين مصاديق آن نميباشد.حال عيسي ـ عليه السلام ـ زنده بماند يا مهدي موعود ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ هر دو براي خدا ممكن است و مانعي ندارد.توضيح:1ـ كتب زيادي درباره امام زمان ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ و طول عمر آن حضرت نوشته شده است و به روايات زيادي استناد شده است. براي آگاهي بيشتر از اين روايات به كتابهايي از قبيل بحار الانوار،علامه مجلسي، منتخب الاثر، لطف الله صافي، العبقري الحسان، مرحوم نهاوندي ، احقاق الحق، قاضي نور الله شوشتري و خورشيد مغرب، محمدرضا حكيمي و ... مراجعه شود. در اين كتب روايات زيادي از طريق شيعه و اهل سنت در اين موضوع بيان شده است.2ـ آية الله امامي كاشاني در خطبه نماز جمعه تهران گفت:« ... من در حال جمع آوري روايات مربوط به وجود حضرت صاحب الامر ـ عجلالله تعالي فرجهالشريف ـ و بررسي آنها از لحاظ سند هستم و تاكنون هزار و سي و شش حديث از دوهزار و پانصد راوي در رابطه با ولادت حضرت حجت ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ و اينكه او فرزند بلا فصل امام عسكري ـ عليه السلام ـ است و فعلاً زنده و موجود است، به دست آورده ام. در بين اين احاديث سيصد حديث از لحاظ سند صحيح است و در بين راويان هشتصد نفر از بزرگان جهان اسلام از شيعه و سني هستند و ... »[9] .
سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.