ادیان و مذاهب /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

بيعت علي بن الحسين (امام چهارم شيعيان) با يزيد ابن معاويه و عدم مخالفت ايشان در تمامي عمرش با يزيد، نشانگر تأئيد خلافت و مشروعيت حكومت يزيد بن معاويه مي‌باشد.


قيام امام حسين عليه حكومت يزيد بن معاويه، به تمام جهان اسلام عدم مشروعيت حكومت او را اعلام كرد. و بدون ترديد در رسوايي يزيد بعد از شهادت امام حسين بيشترين نقش را امام علي بن الحسين داشتند. بعد از عاشورا، روش مبارزه با حكومت بني‌اميه تغيير مي‌كند و امام سجاد و زينب (س) با سخنان خود و رسانيدن پيام خون شهيدان به مردم به مبارزه‌اي گسترده دست مي‌زنند. امام سجاد با وجود عشق و علاقه به شهادت، بنا به مصلحت الهي روز عاشورا از شهادت محفوظ ماندند، ولي رسالت بزرگتري را انجام دادند و آن رسانيدن پيام شهدا و بيان حقايق عاشورا بود. از طرف ديگر امام سجاد در صحيفه سجاديه اينگونه مي‌فرمايد: «بار خدايا مرا به جهاد با دشمنانت در راه خودت، با سرپرستي وليّ‌ات ياري بفرما، كه با كمكش در زمرة سعادت يافته‌گان از دوستانت در آييم و در زمره كساني كه با شمشير دشمنانت شهادت يافته‌اند قرار گيريم.» و در جايي ديگر مي‌فرمايند كه: «القتل لَنا عادة و كرامتنا الشهادة» «كشته شدن عادت ما و شهادت باعث كرامت ما مي‌باشد» دعاهاي امام سجاد و گريه‌هاي او بر شهداء كربلاء از هر شمشيري برنده‌تر بود و جهان اسلام را تحت تأثير قرار مي‌داد، چنان كه اين عمل و بيان فاجعه عاشورا باعث شد كه علماء تشيع و اهل سنت حكومت يزيد را غير مشروع بدانند و لعن بر او را جايز بشمارند. حكومتي كه مشروعيت او از زمان پيامبر و زبان او زير سئوال رفته بود. نبي اكرم فرمودند كه: «اول من يبدل سنتي رجل من بني‌اميه يقال له يزيد» اول كسي كه سنت مرا تبدل مي‌كند و تغيير مي‌دهد مردي از بني‌اميه بنام يزيد مي‌باشد. و در صحيح بخاري يزيد را باعث هلاكت امت مي‌داند. ابن خلدون مي‌گويد: «اجماع مسلمانان حكم به فسق يزيد كرده‌اند و با وجود اين اجماع يزيد صلاحيت رهبري جهان اسلام را ندارد...» تفتازاني نيز چنين بيان مي‌كند: «رضايت يزيد بر قتل امام حسين و امر او به اين قتل و اهانت يزيد به اهلبيت بين مسلمين متواتر است پس يزيد براي ما شأني ندارد، بلكه ايمان او نيز صحيح نمي‌باشد. و سپس مي‌گويد «لعنة الله عليه و علي انصاره و اعوانه» علاوه بر اينها علماء ديگر اهل سنت از جمله: ابن حزم، شوكاني، جاحظ، ابن عماد، محمد عبده، ابن تفربردي حنفي، و... حكم به كفر و جواز لعن بر يزيد داده‌اند. و فرزند ابن جوزي نقل مي‌كند كه: از ابن جوزي درباره لعن يزيد سئوال شد. وي گفت: احمد اجازه لعن او را داده است. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image