غدیر در قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا تو قرآن راجع ب غدیر خم چیزی گفته نشده


قرآن کریم به مثابه قانون اساسی نوعا به بیان کلیات می پردازد و در خیلی از موضوعات از بیان مسائل و جزئیات مانند زمان و مکان خودداری می کند. مانند نماز که قران به وجوب و برخی از ابعاد آن می پردازد اما چگونگی و کم و کیف آن در طول شبانه روز و ... به پیامبر به عنوان مفسر و مجری قرآن واگذار شده است. بر این اساس پیام غدیر در قرآن کریم، آمده است که همان انتصاب معصوم به جای معصوم (علیهم الصلاه و السلام) به عنوان وصی و خلیفه برای هدایت امت در راه اسلام و قرآن است، نه اسم غدیر به عنوان یک امر جزئی و آیه 3 و 67 سوره مبارکه مائده بدان ناظر است، و اسم غدیر در تاریخ و سنت آمده است.جریان غدیر در قرآن طبق اسناد فراوان دارای دو آیه است که یکی آیه 3 سوره مائده و دیگری آیه 67 همین سوره است . حال این پرسش مطرح است که اگر مطلب چنین است چرا میان این دو فاصله افتاده است ؟ و نیز آن قسمت از آیه 3 که مربوط به جریان غدیر است چرا ضمیمه به مطالبی شده که در باره گوشت های حلال و حرام است و میان این دو تناسب چندانی به نظر نمی رسد ؟ در پاسخ باید گفت :اولا : آیات قرآن و هم چنین سوره های آن بر طبق تاریخ نزول جمع آوری نشده است بلکه بسیاری از سوره هائی که در مدینه نازل شده مشتمل بر آیاتی است که در مکه نازل گردیده و به عکس آیات مدنی را در لا به لای سوره های مکی مشاهده می کنیم . با توجه به این حقیقت جدا شدن این دو آیه از یکدیگر در قرآن جای تعجب نخواهد بود . البته طرز قرار گرفتن آیات هر سوره تنها به فرمان پیامبر –ص- بوده است . آری اگر آیات بر طبق تاریخ نزول جمع آوری شده بود جای این ایراد بود . ثانیا : ممکن است قرار دادن آیه غدیر در لا به لا ی احکام مربوط به غذاهای حلال و حرام برای محافظت از تحریف و حذف و تغییر بوده باشد زیاد بسیار اتفاق می افتد که برای محفوظ ماندن یک شیئ نفیس آن را با چیز های ساده ای می آمیزند تا کمتر جلب توجه کند . حوادثی که در آخرین ساعات عمر پیامبر –ص- واقع شد و مخالفت صریحی که از طرف برخی افراد برای نوشتن وصیت نامه از طرف پیامبر –ص- به عمل آمد تا آن جا که حتی پیامبر را متهم به هذیان گوئی و گفتن سخنان نا موزون کردند و شرح آن در کتب معرف شیعه و اهل سنت آمده است ،شاهد گویائی است بر این که برخی افراد حساسیت خاصی در مساله خلافت و جانشینی پیامبر –ص- داشتند و برای انکار آن حد و مرزی قائل نبودند . آیا چنین شرائطی ایجاب نمی کرد که برای حفظ اسناد مربوط به خلافت و رساندن آن به دست آیندگان چنین پیش بینی هائی بشود و با مطالب ساده ای آمیخته گردد که کمتر جلب توجه کند .پس در واقع جریان غدیر دو آیه دارد که بر یکدیگر از نظر زمان نزول تقدم و تاخر ندارند هر چند از نظر چینش در سوره یکی مقدم و دیگری موخر است . ر. ک : تفسری نمونه ، ذیل آیه 3 مائده ، ج 4 ، ص 269 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image