تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
اختلاف مقام معظم رهبرى با میر حسین موسوى مربوط به دوران نخست وزیرى ایشان واختلاف در سیاستها و برنامه هاى اجرایى دولت بودکه در دوره دوم ریاست جمهورى مقام معظم رهبرى و در انتخاب مجدد میر حسین موسوى به عنوان نخست وزیر بروز یافت . ماجراى نخست وزیرى مجدد مهندس موسوى به نقل از پایگاه اطلاع رسانى مرکز اسناد انقلاب اسلامى از این قرار بود که مهمترین مساله جریانهاى فکرى و سیاسى کشور پس از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى ، مساله تعیین نخست وزیر بود . با توجه به جهت گیریهاى مقام معظم رهبرى در رقابتهاى انتخاباتى و سخنرانىهاى ایشان درباره سیاستهاى دولت در دوره چهار سال اول ریاست جمهورى ایشان ، برداشت محافل سیاسى این بوده است که به احتمال قوى در دوره چهارساله دوم ریاست جمهورى ایشان ، فرد دیگرى غیر از آقاى میرحسین موسوى نخست وزیر خواهد شد . ایشان در تبلیغات انتخاباتى پس از طرح مهمترین اقدامات خود در دوره چهارساله ریاست جمهورى ، سیاستها و دیدگاههاى اقتصادى دولت را در طول چهار سال گذشته زیر سوال بردند و فرمودند : « . . . سیاستهاى اقتصادى باید صددرصد در جهت خدمت به محرومان و فقرزدایى باشد دولت باید در زمینه کاهش فقر سیاستگذارى کند و البته این به این معنا نیست که ما بیاییم همه چیز را دولتى کنیم . اگر کسى خیال کرده دولت براى رفع تبعیض ، فقر و محرومیت ناگزیر است که امور اقتصادى را خود در دست بگیرد ، اشتباه کرده است . تجربه چهار سال گذشته ، نشان داده است در هر کارى که مسئولیت آن صددرصد دولتى بوده ضرر کردهایم در زمینه واردات و بازرگانى و صنایع ، دخالت دولت باعث ضرر شده است زیرا نیروى کارآمد مردم و سرمایه مردم را از دست دادهایم و پرسنل دولت زیاد شده است و سلایق و انگیزههاى شخصى را که عامل افزایش ثروت است ، از بین بردهایم . راه مستقیم ، بینابین است : اقتصادى مردمى با نظارت دولت . » پس از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى ، آقاى میرحسین موسوى نیز به انتقادات وارد شده به سیاستهاى اقتصادى دولت از سوى کاندیداها پاسخ داد . به این ترتیب اختلاف نظر بین رئیس جمهور منتخب و نخست وزیر علنى شده و از تصمیم و اراده مصمم چهارمین رئیس جمهور براى ایجاد تغییراتى وسیع در نخست وزیرى در اعضاى دولت جهت تغییر سیاستهاى کلان اقتصادى خبر مىداد و نیز وجود اکثریت نمایندگان متمایل به جناح راست در مجلس که از تفکر اقتصادى بازار آزاد حمایت مىکرد گمانه زنى فوق جهت تغییر نخست وزیر را تقویت مىکرد . از سوى دیگر ظاهراً مقام معظم رهبرى قبل از انتخابات بنا نداشتهاند که در انتخابات کاندیدا شوند ولى طى ملاقاتى که با امام خمینى ( ره ) انجام مىدهند ، حضرت امام به ایشان جهت نامزد شدن در انتخابات تکلیف مىکنند و ایشان نیز درباره نخست وزیر آینده اعلام مىکنند که اگر مجدداً رئیس جمهور شوند ، هر کسى را که خودشان بخواهند به عنوان نخست وزیر معرفى خواهند کرد و امام نیز مساله مذکور را مىپذیرند و به همین دلیل ایشان پس از انتخابات در سخنرانى خود در مشهد و نیز در سخنرانى خود هنگام مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهورى نشانههایى را مبنى بر تغییر نخست وزیر بیان کردند . به این ترتیب اعلام نظر اجمالى مقام معظم رهبرى جهت تغییر نخست وزیر آینده ، ناشى از موافقت اولیه حضرت امام خمینى بوده است . ولى پس از گذشت چند روز از این مساله ، نظر حضرت امام عوض شد تغییر نظر حضرت امام خمینى ، مبنى بر مصلحت بودن معرفى مجدد آقاى موسوى به عنوان نخست وزیر ، مقام معظم رهبرى را در بن بست عجیبى قرار داد ، چرا که ایشان از یک طرف احساس مىکرد که از نظر شرعى و وظیفه به مصلحت کشور نیست مهندس موسوى را معرفى کند و از طرف دیگر نظر امام آقاى موسوى بود . بنابراین براى حضرت امام نامهاى نوشتند که اگر حضرتعالى تشخیص مىدهید که باید مهندس موسوى را معرفى کنم ، حکم کنید ، شما رهبر هستید . شما روز قیامت جواب دارید ، ولى من جواب ندارم کسى را که مصلحت نمىدانم ، نخست وزیر کنم ، مگر این که حکم ولى فقیه بالاى سر او باشد . . . امام هم مىفرمودند من حکم نمىکنم . من حرف خودم را مىزنم . براى حل مشکل مذکور آقاى ناطق نورى به اتفاق آقایان مهدوى کنى ، جنتى و یزدى به دیدار حضرت امام مىروند تا از ایشان حکم معرفى آقاى موسوى را به مجلس براى مقام معظم رهبرى بگیرند تا از این طریق وى به مجلس معرفى گردد . امام در پاسخ به این جمله آقاى ناطق نورى که : « آقاى خامنهاى مىگویند که اگر نظر شما آقاى مهندس موسوى است ، حکم کنید ، من روز قیامت جواب شرعى ندارم ، اما اگر ولى فقیه به من دستور دهد ، حجت دارم » فرموده بودند که : « من حکم نمىکنم اما من به عنوان یک شهروند حق دارم نظر خودم را بدهم یا خیر . . . من به عنوان یک شهروند اعلام مىکنم که انتخاب غیر از ایشان خیانت به اسلام است . » پس از این که حضرت امام جمله فوق را اظهار مىدارند ، آقایان ناطق نورى ، مهدوى کنى ، جنتى و یزدى به محل دفتر ریاست جمهورى رفته و به آیت الله خامنهاى اعلام مىکنند که نظریه حضرت امام در واقع « حکم » است و فقط لفظ حکم را ندارد و مقام معظم رهبرى نیز فرمودند که « براى من اتمام حجت شد . » و پس از این مساله تصمیم گرفتند تا مهندس میرحسین موسوى را براى بار دوم به عنوان نخست وزیر به مجلس شوراى اسلامى معرفى کنند . به دنبال معرفى آقاى مهندس موسوى جهت تصدى مقام نخست وزیرى از سوى رئیس جمهور وقت به مجلس شوراى اسلامى ، دیدگاههاى متعارض و مختلفى درباره دادن رأى اعتماد و یا عدم اعتماد به نامبرده در مجلس مطرح شد . با توجه به اکثریتى که جناح در حال شکل گیرى « راست » در مجلس داشت ، اگر نامزدى آقاى موسوى صرفاً در مجلس مطرح مىشد ، عدم رأى اعتماد نسبت به وى احتمال قوى داشت . اما به دلیل شرایط جنگى حاکم بر کشور ، حضرت امام خمینى نسبت به ابقاى ایشان و عدم تغییر در نخست وزیرى اعلام نظر کردند و نظریه خود را در پاسخ به نامه جمعى از نمایندگان مجلس دوم ، چنین مرقوم نمودند : « با تشکر از آقایان ، اینجانب چون خودم را موظف به اظهارنظر مىدانم به آقایانى که نظر خواستهاند از آن جمله جناب حجه الاسلام مهدوى و بعضى آقایان دیگر عرض کردم آقاى مهندس موسوى را شخص متدین و متعهد دانسته و در وضع بسیار پیچیده کشور ، دولت ایشان را موفق مىدانم و در حال حاضر تغییر آن را صلاح نمىدانم ولى حق انتخاب با جناب رئیس جمهور و مجلس شوراى اسلامى است . » با اعلام صریح و کتبى نظریه حضرت امام درباره نخست وزیرى آینده ، جو غالب در مجلس شوراى اسلامى به نفع آقاى موسوى تغییر پیدا کرد و در واقع جاى اقلیت و اکثریت عوض شد . « در نهایت پس از سخنان موافق و مخالف نمایندگان ، از مجموع 261 رأى ، مجلس شوراى اسلامى با 162 رأى موافق و 99 رأى مخالف ، به نخست وزیرى مهندس میرحسین موسوى رأى اعتماد داد . » ( پایگاه اطلاع رسانى مرکز اسناد انقلاب اسلامى , ماجراى نخست وزیرى مجدد مهندس موسوى , ا کبر اشرفى , 88 / 3 / 15 و خاطرات حجت الاسلام والمسلمین ناطق نورى , ج 2 , مرکز اسناد انقلاب اسلامى ) .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.