تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
مراد اندیشمندانی که این نظر را مطرح کردهاند آن است که در حرکت امام حسین(ع) - و نیز صلح امام حسن(ع) - رمز و رازی نهفته است که تا حدودی وابسته به علم امامت بوده و نباید آنرا تنها با مبانی مرسوم فقهی تجزیه و تحلیل کرد.در برخی شرایط دشوار اجتماعی یک فرد عادی نمیتواند تحلیل درستی از موقعیت داشته و اهم و مهم را به درستی تشخیص دهد و بر همین اساس، طبق مبانی فقهی چنین شخصی بین گزینههای نبرد و صلح مخیر بوده و حق انتخاب با خود او است.از دیدگاه فقهی تنها در موردی جنگ و جهاد واجب میشود که علم و یا ظن غالب وجود داشته باشد که با صلح و خودداری از جنگ، اساس دین از بین خواهد رفت و نیز زمانی صلح واجب خواهد بود که علم و یا ظن غالب وجود داشته باشد که با آغاز و یا ادامه جنگ، موجودیت دین در خطر نابودی قرار گیرد. در دیگر موارد، مسلمانان حق انتخاب دارند.اما امام که با علم امامت خود کاملاً به شرایط آگاه بوده و به خوبی اهم و مهم را تشخیص میدهد، چنین انتخابی برای او معنا نخواهد داشت، جز در مواردی استثنایی که صلح و جنگ هیچکدام بر دیگری ترجیح نداشته و تأثیر آنها بر بقای اسلام مساوی باشد. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.