تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
خداوند متعال در جای خود ثابت شده است که وجودش ذاتی اوست، و اگر شیء وجودش ذاتی او باشد، قطعا ممکن نیست که مرکب باشد زیرا صدق مرکب بر وجود ذاتی محال است. توضیح: چرا محال است؟ زیرا مرکب دارای اقسام است: 1) ترکیب عقلی که مرکب از جنس و فصل است. 2) ترکیب خارجی که مرکب از ماده و صورت است. ولی تمام این مقادیر از ذات پاک خداوند متعال بدور است. زیرا هر ترکیبی نیازمند به اجزاء است و ذات خداوند متعال صمد است و نیازی به غیر خود ندارد. [1] 2- برهان فقر و غنی: دلیل دوم این که خداوند متعال غنی بالذات است و غنی بالذات هیچ گاه نیازمند به غیر خودش نیست، و اگر خداوند متعال مرکب باشد، با غنی بالذات بودنش منافات دارد، زیرا دور پیش می آید. [2] چنان چه در قرآن مجید آمده است:« یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید .، ای مردم شما «همگی» نیازمند به خدایید؛ تنها خداوند است که بی نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است. [3] در این آیه شریفه تصریح شده است که خداوند غنی بالذات و بی نیاز است و تمام موجودات در عالم امکان به او نیازمندند و اگر خداوند مرکب باشد لازم است که نیازمند بوده و در ردیف موجودات امکانی قرار گیرد. و این هم با غنی بالذات بودن خدا سازگار نیست. [4] در نتیجه برهان واجب الوجوب، برهان غنی بالذات، و نیز برهان توحید و یکتایی خداوند با ترکیب نمی سازد. برای اطلاع بیشتر به کتب خداشناسی رجوع نمائید. [5] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.