"انا من شروطها" در عصر حاضر تبیعت از امام مهدی(عج) است /

تخمین زمان مطالعه: 9 دقیقه

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم ؛ "انا من شروطها" در عصر حاضر تبیعت از امام مهدی(عج) است استاد مرکز تخصصی مهدویت با استناد به حدیث سلسله الذهب امام رضا (ع) گفت: "انا من شروطها" در این عصر، امام زمان(عج) بوده و در حقیقت امروز شرط تحقق لااله الا الله تبیعت و اطاعت از حضرت ولیعصر(عج) است. حجت الاسلام و المسلمین رحیم لطیفی ، از اساتید مرکز تخصصی مهدویت قم و نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت است که فعالیتهای بسیاری در مباحث کلامی در این زمینه انجام داده است.


استاد مرکز تخصصی مهدویت قم ؛ "انا من شروطها" در عصر حاضر تبیعت از امام مهدی(عج) است استاد مرکز تخصصی مهدویت با استناد به حدیث سلسله الذهب امام رضا (ع) گفت: "انا من شروطها" در این عصر، امام زمان(عج) بوده و در حقیقت امروز شرط تحقق لااله الا الله تبیعت و اطاعت از حضرت ولیعصر(عج) است. حجت الاسلام و المسلمین رحیم لطیفی ، از اساتید مرکز تخصصی مهدویت قم و نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت است که فعالیتهای بسیاری در مباحث کلامی در این زمینه انجام داده است. کتاب های دلایل عقلی و نقلی اثبات امامت و مهدویت ، مهدویت و مسائل جدید کلامی (خاتمیت و مهدویت)،مهدویت حکومت دینی و دموکراسی، امامت و فلسلفه خلقت از جمله آثار این پژوهشگر و نویسنده است . حجت الاسلام لطیفی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آینده روشن طی سخنانی به بررسی حدیث سلسله الذهب که از لسان امام رضا (ع) پرداخته و به استناد این حدیث متعالی به اثبات امامت و مهدویت پرداخته است . انا من شروطها در حدیث سلسله الذهب چگونه می تواند مسئله امامت را تایید کند و چگونه می توان با بررسی این حدیث به مسئله مهدویت و اثبات وجود امام زمان (عج) به عنوان امام دوازدهم که در غیبت به سر می برند. پی برد؟ امام رضا(ع) وقتی که از شهر نیشابور خارج می شدند، راویان و محدثین به خوبی به جایگاه امام رضا واقف بودند و می داستند که یک شخصیتی را در جلوی چشم دارند که می تواند با واسطه نزدیک و مطمئن از منبع وحی نبی اکرم(ص) برای مردم حدیث و خبر نقل کند. بعد از اینکه احادیث زیادی از امام رضا (ع) پرسیدند و در خواست کردند در آخرین لحظه که امام رضا (ع) از نیشابور خارج می شدند که به سمت امارت مامون عباسی بروند مردم دور مرکب امام رضا (ع) گرفتند و از ایشان سوال کردند. یا بن رسول الله آیا ما را به یک حدیث ، به یک خبر، مارا میهمان می کنید، امام رضا (ع) در حالی که سوار بر مرکب بودند این حدیث گران بها را فرمودند که بعد ها به حدیث سلسله الذهب معروف شد. حدیثی که که از نام آن معلوم است، یعنی حلقه هایی که هر حلقه با یکدیگر ارتباط دارد و مانند طلا هستند یعنی حدیثی که سلسله سند طلایی دارد با ارزش و سند آن مطمئن است . چون امام رضا (ع) بی واسطه از پدر، از جدش همین طور تا پیامبر(ص) که پیامبراکرم (ص) از حضرت جبرئیل و این فرشته وحی از خداوند نقل کرده است ، در حقیقت امام هشتم (ع) با یک حلقه معصومانه و یک حلقه متصل یک حدیثی را که غیر معصوم در آن اصلا بیان نشده است عنوان می کند که "قال الله تعالی لااله الا الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی". روایت به مضمون های مختلف عنوان شده است تواتر معنوی همین می شود یعنی فرمودند که خداوند فرموده است که کلمه یا جمله لا اله الا الله حصن من است ، حلقه من است حصار و جای مأمن من است، پناهگاه امن من است هر کسی در این حصار و قلعه داخل بشود در امان است . در زمان قدیم وقتی یک سپاهی، لشگری ،یک شهری جایی را تصرف می کرد برای اینکه بتواند جنگ را سریع جمع کند صدا می کرد کسی که در فلان منطقه یا خانه پناه بگیرند در امان اند، همان طور که رسول مکرم اسلام(ص) در زمان فتح مکه ظاهراً خانه ابوسفیان را بر ای اینکه سیاست اقتضا می کرد فرمودند هر کسی در خانه ابوسفیان داخل بشود و دست از جنگ بردارد در امان است. حالا خداوند به بندگانش این گونه خطاب می کند : لااله الا الله حصن من است حصار من است در امان است یعنی از عذاب الهی در امان است. می دانید که خداوند بدون دلیل و بدون جهت این قول را نمی دهد و ماهم به عنوان یک انسان عاقل هم فکر کنید نمی شود که اگر لااله الا الله اگر حصن باشد و مایه امنیت از عذاب خدا باشد این با عقل هم نمی سازد این همه آیاتی که ...امن یعمل مثقال ذره شره.... یره نمی سازد ، این همه آیات قرآن داریم اندک کیفر گناهی که داریم مخصوصا اگر از حقوق مردم و از حق الناس باشد ، به این سادگی ها نیست که یک لا اله الا الله گفتن همه کارها حل بشود . یک اباحی گری در جامعه ترغیب می شود همه بی دین ها می گویند فرزند رسول خدا(ص) این حرف را گفته است روز روشن فرموده هر که لا اله الا الله داخل در حصار قلعه امن خداوند به همین مناسب است که راوی می گوید وقتی امام هشتم (ع) بر مرکب بود مرکبش که حرکت کرد خطابش را ادامه داد که بشرطها و انا من شروطها ولی مردم این لااله الا الله گفتن که موجب نجات و امنیت شما می شود این شرایط دارد شرط دارد شرط آن من( امام رضا(ع)) هستم بشرطها و انا من شرطها . انامن شروطها یعنی چه؟ یعنی این جمله هم جایگاه تکریمی و جایگاه تشریعی امام معصوم (ع)، روشن می شود ، این که می گوید من از شروط هستم . لذا شرط اول امام شناسی معرفت است . من شرط این هستم یعنی اعمال ؛کردار ، گفتار، شناخت من و این در دیگر آیات قرآن و روایات که من از شرطش هستم توضیح معلوم می شود. به عنوان مثال رسول اکرم (ص) به مردم و کسانی که ادعا می کردند که ما پیامبر(ص) را دوست داریم، و لذا چون باور می کردند که در کنار پیامبر هستیم وپیغمبر را می شناسیم پس دیگر ما نجات می یابیم . حتی اگر امام رضا (ع) را بشناسیم و دوست داشته باشیم پس شرط اصلی حاصل شده است به کسانی که این نگاه به امام معصوم (ع) و پیامبر (ص) که فقط دوست دارند را قرآن کریم خطاب به این افراد گفته است که محبت کافی نیست . لذا قرآن به پیامبر (ص) خطاب می کند برو به کسانی که ادعا می کنند ما پیامبر را می شناسیم دوست داریم در کنار او هستیم وپس خوشا به سعادت ما هست قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ اگر شما واقعا راست می گویید خدا را واقعا دوست دارید و من را در کنار خودتان احساس می کنید باید تبعیت من را بکنید پیروی من را بکنید و آن وقت خداوند شما را دوست دارد . دوستی پیامبر به معنای تبعیت است اگر خدا را دوست داشتید تبیعت من را بکنید خدا شما دوست دارد شما را می بخشد و می آمرزد. پس قاعده کلی که این آیه برای بیان می کند وظیفه ما نسبت به امامان پیروی و تبعیت از امامان است و خداوند دراین حالت نسبت به ما مغفرت و آمرزش دارد . اینکه می گوید امام رضا (ع) بشرطها وانا من شروطها من از شروط این هستم ، یعنی؛ قدم اول شناخت و معرفت، دوم محبت ، و در قدم سوم که حاصل معرفت و محبت است پیروی است. یعنی قدم گذاشتن جای پای امامان است ، تبیعت از امامان است و اینجاست که این مثلث کامل می شود ،یک مثلث سه ضلعی تشکیل می شود که ضلع اول معرفت ، دوم محبت ، سوم پیروی و تبعیت است وقتی این سه ضلع کامل شد یک مثلث نجات شکل می گیرد . از حدیث سلسله الذهب جایگاه تکوینی امام را مطرح کرد؟ معرفت امام یک امر تشریعی است که ما می شناسیم و اقدام به شناخت امام می کنیم ، اما این طور نیست اگر کسی امام را نشناخت و یا اگر کسی محبت امام را در دل نداشت محروم می شود، لذا از فیوضات تکوینی و از جایگاه وجودی امام همه فیض می برند همه استفاده می کنند و برای همین است که به امام زمان (عج) خطاب می کنیم السلام علیک یا مهدی الامم اختصاص به کسی ندارد که او را بشناسد برای همه امت هاست . حالا وقتی این حدیث می گوید من از شروط لااله الا الله هستم امام رضا (ع) پانزده یا بیست سال بیشتر زنده نیستند و این انا من شروطها از بین می رود از طرفی هم کلمه لااله الا الله برای همه حصن است خداوند نفرموده که لااله الا الله حصنی نسبت به مردمی که این حدیث را می شنوند . لااله الا الله حصن خداوند برای همه بشریت است ، پس برای همه انسان ها است. در فلسفه ثابت شده است که هرگاه یک جمله ای که حقیقت مشروط به چیزی شد باید شرط مشروط متکافه باشد یعنی همزمان حضور پیدا کند نمی شود یکی بالقوه و دیگری بالفعل باشد مانند وقتی ما می گوییم پدری و پسری باید پدری باشد که پسرمن معنا پیدا کند پسر باشد که پدر معنا پیدا کند . این شرط و مشروط هم یک مقوله ذات اضافه است پس وقتی امام می گوید من از شروط این هستم چون کلمه لا اله الا الله همیشه هست وحصان و حصار بودنش برای کل بشریت هست این یعنی شرط، که مشروط آن یعنی وجود امامت ، است، که باید همیشه کنار شرط یک مشروط هم باشد که تا کارایی داشته باشد و این لا اله الا الله برای تمام بشریت حصن ، قلعه باشد پس اگر حصن و قلعه بودن لااله الا الله هست ، چون حدیث خداوند که متوقف به وقف خاصی نیست، و خداوند به امام رضا (ع) نگفته است که این حدیث برای مردمی که حرف تو را می شنوند . کلمه لا اله اله الله مطلق است حالا که امام می گوید من ازشروطش هستم سی یا چهل سال بعدش قطعا امام رضا (ع) مانند سایرامامان شهید می شوند و از دنیا می روند، چطور مشروط به این شرط است حتما درکنارش شرطی خواهد آمد شرط بعدی پدر، پسر امام رضا(ع) حضرت جواد الائمه (ع)، امام هادی، امام حسن عسگری و امام مهدی (عج) است . و در عصر حاضر چون لااله الله حصن مطلق از حیث زمان است و این حصن مشروط شده به یک شرطی ، که باید آن شرط هم کنار در مشروط باشد و امروز امام زمان (عج) است حتی می توان از این حدیث استفاده کرد که همه امامان آمدند تا زمینه غیبت و ظهور امام زمان (عج) را فراهم کنند و این در تداوم رسالت ائمه علهیم السلام است . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image