فرزند نامشروع-احکام زنازاده-حکم سقط جنین /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

داشتن یه فرزند نامشروع چه حکمی داره؟ آیا امکان داره که فرزند نامشروعی به موفقیت برسه؟ فلسفه به دنیا آوردن یه فرزند نامشروع چیه؟ آیا امکان سقط وجود داره؟


سقط جنین اگر چه جنین از راه نامشروع باشد به فتوای مراجع معظم تقلید حرام است.نگهداری و تکفل فرزند نامشروع بر پدر ومادر او واجب است.اما در مورد قسمت دوم سئوال:درباره فرزند نامشروع (ولدالزنا)از دو دیدگاه سخن می توان گفت:دیدگاه کلامی: در این دیدگاه به این گونه مسائل پرداخته می شود:الف) آیا ولدالزنا می تواند مانند دیگران مراتب کمال انسانی را طی کند؟ یا اصلاً نمی تواند؟ و با طی مراتب کمال برای او ممکن ولی مشکل تراست؟مشهور متکلمین وجه سوم را پاسخ مثبت می دهند.ب ) آیا این نقصان برای فرزند نامشروع ظلم از ناحیه خداوند به او نیست؟پاسخ متکلمین مرکب از دو جزء است:اولاً: ظلمی اگر هست از ناحیه زناکار است نه خداوند.ثانیا: ترازوی عدالت الهی برای هر کس به حسب افعال اختیاری او و استعدادهای ذاتی او است و عمل نیک از او (که طی مراحل کمال برای اومشکل تر است) چه بسا بیش از همان عمل از دیگران پذیرفته شود و گناه او نیز به همان دلیل کمتر از دیگران عذاب داشته یا زودتر بخشیده می شود.تولد از زنا درست مانند تولد ناقص الخلقه است. چگونه اگر فرزند با دست فلج متولد شود امکانات جسمی او کمتر از دیگران است ولی به هرحال می تواند راه تکامل را طی کند و در فعالیت های مادی و معنوی به درجات قابل توجهی برسد که حتی برخی از افراد سالم به دلیل تنبلی یاسستی به آن نمی رسند، فرزند نامشروع نیز می تواند با تلاش و پشتکار و امداد از خداوند متعال به کمال مادی و معنوی برسد.مقصود از عدل ،قراردادن هر چیز در جای مناسب آن است , چنان که امیرمؤمنان فرموده است : ((العدل یضع الامور مواضعها; عدالت امور را در جای خود قرار می دهد)), (نهج البلاغه , حکمت 437). براساس این تعریف , عدل الهی یعنی آن که خداوند متعال به اقتضای حکمت خود جهان را به گونه ای بیافریند که بیشترین خیر و کمال , بر آن مترتب گردد و موجودات مختلف را که اجزاء همبسته آن را تشکیل می دهند به گونه ای بیافریند که متناسب با آن هدف نهایی باشد. از سوی دیگر به دلیل مفاد عدل الهی , عوالم هستی به گونه ای خلق شده اند که هر یک با مرتبه وجودی خود متناسب بوده و به دلیل وضعیت هر یک از عوالم , قوانین و سنن متناسب با آن وجود دارد. در این میان عالم مادی یا ناسوت یا عالمی که ما در آن زندگی می کنیم به گونه ای آفریده شده که متناسب با مرتبه وجودی آن بوده و ازاین رو نظام خاصی بر آن حاکم است اختلافات , تغییر و تحول , حرکت اثرگذاری و اثرپذیری و... از خواص لاینفک این عالم به شمار می رود. یکی از سنن این عالم اثرگذاری و اثرپذیری موجودات در یکدیگر است ; یعنی , علل و عواملی در شکل گیری یک موجود اثر گذاشته و آن موجود از آن علل و عوامل تأثیر می پذیرد. مانند آن که گیاه شدن یک دانه بر اثر خاک , نور و آب بوده و بسته به کیفیت و چگونگی این سه عامل گیاه نیز متغیر می گردد. مثلا ویژگی های فیزیولوژیک یا بیولوژیک در وضعیت جسمانی یک نوزاد اثر مستقیم دارد, چنان که ویژگی های روحی و روانی والدین در جنین تأثیر قابل توجهی دارد مانند همین مثالی که شما ذکر کردید به دلیل وضعیت خاص انعقاد نطفه یک جنین از راه غیرمشروع و همچنین روحیه حاکم بر مادر نسبت به پدید آمدن چنین فرزندی , نوزاد متولد شده از راه گناه , گرایش های قوی تری نسبت به گناه دارد و این به دلیل سنن و قوانین متناسب بر عالم مادی است که یک سلسله علل و عوامل در موجودی اثر گذاشته و آن موجود نیز از این سلسله علل و عوامل اثر می پذیرد. اما در عین حال , در میان موجودات خاکی , انسان از ساختار و ویژگی خاصی برخوردار است و آن نیز به دلیل ترکیب حقیقت انسانی است که معجونی از این سو جسم و آن سو یعنی روح می باشد. مکانیزم وجود آدمی به صورتی تعبیه شده است که می تواند در مقابل یک سلسله علل و عوامل در این دنیا مقاومت کرده و از آنها متأثر نگردد بلکه جلوی روند تأثیرگذاری آنها را بگیرد. به دلیل وجود آگاهی , انتخاب , آزادی و اراده در آدمی , وی می تواند علی رغم قرار گرفتن در یک فشار مستقیم از علل و عوامل مادی و فرامادی , مقاومت کرده و روند اثرگذاری آنها را خنثی نماید. یک فرد زنازاده می تواند با تعمیق آگاهی و انتخاب راه درست و عمل بر طبق آن برخلاف جریانی حرکت نماید که والدین او, برای او به وجود آورده اند, بلکه مقابله با این جریان طبیعی مقاومت زیادی می خواهد و سختی های فراوانی را فراروی انسان قرار می دهد ولی خداوند متعال به دلیل همین فشارها, اجر کسی را که برخلاف روند عمومی خویش به سوی صلاح و اصلاح تغییر داده دوچندان خواهد کرد. اگر فرد زنازاده به دلیل اثرگذاری گناه آلود والدین خویش جبرا به سوی گناه فرومی غلطید آیا مجازات او معنی داشت ؟ کیفر الهی در جایی مطرح است که در مقابل انسان راه خوب و بد وجود داشته و او توانایی بر انتخاب و عمل به یکی از دو طرف را داشته باشد تا بتواند مورد مؤاخذه قرار گیرد. پس همین که نسبت به فرزند زنازاده بحث جزا و کیفر مطرح می شود, دلیل است بر این حقیقت که وی دارای اراده و اختیار بوده و می توانسته مسیر خویش را تغییر دهد. بنابراین , تولد نوزاد از راه غیرمشروع خلاف نظام عالم مادی نبوده و از این رو برخلاف عدل الهی نیست , وجود آزادی و اراده و آگاهی در فرد زنازاده ای به اقتضای سنن حاکم بر وجود آدمی است و این خود از عدل الهی به شمار می رود, کیفر فرد زناکاری که علی رغم وجود اختیار و آگاهی می توانسته راه خود را تغییر دهد و نداده است نیز در چارچوب عدل الهی است .بنابراین به طور خلاصه می توان گفت: از یک سو «حکمت خداوند» اقتضا می کند در جهان نظم و انضباط باشد و هر عملی، عکس العمل خودش را داشته باشد بنابراین شایسته نیست که پدر و مادری که تمام اصول انسانی و شرعی را رعایت کرده با پدر و مادری که اصول انسانی و شرعی را رعایت نکرده اند نتیجه کارشان مساوی باشند.اما براساس «عدالت خدا» از هر کس به مقدار توانایی ها و امکانات او انتظار هست و بازخواست می شود، لذا حسابرسی که از فرد با استعداد و دارای امکانات خانوادگی ممتاز به طور حتم با حسابرسی از فردی که در خانواده ضعیف و یا ناهنجار به دنیا آمده تفاوت دارد. بنابراین اگر فرزند نامشروع به مقدار توانایی و امکانات خودش حق پذیر باشد اهل نجات خواهد بود و می تواند با استفاده از نیروهای اختیار و آگاهی خود حتی مدارج عالی را طی کند. اما با مشکلات بیشتر که در این صورت از پاداش بیشتری نیز نزد خداوند بهره مند خواهد بود. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image