برتری امام علی(ع) در قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 14 دقیقه

دلیل برتری حضرت علی (ع) از خلفای دوران خود از نظر قرآن بیان کنید؟


قبل ازجواب مقدمه ای عرض می شودشخصیت عظیم وبرتری امیرمومنان علی (ع) وسیع ترازاین است که یک فرد بتواند درهمه جوانب ونواحی آن وارد شود. .شخصیت الهی حضرت علی (ع) را جز خالق یکتا که به تمامی ساختاروجودی این موجود یی همتا واقف میباشد وهمچنین پیامبر بزرگ اسلام که تربیت کننده ورهبر ایشان بود،کسی نمی تواند به حقیقت وجودی آن پی ببرد.امتیاز اساسی علی (ع) وسایر مردانی که از پرتو حق روشن شده اند این است که علاوه بر مشغول داشتن خاطرها وسرگرم کردن اندیشه ها، به دلها وروحها نور وحرارت وعشق ونشاط وایمان واستحکام می بخشند. فیلسوفانی مانند سقراط،افلاطون،ارسطو، بوعلی ودکارت نیز قهرمان تسخیر اندیشه ها وسرگرم خاطرها هستند. مشایخ عرفان پیروان خویش را احیانا آنچنان وارد مرحله تسلیم میکنند که اگر پیر مغان اشارت کند سجاده به می رنگین می نمایند.اما درهیچ کدام ازآنها گرمی وحرارت توام با نرمی ولطافت وصفا ورقتی که درپیروان علی (ع)،تاریخ نشان میدهد،نمی بینیم ،جاذبه ودافعه مطهری،درحقیقت دروجود نازنین مولای متقیان،تمامی صفات وکمالات قابل تصور برای انسان جمع بوده بطوریکه بخشی ازافراد درطول تاریخ درباره شخصیت وجودی حضرت علی (ع) افراط نموده وگمراه شدند وبخشی نیز درحق ایشان به جهت عدم توان درک،راهی تفریط شده وبه بیراهه رفتند.ولی کسانی که حضرت علی (ع) را درک نموده ودرطول تاریخ پیرو ایشان بودند،افرادی پولادین ،زبده واستوار دردین وزندگی دنیوی ساخته شده وچون ستاره های درخشان درتاریخ می درخشند.معرفت وشناخت کامل شخصیت والای حضرت وجایگاه او درجهان هستی درحد بشر نیست .رسول اکرم (ص)خطاب به مولا می فرماید:؛یا علی لا یعرفک الا الله وانا؛ یعنی ای علی تورا هیچکس جزخدا ومن نشناخت. درابتدای خلقت ،معمار آفرینش ،زمین وخورشید وماه وبروبحراعلام کردکه آفرینش شما ،آفرینش همه چیز،به طفیل محبت پنج نورمقدس است.ویا درجای دیگر آمده است؛لولا کما خلقت الافلاک ولولا علی لما خلقتک ...؛ درزیارتنامه مولی درروز غدیر علی (ع) را ندا میدهیم:السلام علیک ایها النبا العظیم،الذی هم فیه مختلفون؛ سلام برتو ای خبر بزرگ هستی ،پس علی (ع) راز بزرگ خداوندی است، اما دراو اختلاف کردند.این بود که اول مظلوم عالم هستی هم علی نام گرفت. روزی پیامبراسلام درجمع صحابه بود وجبرئیل ،ملک مقرب الهی هم به شکل انسانی درآن جمع حاضربود.پیامبر به جبرئیل رو کردند وبا اشاره به حضرت علی (ع) فرمودند :آیا اورا می شناسی؟عرض کرد:چگونه اورا نشناسم که او درعرش مرا معلم بود وشیوه عبودیت الهی را به من تعلیم فرمود.توبه آدم با ذکر نام علی (ع) واهل بیت او به درگاه الهی پذیرفته شد.نوح نام اورا بر کشتی خویش حک کرد ولنگرگاه کشتی اش را مسجد کوفه قرار داد.خداوند درشب معراج با حبیب خویش با صوت علی (ع) سخن گفت.قرآن کریم علی (ع) را به منزله نقش پیامبر دانست.؛فقل تعالو ندع ابناء نا ونساء نا ونساءکم وانفسنا وانفسکم ؛(آل عمران،68)درفرازی از دعای ندبه پیامبر خطاب به علی (ع) می فرماید:لولا انت یا علی لم یعرف المومنون بعدی؛یعنی ای علی اگر تونبودی مردم پس از من مومنان را نمی شناختند.درزیارت مطلقه می خوانیم؛السلام علی میزان الاعمال؛علی میزان ومعیار اعمال است. امام معصوم محورهستی،قطب عالم وجود ،تکیه گاه آفرینش،واسطه فیض الهی به جهان هستی ونگه دار کائنات باذن الهی است.دراین راستا محبت و ولایت علی (ع) مربی همه موجوداتن ،هدایتگر آنان به سوی کمال وسبب دوام وقوام تمامی پدیده ها از جماد تا انسان است. پیامبراسلام دراین رابطه می فرماید؛حب علی حسنه لا تضر معها سیئه؛یعنی علی (ع) حسنه ای است که با وجود آن هیچ گناهی به انسان صدمه نمی زند. پس محب واقعی علی (ع)،واله وحیران علی وعاشق وجانباز علی،رهرو راستین علی (ع) .امابرتری امیرالمومنین ع برخلفای دوران خود ازنظرقرآنبنا به نقل مفسرین ومورخین اهل سنت وشیعه آیات زیادی بیش از سیصد آیه درباره ولایت علی (ع) وفضائل ومناقب وبرتری آن حضرت درقرآن کریم آمده است که نقل همه آنها مقدور نبوده وتنها به تعدادی ازآنها عمدتا ازقول علمای اهل سنت اشاره میکنیم:1-آیه تبلیغ مربوط به آیه67 سوره مائده؛یاایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ...؛ درجریان غدیرخم برپیامبر اسلام نازل شد که درباره نصب علی (ع) به مقام ولایت وامامت بود.این آیه درتفاسیرعلمای اهل سنت بطورواضح درباره حضرت قید شده است.2-عموم مفسرین ومحدثین مانند فخر رازی،نیشابوری،زمخشری ودیگران از ابن عباس ،ابوذر وسایرین نقل کردند که آیه ولایت؛انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلوه ویوتون الزکوه وهم راکعون؛(سوره مائده،آیه 55). درشان علی (ع) به جهت اهداء انگشنری به سائلی درحال نماز نازل شده است.3-آیه؛یا ایها الذین آمنوا اطیعوالله واطیعوالرسول واولی الامرمنکم؛سوره نساء،آیه 59 .یعنی ای مومنین خدا ورسول او وصاحبان امرازخودتان را اطاعت کنید.شیخ سلیمان بلخی ودیگران نوشته اند که این آیه درباره امیر مومنان نازل شده ومنظور از اولی الامراهل بیت میباشند. وحدیث معروف جابرنیز موید همین امر میباشد.4-آیه مباهله؛فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالو ندع ابناء نا وابنائکم ونساء نا ونساءکم وانفسنا وانفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله علی الکاذبین؛آل عمران،61 که درجریان مناظره بین پیامبر اسلام وگروهی از نصارا ی نجران نازل شد اشاره به نزدیکان واقوام پیامبر ازجمله حضرت علی (ع) می نماید.ابن ابی الحدید وابن مغازلی ودیگران نوشته اند که منظور ازابناء نا حسنین، مقصود از نساء نا فاطمه ومنظور ازانفسنا علی (ع) میباشدبنابراین دراین آیه خداوند حضرت امیر را از شدت نفسانی با پیامبر ،نفس پیغمبر خوانده است.5-آیه تطهیر؛انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا ؛ درتفسیر طبری وفخر رازی وهمچنین درکتب دیگر اهل سنت نقل شده است که این آیه درخانه ام سلمه برپیامبر اسلام نازل شده وآن حضرت ،فاطمه وحسنین وعلی (ع) را جمع کرد.سپس فرمود ؛اللهم هولاء اهل بیتی فاذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا؛یعنی خدایا اینها اهل بیت من هستند پلیدی را از اینها دورگردان وبه تطهیر خاصی پاکشان فرما. وفرمود که ام سلمه مقام اهل بیت را ندارد. همچنین پیامبر اسلام فرمود که این آیه درباره پنج نفر(من ،علی ،فاطمه،حسنین)نازل شده است6-بنقل ازعلما ومورخین جهت خواندن سوره برائت درمکه به مشرکین ازسوی خداوند حضرت علی (ع) مامور شد وابوبکر را ازاین امر منصرف کرد. بطوریکه جبرئیل ازسوی خداوند به پیامبر اسلام فرمود؛لا یودیها عنک الا انت او رجل منک ؛یعنی کسی از جانب تو اداء رسالت ننماید مگر خودت یا مردی که ازخودت باشددراینجا فضیلت وشایستگی ،جانشینی پیامبر اسلام واز خود پیامبر بودن ،حضرت علی (ع) مستفاد میشود.7)ایه ؛قل لا اسالکم علیه اجرا الا الموده فی القربی؛ (17) یعنی ای پیامبر دربرابر زحمات تبلیغ رسالت به مردم بگو من ازشما اجر نمی خواهم مگر دوستی نزدیکانم را .دراین زمینه از پیامبر اسلام سوال شد که نزدیکان شما که دوستی آنها برما واجب است چه کسانی اند؟ فرمودعلی ،فاطمه ودو پسرشان.8)آیه؛قل کفی بالله شهیدا بینی وبینکم ومن عنده علم الکتاب.(19) یعنی بگو کافی است که برای رسالت خود دوشاهد دارم که یکی خداوند متعال است که برای شهادت میان من وشما کافی است ودیگری کسی است که علم کتاب درنزد اوست.اکثر مفسرین نظیر ثعلبی وابوسعید خدری درتفسیر آیه فوق ازقول پیامبر اسلام گفته اند که منظور از کسی که علم کتاب نزد اوست علی (ع) میباشد20و21)9)آیه ؛افمن کان علی بینه من ربه ویتلوه شاهد منه. یعنی آیا کسی که (رسول خدا برای صحت گفتارخود)حجتی (قرآن) طرف پروردگار خود داشته وپشت سر او شاهد وگواهی از خود او باشد...درآیه فوق نیز مفسرین ومورخین عامه وخاصه نوشته اند که منظور از شاهد وگواهی ازخود پیامبر علی (ع) میباشد. 10)آیه؛الذین ینفقون اموالهم بالیل والنهار سرا وعلانیه فلهم اجرهم عند ربهم لا خوف علیهم ولا هم یحزنون . یعنی کسانی که اموالشان را درشب وروز ونهانی وآشکار ا انفاق میکنند برای آنان در نزد پروردگارشان پاداشی است وآنان خوف واندوهی ندارند.11.خوارزمی وثعلبی وابونعیم ودیگران از ابن عباس نقل کرده اند که علی (ع)چهاردرهم داشت که یکی را درشب صدقه داد ویکی را در روز ویکی را پنهانی ویکی را در آشکارا آن گاه این آیه درباره او نازل شد.آیه؛ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله،. به نقل از ابن عباس درتفسیر ثعلبی شان نزول این آیه خوابین حضرت علی (ع) به جای پیامبر اسلام درشب هجرت درمکه میباشد.12)آیه؛ان الذین آمنوا وعملو الصالحات اولئک هم البریه؛ یعنی کسانی که ایمان آورده واعمال نیکو انجام دادند آنان بهترین مردمند.13.ابن سلیمان از ضحاک وایشان از ابن عباس نقل میکند که این آیه درشان علی (ع) واهل بیت او نازل شده است.آیه؛ وقفوهم انهم مسئولون؛ ابوسعید خدری از پیامبر اسلام نقل میکند که آنچه مورد سوال خواهد بود ولایت علی ابن ابیطالب است.14)آیه؛ان الذین آمنوا وعملوالطالحات سیجعل لهم الرحمن ودا؛یعنی کسانی که ایمان آورده وعملهای نیک انجام دادند بزودی خداوند دوستی آنها را دردل مردم قرار میدهد. رسول خدا(ص) فرمود:خدا را سپاس که دلهای مومنین را بدوستی تو واداشته است.15)آیه ؛واعتصموا بحبل الله جمیعا؛صاحب کتاب مناقب الفاخره ازعبدا..ابن عباس روایت کرده است که رسول خدا به عربی فرمود که منظور از حبل علی (ع) میباشد.16)آیه؛انما انت منذر ولکل قوم هاد؛ازطریق علمای اهل سنت نقل شده است که مقصود از منذر پیامبر اسلام وازهادی علی (ع) میباشد.بطوریکه درحدیثی ازپیامبر اسلام که مالکی درفصول المهمه آورده است؛انا المنذر وعلی الهادی وبک یا علی یهتدی المهتدون؛ یعنی من انذارکننده ام وعلی هدایت کننده وبوسیله تو یا علی مردم هدایت میابند.17)آیه؛واذ قال ابراهیم رب اجعل هذا البلد امن واجنبنی وبنی ان نعبد الصنام؛. ابن مغازلی شافعی بسند خود از عبدالله ابن مسعود نقل میکند که پیامبر اسلام فرمود دعای ابراهیم بمن وعلی منتهی شد که هیچ یک ازما هرگز بت سجده نکردیم درنتیجه خداوند مرا نبی وعلی را وصی قرار داد.18)آیه؛فان الله هو مولاه وجبریل وصالح المومنین والملائکه بعد ذالک ظهیرا؛علمای بزرگ اهل سنت ومفسرین نوشته اند که پیامبر اسلام فرموددرآیه مزبور منظور از صالح المومنین علی (ع) است.آیه ؛لایستوی اصحاب النار واصحاب الجنه هم الفائزون.؛جابر ازپیامبر روایت کرده است که ؛قسم بآنکه جان من دردست اوست که این مرد وشیع اش درروز قیامت رستگارانند.20آیه؛وتعیها اذن واعیه؛ طبری وسیوطی درتفسیر خودشان نوشته اند که وقتی آیه مزبور نازل شد پیامبر اسلام فرمود خدایا آن گوش را گوش علی قرار بده وعلی فرمود از آنگاه چیزی نشنیدم که فراموش کرده باشم.21)آیه ؛فمن کان مومنا کمن کان فاسقا لا یستون؛ ابی الحدید درشرح نهج البلاغه وابن کثیر درتفسیر خود ودیگران نوشته اند که این آیه درشان حضرت علی (ع) نازل شده است.22.آیه ؛القیا فی جهنم کل کفار عنید.؛حاکم حسکانی درشواهدالتنزیل بسند خود ازابوسعید خدری نقل میکند که پیامبر فرمود درروز قیامت خداوند دشمنان علی (ع) را به جهنم ودوستان اورا وارد بهشت میکند.23)آیه؛وارکعوا مع الراکعین؛به نقل ازابن عباس این آیه درخصوص پیامبر اسلام وعلی (ع) نازل شده چون آنها اول کسانی بودند که نماز ورکوع را بعمل آوردند.24.آیه ؛ثم لتسالن یومئذ عن النعیم؛ابونعیم وحاکم حسکانی ازامام صادق نقل کرده اند که منظور از نعیم دراین آیه ولایت علی (ع) وما است که ازآن پرسش خواهد شد.25)آیه؛سال سائل بعذاب واقع؛ این آیه زمانی نازل شدکه فردی درولایت علی(ع) شک نمودو گفت خدایا اگر این مطلب درست است برما ازآسمان سنگ بفرست وبعذابی دردناک معذب گردان.ناگاه سنگی ازآسمان سرش افتاد وفورا هلاک شد. آن گاه این آیه نازل شد.بامراجعه به ذیل آیات مذکوروتفاسیرازجمله تفسیرنمونه والمیزان ازجمله آیات سوره مائده 55و67،نساء آیه 59،احزاب آیه 33،شوری آیه 23،رعد آیات(7.13)، هود آیه17،بقره آیات(274،207،43)،تکاثرآیه8،بینه آیه8،والصافات آیه24،مریم آیه96،ابراهیم آیه35،تحریم آیه4،حشرآیه20،الحاقه آیه12،سجده آیه18،ق آیه24،معارج آیه 1،عنکبوت آیه1..دراینجا نیز به تعدادی ازاحادیث مشهور پیامبراسلام پرداخته می شودکه این احادیث برتری علی علیه السلام برخلفای دوران خودرامی رساندوخالی لطف نیست 1-حدیث یوم الانذارانت اخی ووزیری و وارثی وخلیفتی من بعدی 1یعنی تو(علی )برادر ووارث وخلیفه بعداز من هستی.این حدیث دراوایل دعوت مردم به اسلام توسط پیامبر نقل شده است ودرتمامی کتب وتفاسیر اهل سنت وشیعه وارد شده است.2-حدیث مشهورغدیر که علما ومفسرین عامه وخاصه ازپیامبراسلام این حدیث را نقل کرده اندوآن عبارت بود از: من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی هرکس من مولای اوهستم پس علی نیز مولای اوست.1 وبدین ترتیب حضرت علی (ع) را به خلافت وامامت امت منصوب نمود.3-حدیث منزلت انت منی بمنزله هارون من موسی الاانه لا نبی بعدی(2) یعنی توبرای من بمنزله هارون هستی به موسی مگراینکه بعداز من پیامبری نخواهد بود..درکتاب غایه المرام یکصدحدیث ازعامه وهفتادحدیث ازخاصه دراین مورد نقل شده است.(3)4-درحدیث ثقلین که پیامبر اسلام فرمودانی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی وانهما لمن یفترقا حتی یردا علی الحوض (5).این حدیث ازاحادیث مسلم وقطعی است که بسندهای بسیار وعبارات مختلفی روایت شده وشیعه وسنی به صحت اش اعتراف واتفاق دارند.5-حدیث سفینه ازابن عباس ودیگران نقل شده که پیامبر اسلام فرمودمثل اهل بیتی مثل سفینه نوح من رکبها نجا ومن تخلف عنها غرق.(7)محمدابن ادریس شافعی گفته که کشتیهای نجات همانا خاندان رسالت واهل بیت پیامبر اسلام هستند هرکس به آنها تمسک جوید نجات یافته درغیر این صورت غرق خواهد شد.(8)6-علمای عامه وخاصه بطروق مختلف ازپیامبراسلام نقل کرده اند که فرمودعلی مع الحق والحق مع علی یعنی حق با علی است وعلی نیز با حق است.بحرانی درغایه المرام پانزده حدیث ازعامه ویازده حدیث ازخاصه دراین مورد نقل کرده اند.(9).7-ان علیا منی وانا منه وهو ولی کل مومن بعدییعنی علی ازمن ومن ازاو هستم واو ولی هرمومنی است. 8-کل نبی وصی و وارث وان علیا وصیی و وارثی(11).یعنی همه انبیاء دارای وصی و وارث بودند ووارث و وصی من نیز علی (ع) میباشد.9-من اطاعنی فقد اطاع الله ومن عصانی فقد عصی الله. ومن اطاع علیا فقد اطاعنی ومن عصی علیا فقد عصانی(12).یعنی هرکس مرا اطاعت کند خدارااطاعت کرده است وهرکس نافرمانی کند خدارا نافرمانی کرده است. وکسی که علی (ع) را اطاعت کند مرا اطاعت کرده است.10-انا وعلی حجه الله علی عباده(13) یعنی من وعلی حجت خدا هستیم برای بندگان.11-علی مع القران والقرآن مع علی لا یفترقان حتی یردا علی الحوض(14).یعنی علی با قرآن است وقرآن نیز با علی جدا ازهم نمیشوندتا درسرحوض درروزقیامت باهم حاضر شوند.12-ان الله جعل ذریه کل نبی فی صلبه وجعل ذریتی فی صلبی علی ابیطالب.(16) خداوند ذریه مرا درعلی ابیطالب قرارداده است.13- انت اخی فی الدنیا والاخره(18)یعنی تودردنیا واخرت برادر من هستی.14-ااناسیدالنبیین وعلی سیدالوصیین وان اوصیایی بعدی اثنی عشر اولهم علی وآخرهم القائم المهدی(19)یعنی من سرور پیامبران وعلی سروروصی های من والبته اوصیای من پس ازمن دوازده نفرند که اولی آنها علی وآخرشان مهدی (ع) میباشد.15-انا مدینه العلم وعلی بابها فمن اراد العلم فلیات الباب(22)یعنی من شهرعلم وعلی درآن است پس هرکس علم را بخواهد بایستی از در وارد شود.16-پیامبراسلام فرمود:من وعلی ازیک درختی آفریده شدیم که من ریشه وتوفرع آن هستی وحسینین شاخه های آن.پس هرکس به یکی از شاخه ها بیاویزد خدای تعالی اورا داخل بهشت میگرداند.(23)17-ابن عباس ازپیامبر نقل کرده که فرمود:کسی وارد بهشت نمی شود مگر اینکه مجوزی از علی (ع) داشته باشد(25).18-حبک ایمان وبغضک نفاق واول من یدخل الجنه محبک واول من یدخل النارمبغضک.یعنی دوستی توایمان ودشمنی تونفاق است واول کسی وارد بهشت میشود دوستدار تو واول کسی که وارد جهنم میشود دشمن توست.26احادیث بیشماری از پیامبر اسلام درحق علی (ع) وارد شده است که به عناوین مختلفی ازسوی مورخین ومفسرین عامه وخاصه ذکر شده است .فقط ما دراین مجال به تعدادی ازآنها که نشان دهنده مقام ومنزلت حضرت علی (ع) درعالم وجود میباشد،اشاره شد.نتیجه گیری:چون خداوند متعال خالق تمام موجودات بوده وازجمله این موجودات وجود نازنین علی (ع) میباشد به عناوین مختلفی ازاو تجلیل نموده وشان ومنزلت اورا به مخلوقات گوشزد کرده است که بودن سیصد آیه درباره امامت ومناقب آن حضرت درقرآن نشان ازاهمیت موضوع ولایت وامامت اهل بیت وعلی الخصوص علی (ع) میباشد.ممکن است پرسیده شود که چرا بااین همه اهمیت موضوع چرا درقرآن بطور واضح اسم علی (ع)درقرآن آورده نشده است؟ دراین باره بایستی متذکر شدکه اولا موضوع ولایت علی (ع) یکی ازموارد آزمایش مردم میباشد.بطوریکه درقرآ ن آمده استالم احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا امنا وهم لا یفتنون.بنابراین بنا به نقل علما ومفسرین عامه وخاصه علی (ع) مورد آزمایش مسلمین قرار گرفته است.ثانیا:قرآن کریم شامل احکام کلی است وجزئیات آن توسط پیامبر اسلام توضیح داده شده است واصل ولایت وامامت درچندین آیه روشن گفته شده ونبی اکرم نیز طبق مضمون ومفاد آنها را که به علی (ع) تطبیق میکرد بمردم ابلاغ نموده است. واین مطلب را علما ومفسرین اهل سنت نیز قبول دارند ولی درعمل با آن مخالفت میکنند.پیامبر اسلام نیز چون اولین معلم وتربیت کننده مولا علی (ع) بودند واز اوان کودکی تا آخر عمر درکنار خود داشتند به تمامی رفتارها .خصوصیات وتفکرات ایشان اشرافیت کامل داشته ودرتمامی مقاطع زمانی لزوم تبعیت ومقام ومنزلت ایشان را به مردم گوشزد میکردند.بنابراین تا روز قیامت بایستی رهنمودها. روش وسنت پیامبر اسلام وعلی (ع) بایستی سرمشق زندگی ما بوده وجهت رسیدن به کمال دنیوی واخروی تبعیت نموده وازهر گونه افراط وتفریط جلوگیری نماییم.1.حدیث منزلت وحدیث غدیر.کتاب الغدیرج 2ص17812- ابن مغازلی.مناقب. صفحات263،276،265،324،26،16،234،49،37،83،119،2803- ابن جریرطبری.تفسیر.جلد22صفحات5،165.4- الریاض النضره،جلد2ص178.5- ابن حجر.صواعق.ص74،،76،144،89.6- امینی.الغدیر.جلد2ص56.7- ابی الغداء.تاریخ.جلد1ص216.8- حلیه الاولیاء.جلد2ص306.9- خوارزمی.مناقب.ص178،188.10-ذخائر العقبی.ص69،29،88،67،20،68.11-رازی،فخر.تفسیر.جلد3ص431،جلد6ص783.12-رازی،ابوالفتوح.تفسیرینابیع الموده.ص99،92،114،126،50،445.13-سیوطی.جامع الصغیر.جلد1ص374.14-شهیدمطهری،مرتضی.جاذبه ودافعه علی.تعدادصفحه183.15-شواهدالتنزیل.جلد1ص،437،جلد2ص190،368.16-شبهای پیشاور.ص2270.17-قمی.عباس.کلیات مفاتیح الجنان..18-غایه المرام.باب ،360،361.19-کفایه الطالب.ص،318،91،372.20-کفایه الخصام.ص309،343،422،488.21-کشاف.تفسیر.جلد2ص339.22-کنوزالحقایق.ص43،37.23-فصول المهمه.ص،125،8.24-فیض الغدیر.جلد2ص223.25-مستدرک صحیحین.جلد2ص 126،جلد3ص 109.26-مجلسی.بحار.جلد9صفحه 40. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image