تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اصل وجوب اطاعت از ولي فقيه، مانند اصل وجوب تقليد از مرجع فقهي، تحقيقي است نه تقليدي. همانگونه كه عقل انسان چنين حكم مينمايد كه در وقت بيماري ميبايد به طبيب مراجعه كرد و در جريان خانهسازي به مهندس رجوع نمود، درباره احكام ديني نيز حكم ميكند كه بايد به مرجع تقليد كه خبره و كارشناس دين است مراجع شود؛ البتّه عقلاء متفاوتند، برخي كه خيلي دقيق هستند، اين برهان عقلي را با همه موادّش به طور تفصيل توجّه دارند، ولي برخي ديگر كه از دقت كامل برخوردار نيستند، به صورت اجمالي و مدار بسته اين حكم عقل را ميفهمند و به آن عمل ميكنند. فقيه نيز در كتاب فقهي خود همان طور كه جريان وجوب تقليد را طرح ميكند، جريان لزوم پذيرش ولايت فقيه را نيز طرح مينمايد. غرض آنكه، اصل ولايت فقيه نيز همينگونه است؛ يعني وجوب اطاعت از ولي فقيه، امري تحقيقي است نه تقليدي، ولي حدود اختيارات فقيه، امر ديگري است كه تحقيق آن مقدور همگان نيست. وقتي كه انسان اصل دستور عقل را به خوبي توجّه داشت كه براي فهم احكام موضوعات جديد در هر زماني، نيازمند فقيهي آگاه به زمان است، اگر تنبّه پيدا كند كه ديگران نيز مثل خود او به چنين كارشناسي نيازمند ميباشند و نيز اجراي تمام احكام اسلامي و حفظ جان و مال و نواميس مسلمانان و تعليم و تزكيه مردم خصوصاً نسل جديد، نيازمند اسلامشناسي عادل و مدير و مدبّر است، قلمرو ولايت فقيه نيز روشن ميشود؛ همانگونه كه اگر انسان در حكم عقل به «لزوم مراجعه به طبيب» تأمل كند، ميبيند كه همگان به پزشك نياز دارند؛ از واكسيناسيون اطفال گرفته تا خانه سالمندان و كارشناسان و قوانين پزشكي و بهداشتي. پزشك بايد در همه اقشار جامعه و در همه مكانها و زمانها حضور داشته باشد. مأخذ: ( آیةالله جوادی آملی ، ولايت فقيه، ص 357، 358) .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.