شهوت در بهشت /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

شهوت در واقع همان گرایش انسان و میل ذاتی او به پارهای از مواهب مادی است. وجود این گونه از نعمتها در بهشت نشانگر وجود میل به آنها ست. البته ویژگی های این امور و چگونگی میال به آنها و روح معنوی حاکم بر آ ن با آنچه در این جهان است تفاوتهای بنیادین دارد. اکنون ما به این نعمت ها فقط اشاره می کنیم تا پاسخ روشنتر بیان گردد.T}نعمت های بهشت {Tنعمت های بهشتی تمام انواعش( که بعدا بیان می شود) دارای این خصوصیات است:۱. ثابت،‌ دائمی، همیشگی و پایدار است.V}(دخان/۵۲، رعد/۳۵، واقعه/۳۳){V۲. نعمت های بهشتی فراوان در دسترس است،‌ و هرگز تمام نخواهد شد.V}(ص/۵۴، واقعه/۳۱، ق/۳۵){V ۳.


شهوت در واقع همان گرایش انسان و میل ذاتی او به پارهای از مواهب مادی است. وجود این گونه از نعمتها در بهشت نشانگر وجود میل به آنها ست. البته ویژگی های این امور و چگونگی میال به آنها و روح معنوی حاکم بر آ ن با آنچه در این جهان است تفاوتهای بنیادین دارد. اکنون ما به این نعمت ها فقط اشاره می کنیم تا پاسخ روشنتر بیان گردد.نعمت های بهشت نعمت های بهشتی تمام انواعش( که بعدا بیان می شود) دارای این خصوصیات است:1. ثابت،‌ دائمی، همیشگی و پایدار است.(دخان/52، رعد/35، واقعه/33)2. نعمت های بهشتی فراوان در دسترس است،‌ و هرگز تمام نخواهد شد.(ص/54، واقعه/31، ق/35) 3. هر چه را انسان میل و اراده کند و بخواهد از دیدنی و خوردنی و ... در آنجا وجود دارد.(زخرف/70، سجده/17)انواع نعمت در یک تقسیم بندی می توان نعمت های بهشتی را به دو نوع مادی و معنوی می توان تقسیم نمود:الف. نعمت های مادیفهرست مختصری از نعمت مادی بهشت از این قرار است.1. وسعت فراوان، به گونه ای که در بهشت ساده ترین فرد تمام جن و انس جا می گیرند.(ر.ک آل عمران/133، بحارالانوار، همان، ج8، ص120)2. از چهره های شادان و خندان واقعی نه تصنعی برخوردارند(عبس/38و39) و زندگی مسرت بخشی در آنجا حاکم است.3. امنیت صد در صد در آنجا حاکم است.(الحاقه/7، دخان/52، انعام/82)4. هوای بهشت بسیار مطبوع دلربا و ملایم و دلپذیر است.(انسان/13)5. در باغات بهشت نهرها از ریزش جاری است و ... صفای آن قابل توصیف نیست.(ر.ک واقعه/28-31، المیزان، علامه طباطبایی، دارالکتب الاسلامیه، ج19، ص140)6. لباس بهشتیان از طلا و نقره و حریر سبز رنگ که کهنگی ندارد می باشد.(فاطر/31، انسان/21، کهف/31)7. در بهشت رنج و بیماری و پیری و خلاصه غم و غصه راه ندارد.(فاطر/4)8. زنان بهشتی، شوهر دوست، همچون الماس،‌ و پاک و پاکیزه و از هر گونه کجی و انحراف مبرا و پاکند.(صافات/48، واقعه،23)9. خوردنی های بهشت، هر نوع میوه ای بخواهند بهشتیان می توانند انتخاب کنند(واقعه/19؛ محمد/14) و میوه ها کاملا در دسترس آنان قرار دارد.(الحاقه/23) و از گوشت لذیذ پرنده ها و از هر نوع و در هر وقت که بخواهند موجود است.(واقعه/19) 10. نوشیدنی ها، آب های بهشت هرگز آلوده نمی شود و تغییر پیدا نمی کند و نهرهایی از شیر وجود دارد که هرگز مزه آن عوض نمی شود و شربتهای با لذت فوق العاده در آنجا مهیا است.(محمد/15)11. ظروف بهشتی، لیوان ها و ظرف هایی که اهل بهشت برای آشامیدن استفاده می کنند طوری است که سرد و خوشبو کننده هستند.(دهر/5)در این آیه می خوانیم « مأموران زیباروی بهشتی به جام های پر از شراب روشن و سفید که لذت بخش است و هیچ گونه ضرر و مستی در آن نیست و گرد بهشتیان می چرخند تا هرگاه میل داشته باشند بهره گیرند(صافات/45-48) و فرمود: ظرف های شراب صاف و خالص و دربسته و مهر خورده است همین که اهل بهشت از آن میل فرمودند در پایان بوی مشک در خود احساس می نمایند.»(مطففین/25)ظروف خوردنی ها و آشامیدنی بسیار زیبا و خوش منظر است(زخرف/70) و آنچه بر این لذتها می افزاید و آن را با لذت معنوی همراه می کند دین است که همه این نعمت های مادی از طرف خداوند است. و گاه مستقیما از طرف خدا به آنها نعمت می رسد «شرابی پاک از طرف خدا به آنها داده می شود.»(هل اتی/21) شراب بهشتی که از طرف خدا باشد از یک لذت معنوی غیرقابل توصیفی برخوردار است.ب) نعمتهای معنویدر بهشت لذت معنوی به درجات بالاتر از نعمت های مادی وجود دارد که به نمونه هایی اشاره می شود:1. رضایت الهی. یکی از بالاترین لذت ها که تمام نعمت های مادی بهشت در مقابل آن ناچیز است توجه به جلال و عظمت الهی و رسیدن به رضایت اوست. در قرآن آمده که: رضایت و خشنودی خداوند از بهشتیان به مراتب از بهشت و نعمتهای آن بزرگتر است و رستگاری عظیم و اصلی این است.(توبه/72) و در حدیث آمده خداوند به بهشتیان می فرماید: «بالاتر از همه نعمتها و کامیابی ها همان محبت من نسبت به شما و رضایت من از شماست.(بحارالانوار، همان، ج8، ص141)لذا بهشتیان برتر، تمام وجودشان را عشق خدا پرکرده و از عمق جان می گویند « ستایش برای جهانیان است».(یونس/10) 2. قرب وجه الهیعده ای آنچنان قرب و منزلت دارند که به آنها گفته می شود «بندگان من داخل بهشت خودم شوید.»(فجر/28) در آیه دیگر می خوانیم « افراد با تقوا در باغ های بهشت و نهرها و در جایگاه صدق(جایگاهی که لغو و کذب و خلافی در آن نیست) جایگاهی پسندیده زندگی می کنند آن هم در پیشگاه خدای مقتدر»(قمر/آخرین آیه) 3. سلام ویژه الهی خداوند سلام ویژه برای بهشتیان می فرستد که این سلام از هر لذتی بالاتر است.(یس/57) گر مرا گویی یک بار بنده ام       بگذرد از عرش اعلا خنده ام4. در بهشت کینه و کدورت و حسادت و دو روئی و دورغ و ... وجود ندارد.(اعراف/42) 5. در بهشت هیچ گونه غم و غصه وجود ندارد لذا بهشتیان می گویند: «خدا را شکر که ما را از حزن ها رهانید و به بهشت وارد نمود.»(فاطر/33) 6. ملحق شدن بستگان و فرزندان یکی از نعمت های روحی و معنوی برای مؤمنان آن است که بستگان و فرزندان آنان به آنان ملحق می می شود « ما فرزندان آنها را به آنان ملحق می کنیم.»(طور/20) یعنی ما فرزندان نیکوکاران راکه در خط ایمان باشند(هر چند به درجه پدران خود نرسند) به خاطر لذت بیشتر پدران به آنان محلق می کنیم تا در کنار هم با لذت بیشتری زندگی کنند.(تفسیر المیزان ج19 ص10) درجات بهشتی بهشت درجات متعددی دارد از بهشت «عدن» گرفته تا بالاترین درجه آن که «فردوس» باشد.(کهف/107) با توجه به نکات پیش گفته‌، اولا باید گفت نعمت های بهشت فقط همسر و شهوت نیست صدها نعمت مادی و معنوی دیگر وجود دارد که این نعمت در مقابل آن ناچیز است و اما این که چرا در آیات و روایات روی مسئله همسر و یا همسران بهشتی تکیه شده برای این است که در بین لذتهای مادی چه در دنیا چه در آخرت برتر از آن نداریم.در حدیث آمده «بهترین نعمت های مادی در دنیا و در آخرت کامیابی از همسران زیباست.(وسائل، ج14، ص10) و نعمت های مادی بهشت به قدری جامع و کامل است که ارزش دارد سالها برای آن زحمت کشید. راستی هیچ فکر کرده ای که تمام تلاش بشریت در دنیا برای این است که در دنیا راحت تر، برخوردارتر، و دارای لذت بیشتر باشد، حتی آنهایی که در مسیر خلاف و گناه هستند. ولی هرگز در دنیا به آن نخواهد رسید. ولی خداوند با دستوراتی که داده، به بشر دستور داده که به آنها عمل کند تا به لذت دائمی و پایدار برسد.ثانیا: آن گونه که شما فکر کرده اید که زنهای بهشت عریان و آزاد هستند نیست، بلکه هر کس محدوده ای دارد که در آن محدوده حوران مربوط به آن فرد آزاد هستند. در قرآن می خوانیم که حوران در خیمه هایی هستند.(الرحمان/57) و در آیه دیگری می گوید: « برای بهشتیان همسران پاک و پاکیزه ای است( که از هر گونه کجی و انحراف حتی تمایل قلبی به دیگران بدورند)».(نساء/57) از طرف دیگر غریزه جنسی برای دو طرف است و علت عدم ذکر آن در رابطه با زنان به نکته ای تربیتی باز می گردد و آن مسأله حیا در مورد زنان است.برای مطالعه بیشتر به این کتابها مراجعه شود:1. معاد،‌ محسن قرائتی2. معاد، محمدتقی فلسفی .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image