تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی روایات
برخلاف نماز جماعت، درباره صفوف نماز میت، روایاتی وجود دارد که حضور در صف آخر را دارای فضیلت بیشتری از دیگر صفوف اعلام می کند. البته برخی از مراجع[1] این حکم را مختص بانوان دانسته و برخی[2] نیز آن را نپذیرفته و حضور در تمام صفوف را یکسان شمرده اند.
در هر حال، این حکم برگرفته از برخی روایات است؛ مانند:
1- پیامبر(ص) فرمود: بهترین صف در نمازهای جماعت یومیه، صف های جلو است و بهترین صف در نماز میت، صف های آخر است. دلیل این موضوع از پیامبر(ص) پرسیده شد و ایشان پاسخ دادند: «صار سُترة للنساء»؛ یعنی پوششی برای زنان ایجاد می شود.[3]
در ارتباط با بخش اخیر روایت می توان دو برداشت داشت:
الف) قرار گرفتن زنان در صف های پایانی پوشش بهتری را برای آنان فراهم می کند.
ب) اگر مردان صف های پایانی را پرکنند، مانند پرده ای ضخیم در جلوی زنان قرار گرفته و مانع از آن می شوند که آنان در معرض دید افرادی قرار گیرند که در صفوف نماز قرار ندارند، بویژه آن که نماز میت در بسیاری از موارد در فضای باز اقامه می شد.
2- در گزارشی دیگر آمده است؛ نماز میت ابتدا به صورت مختلط اقامه می شد و پیامبر(ص) جهت تشویق بانوان به حضور در صف های پایانی، آن جا را دارای فضیلت بیشتری اعلام نمود، اما به تدریج همگان - چه مرد و چه زن - گمان می کردند که حضور در صف آخر برایشان پاداش بیشتری را به دنبال خواهد داشت.[4]
پاسخ های دفاتر مراجع معظم به این سوال:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای : افضل صفوف در نماز میت آخرین آنها است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی:فرق نمی کند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :
با توجه به روایت مذکور استحباب برای بانوان است، لخبر السکونی عن ابی عبد الله(ع) «قال: قال رسول الله(ص): خیر الصفوف فی الصلاة المقدم و خیر الصفوف فی الجنائز الموخر. قیل یا رسول الله و لم؟ قال(ص): صار سترة للنساء.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی: بله .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.