آسیب‌شناسی اظهار ملاقات با امام زمان(عج) از زبان آیت‌الله جوادی آملی /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آسیب‌شناسی اظهار ملاقات با امام زمان(عج) از زبان آیت‌الله جوادی آملی به اعتقاد آیت‌الله جوادی آملی، نباید هر عنایتی را که از سوی امام زمان(عج) به شخصی می‌شود به حساب ملاقات یا تشرف گذاشت و ثانیاً نباید هر ادعای تشرفی را به سادگی پذیرفت. همه کسانی که ادعا می‌کنند با امام زمان(عج) ملاقات کرده‌اند، به راستی شخص آن حضرت و وجود واقعی ایشان را دیده‌اند یا احتمالات دیگری در این میان وجود دارد؟ در پاسخ این پرسش باید گفت: احتمالات و فرضیه‌های مختلفی در این زمینه مطرح است و هرگز نمی‌توان ادعا کرد که همه مدعیان رؤیت امام مهدی(عج) به واقع آن حضرت را دیده‌اند.


آسیب‌شناسی اظهار ملاقات با امام زمان(عج) از زبان آیت‌الله جوادی آملی به اعتقاد آیت‌الله جوادی آملی، نباید هر عنایتی را که از سوی امام زمان(عج) به شخصی می‌شود به حساب ملاقات یا تشرف گذاشت و ثانیاً نباید هر ادعای تشرفی را به سادگی پذیرفت. همه کسانی که ادعا می‌کنند با امام زمان(عج) ملاقات کرده‌اند، به راستی شخص آن حضرت و وجود واقعی ایشان را دیده‌اند یا احتمالات دیگری در این میان وجود دارد؟ در پاسخ این پرسش باید گفت: احتمالات و فرضیه‌های مختلفی در این زمینه مطرح است و هرگز نمی‌توان ادعا کرد که همه مدعیان رؤیت امام مهدی(عج) به واقع آن حضرت را دیده‌اند. آیت‌الله جوادی آملی در زمینه دسته‌بندی کسانی که موفق به دیدار امام زمان(عج) شده‌اند، می‌فرماید: «خیلی از موارد است که انسان، بیمار دارد، شفا پیدا می‌کند یا گمشده‌ای‌ دارد، پیدا می‌کند؛ اما آیا اینها به وسیله شخص حضرت است یا اولیای فراوانی که زیر نظر حضرت هستند و یا شاگردان فراوانی که حضرت دارد؟ یا اینکه یکی از اولیای یکی از اولیای خود را اعزام می‌کند؟ هیچ برهانی بر مسئله نیست که مثلا آن کسی که شخص گمشده را به منزل می‌رساند، یا مشکل کسی را حل می‌کند، شخص حضرت باشد. اولیای فراوانی در خدمت و تحت تدبیر حضرت هستند. حضرت ممکن است به یکی از آنها دستور داده باشند و آن مشکل حل شود. در بعضی از موارد، آن تمثلات نفسانی را انسان مشاهده می‌کند و خیال می‌کند واقعیت است. این بخش اول که مشهود است تمثلات نفسانی بوده، باید از واقعیت‌بینی جدا شود. در بخش دوم که حقیقتا کسی را می‌بیند و مشکل او حل می‌شود و یا شفای مرضی بوده یا گمشده‌ای را به مقصد می‌رساند؛ در اینجا نیز هیچ برهانی ندارد که خود حضرت باشد یا شاگری از شاگردان او حضرت، شاگردان فراوانی دارد. این ۳۱۳ نفری که هستند، الان ممکن است افراد فراوانی باشند که تحت تدبیر آن حضرت مأموریت‌هایی را انجام می‌دهند. بخش سوم، آن است که نظیر مرحوم بحر‌العلوم، خدمت خود حضرت می‌رسد. این را هم بعضی منکر هستند، ولی این هیچ استبعادی ندارد؛ بلکه امکان هم دارد. اما در این بخش دو مسئله وجود دارد: ۱ـ فرد حق ندارد بگوید من خدمت حضرت رسیده‌ام. ۲ـ ما حق نداریم قبول کنیم. به ما گفته اند که شما تکذیب کنید؛ یعنی نگویید او دروغ می‌گوید، بلکه اثر عملی بار نکنید، تکذیب به معنای این که شما دروغ می‌گویید و حضرت غیرقابل دیدن است، نیست» با توجه به مطالب یاد شده می‌توان گفت: اولا؛ نباید هر عنایتی را که از سوی امام زمان(عج) به شخصی می‌شود و هر گره‌گشایی را که از سوی آن حضرت صورت می‌گیرد، به حساب ملاقات یا تشرف گذاشت و ثانیا؛ نباید هر ادعای تشرفی را به سادگی پذیرفت و بر گفته‌های مدعی مهر تایید زد. مرجع : خبرگزاری فارس .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image