تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

آيا حضرت علي(علیه السلام) خواستگار دختر ابوجهل بوده است؟


در اين‏باره روايتي از مسور بن مخرمه نقل شده است، كه مي‏گويد: «حضرت علي(ع) از دختر ابوجهل (جويريه) خواستگاري كرد، اين روايت هر چند در صحيح بخاري و صحيح مسلم نقل شده است، اما از بررسي آن روشن مي‏شود كه اين روايت داراي سند و متن قابل اعتمادي نيست. 1. از جهت سند صحيح بخاري و مسلم اين روايت را فقط از مسور بن مخرمه كه در آن زمان در سنين كودكي بوده است، نقل كرده‏اند. حادثه‏اي به اين مهمي كه پيامبر آن را بعد از تشهد نماز، و يا طبق برخي نقل‏ها بر بالاي منبر براي اصحاب خود بيان مي‏دارد، مي‏بايد از طريق‏هاي متعدد نقل شود و به حد شيوع برسد، نه اين كه آن را فقط يك كودك شنيده باشد. زيرا مسور بن مخرمه دو سال پس از هجرت به دنيا آمده، و هنگام رحلت پيامبر هشت ساله بوده است. آيا اين صحبت پيامبر را فقط همين كودك شنيده است و از اصحاب كسي ديگر نبود تا بشنود؟! 2. از جهت متن و دلالت‏ اولاً جمله «ابو العاص با من به راستي رفتار كرد»، مي‏فهماند كه علي(ع) العياذ باللَّه با پيامبر به ناراستي و رفتار كرده است؛ در صورتي كه آن حضرت در ضمن عقد فاطمه(س) هيچ تعهدي به پيامبر(ص) نسپرده بود تا خلاف آن را صورت داده و العياذ باللَّه با پيامبر به راستي رفتار نكرده باشد. ثانياً در سخن حضرت فاطمه(س) آمده است كه «مي‏پندارند تو جانب دخترانت را رعايت نمي‏كني»، همچنين در سخن پيامبر خطاب به حضرت علي(ع) نيز آمده است كه «آنچه او را ناخوش آيد، دوست نمي‏دارم». بنابراين معلوم مي‏شود كه حساسيت و ناراحتي آن مخدره(س) حساسيت زنانگي و به خاطر ازدواج مجدد علي(ع) و آوردن «هوو» براي آن حضرت بوده است. از طرفي از مسلمات تاريخ است كه حضرت علي(ع) در صحيفه عقد تعهدي نداده بود كه ازدواج مجدد نكند. حال اين سؤال مطرح مي‏شود كه آيا اگر حضرت خواستگاري زن ديگري كند، شرعاً حق او هست يا خير؟ قطعاً جواب مثبت است؛ زيرا هيچ دليلي بر استثناي آن حضرت از اين حكم نداريم، در اين صورت با توجه به اين كه پيامبر مي‏فرمايد: «فاطمه پاره تن من است»، از شأن فاطمه زهرا(س) دور است كه از عملي شدن حكم الهي ناراحت و غمگين شود. ثالثاً اين كه حضرت مي‏فرمايد: «دختر رسول خدا با دختر دشمن خدا جمع نمي‏شود»، قاعدتاً بايد از احكام اختصاصي پيامبر باشد كه بين دختر آن حضرت و دختر مؤمني كه پدرش مشرك باشد، نمي‏شود جمع كرد؛ در حالي كه احدي اين حكم را در شمار احكام اختصاصي پيامبر ذكر نكرده است. رابعاً اين حديث نشان مي‏دهد كه علي(ع) از زشتي چنين كاري، يعني جمع بين دختر پيامبر و دختري كه پدرش مشرك بوده است، بي‏خبر بوده تا حدي كه پيامبر را ناراحت كرده است؛ در حالي كه چنين فرض? با مقام والاي علمي اميرالمؤمنين(ع) سازگاري ندارد. به علاوه، اين حديث با مقام تقوا و محبتي كه حضرت علي(ع) به پيامبر و فاطمه زهرا(س) داشتند، سازگار نيست. ما انسان‏هاي معمولي اگر كار نادرستي را از دوستمان ببينيم و نپسنديم، ابتدا به صورت دوستانه و خصوصي به او تذكر مي‏دهيم، در احاديث معصوم(ع) فراوان توصيه شده است كه عيب برادر مسلمانت را به طور مخفيانه و خصوصي به او تذكر بده! در روايات مي‏خوانيم: «هر كس برادرش را مخفيانه موعظه كند، او را زينت كرده است و هر كس برادرش را آشكار تذكر دهد، او را لكه‏دار و بي‏آبرو ساخته است»، و اگر چند بار تذكر داديم و او نپذيرفت، در آن صورت ممكن است در ميان جمعيت، عيب او را بازگو كنيم تا از كار خود دست بردارد؛ در حالي كه به طور قطع پيامبر اكرم(ص) كه در اوج اخلاق انساني و الهي بوده‏اند، اين امور را بيش از ما مراعات مي‏كرده‏اند. با توجه به اين نكته، معناي حديث اين مي‏شود كه پيامبر هر قدر ناخرسندي خود و دختر خود را به حضرت علي(ع) تذكر داده، اثر ننموده تا اين كه پيامبر شكايت از حضرت علي(ع) را به ميان مردم كشانده است و... . كدام انسان مسلمان كه فداكاري و ارادت و اخلاص، بلكه جان فدايي حضرت علي(ع) را نسبت به پيامبر مي‏داند، چنين خبري را باور مي‏كند؟! كدام عاقل مي‏پذيرد كه حضرت علي(ع) تا اين حد پيامبر و دخترش را ناراحت كند؟! باري، از ديدگاه علماي شيعه اين روايت دروغين و ساختگي است. طبق برخي نقل‏هاي ديگر، وقتي پيامبر اكرم(ص) خبر خواستگاري را شنيد، قضيه را از حضرت علي(ع) جويا شد. حضرت علي(ع) در جواب فرمود: «قسم به آن كسي كه تو را به پيامبري مبعوث نمود آنچه را به تو گفته‏اند، من انجام نداده‏ام و هيچ‏گاه به ذهن من نيز خطور نكرده است كه از دختر ابوجهل خواستگاري كنم». شايان ذكر است كه برخي از مخالفان حضرت علي(ع) اين گونه خبرها را جعل مي‏كردند، تا چنين تلقين كنند كه آن حضرت فاطمه زهرا(س) را ناراحت كرده است به پندار باطل خود بتوانند از شأن و منزلت آن حضرت بكاهند. حضرت علي(ع) درباره محبت و صميميت خويش با فاطمه زهرا(س) مي‏فرمايد: «به خدا سوگند تا فاطمه زنده بود، او را به خشم نياوردم و او نيز كاري نكرد كه مرا به خشم آورد. هر گاه به او مي‏نگريستم، غم و اندوه من برطرف مي‏شد». بنابراين روشن مي‏شود كه حضرت علي(ع) از دختر ابوجهل هرگز خواستگاري نكرده و اين نقل تاريخي، دروغ و شايعه‏اي بيش نبوده است. eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image