تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
خداوند متعال غایه الغایات است و بذات خود عالم است و علم او به ذات خود مایه ابتهاج و عشق به ذات خود اوست برای خود او. خداوند عاشق ذات خود است و چون عاشق ذات خود است، عاشق آثار و تجلیات خود هم می باشد و در نتیجه آثار و تجلیات خود را بروز می دهد. این واقعیت را عبدالرحمن جامی به نظم آورده است جمله ای از ابیات ایشان به شرح ذیل است: در آن خلوت که هستی بی نشان بود *** به کنج نیستی عالم نهان بود وجودی بود از قید دوئی دور *** ز گفتگوی مایی و تویی دور وجودی مطلق از قید مظاهر *** ز نور خویشتن بر خویش ظاهر دل آرا شاهدی در جمله غیب *** منزه دانش از هر تهمت عیب نه با آئینه رویش در میانه *** نه زلفش را کشیده دست شانه نوای دلبری با خویش می ساخت *** قمار عاشقی با خویش می باخت ولی ز آنجا که حکم خوبروئیست *** ز پرده خوبرو را تنگ خوئیست نکو رو تاب مستوری ندارد *** چو در بندی سر از روزن برآرد نگه کن لاله را در کوهساران *** که چون خرم شود فصل بهاران کند شق شقه گلریز خارا *** جمال خود کند زان آشکارا برون زد خیمه ز اقلیم تقدس *** تجلی کرد در آفاق و انفس .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.