تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
از این روایت و نیز آیه 86 سوره نساء، تأکید بر پاسخدادن به نامهها (و پیامکها) برداشت میشود، و شاید نتوان وجوب (شرعی مصطلح) را از آن برداشت نمود. به ویژه اینکه حدیث مذکور، خبری واحد بوده و سیره متشرعه و مؤمنین نیز، بر وجوب(شرعی) پاسخدادن به نامه، دلالت ندارد.[1]در همین راستا نظر مراجع تقلید درباره حکم جواب دادن به نامه متفاوت است؛برخی[2] آن را مستحب، برخی[3] بنابر احتیاط، واجب و برخی[4] این احتیاط را در صورت وجود سلام در نامه واجب میدانند.در اینباره نامه، ایمیل و پیامک دارای حکم یکسانی هستند.در صورتی که محذوری برای دادن جواب باشد، میتوان بعداً به آن اقدام نمود.ضمائم:پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[5]حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):جواب دادن به نامه واجب نیست مگر این که سلام در نامه باشد که در این صورت احتیاط در جواب دادن است.حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):واجب نیست.حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):رد جواب سلام کتابتی و یا چتی نوشتاری و یا پیامکی واجب نیست ولی مستحب مؤکد است.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):احتیاط آن است که جواب نامه را بدهند.تفاوتی ندارد.در صورتی که محذوری برای دادن جواب باشد، جواب دادن به آن واجب فوری نیست.حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):رد جواب سلام در نامه مستحب است. [1]. اراکی، محمد علی، کتاب الصلاة، ج 2، ص 394، دفتر آیت الله اراکی، قم، اول، 1421 ه ق.[2]. آیات عظام نوری همدانی و صافی گلپایگانی.[3]. آیت الله مکارم شیرازی.[4]. آیت الله خامنهای.[5]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.