حیوانات و آبزیان /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

در میان فقها مشهور است که مردار(میته) علاوه بر حیوانی که خود مرده باشد، شامل حیوانی که به غیر دستور شرعی کشته شده باشد هم می‌شود. لطفاً بفرمایید اساس و سند این نظر چیست؟ به طور مشخص٬ آیا هیچ آیه‌ای از قرآن یا حدیثی از معصومین(ع) صراحتا به این مطلب اذعان دارد که مردار(میته) محدود به حیوانی که به مرگ طبیعی مرده باشد نیست و حیواناتی که به غیر دستور شرعی کشته شده باشند را هم در بر می‌گیرد؟


واژه «میته» در لغت، بیشتر در مورد حیوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به صورت عادی مرده باشد،[1] پس به حیوانی که مثلا با نیزه یا گلوله کشته شده باشد و یا ذبح آن بدون نام خدا انجام شده باشد، «میته» و «مردار» گفته نمی‌شود.و آیاتی از قرآن کریم که از واژگان «میته» و «مردار» بهره می‌جویند نیز، به همین معنا دلالت دارند.[2]ولی همان‌طور که در پرسش بدان اشاره شد، در اصطلاح شرع، گاه به هر حیوان «غیر مذکّی»؛ یعنی هر حیوانی که طبق شرایط شرعی ذبح نشده باشد، «میته» یا «مردار» گفته می‌شود[3] و شاید وجهش آن باشد که به لحاظ شرعی، همه حیواناتی که به غیر ضوابط شرعی – به هر شکلی - می‌میرند، دارای یک حکم هستند و آن هم، حرمت خوردن گوشت آنها است.البته استعمال واژه «میته» برای هر حیوانی که ذبح شرعی نشده، در برخی روایات نیز مشاهده می‌شود؛ مانند:«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع)‏ فِی رَجُلٍ دَخَلَ قَرْیةً فَأَصَابَ بِهَا لَحْماً لَمْ یدْرِ أَ ذَکِی هُوَ أَمْ مَیتٌ؟ فَقَالَ فَاطْرَحْه...».‏[4] .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image