تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
الف: اساس هویت دین بگونهای است که محال است؛ کسی را با جبر به پذیرش آن وادار کرد. توضیح بیشتر اینکه: امور و افعال انسانی دو دسته هستند: 1ـامور و افعال بدنی و جسمانی. 2- اعمال و افعال قلبی و جوانحی. با اکراه و جبر میتوان دیگران را به افعال بدنی و جسمانی وادار کرد ولی هرگز نمی توان با اکراه و جبر اعمال و افعال قلبی را به دیگران تحمیل کرد چرا که اسباب و عوامل امور و افعال قلبی از سنخ اعتقاد و ادراک میباشند و این اسباب را با اکراه و جبر نمیتوان فراهم کرد مانند حرکات بدنی. حال یک مثال میآوریم: اگر همه قدرتها بسیج شوند که کسی را وادار به خواندن نماز کنند، میتوانند او را به رکوع و سجده وادارند چون از افعال بدنی میباشد اما نمیتوانند او را وادار کنند که مثلا نیت کند چرا که از افعال قلبی بوده و اسباب و ساز و کار خاص خود را دارد. دین هم سلسلهای از معارف علمی است که معارف عملی واعمالی را به دنبال دارد و جامع همه آن معارف شاید یک حکم باشد و آن عبارت است از اعتقادات . و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبی هستند که اکراه و اجبار در آن راه ندارد. ب: آیه شریفه " لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ " یا یک گزاره است و خبر از یک حالت تکوینی میدهد که از آن نتیجه میگیریم که یک حکم دینی داریم و آن اینکه در مورد دین و اعتقاد نمیتوان با اکراه و اجبار عمل کرد، و یا یک حکم انشائی است که در پی تشریع یک حکم میباشد و آن نهی از تحمیل اعتقاد بوسیله اکراه و جبر است واین نهی در واقع متکی به یک حقیقت تکوینی است (برای توضیح بیشتر به المیزان علامه طباطبایی ج 2 ص 344 ـ242 رجوع شود) ج در جهان اسلام هیچکس غیر مسلمان را اجبار به اسلام آوردن، نکرده و نمیکند و اگر موردی باشد بر خلاف اسلام و قرآن میباشد. و سالها اقلیتهای اهل کتاب در بین مسلمانان از صدر اسلام تا کنون زندگی کردهاند و آنگاه که اسلام در اوج قدرت بوده است، کسی قدرت تعرض به آنان را نداشته است و اکنون هم همینگونه میباشد. یعنی اسلام دستور به رعایت حال آنان داده است. د: اما مسئلهی ارتداد، ابتدا لازم است که یک نمودار کلی از احکام ارتداد را بیان کنیم: مرتد کسی است که بعد از پذیرفتن اسلام آن را نفی کند، یا ضروریات دین را، رد کند به نحوی که منجر به تکذیب پیامبر و خداوند متعال، شود و خود هم متوجه باشد که لازمه انکار این امر ضروری؛ انکار پیامبر و رسالت اوست . و این بر دو قسم است: 1 مرتد فطری: کسی که پدر و یا مادر او در حین انعقاد نطفهاش مسلمان بودهاند و سپس اسلام را پذیرفته و بعدا از آن برگشته است. 2 مرتد ملی : کسی که پدر و یا مادرش مسلمان نبودهاند و اسلام را پذیرفته و سپس از آن برگشته است. بطور خلاصه توبه زن و مرد مرتد ملی، پذیرفته میشود و توبه زن مرتد فطری هم پذیرفته میشود و تنها توبه مرد مرتد فطری؛ پذیرفته نمیشود و حکم او اعدام است. اما در مورد فلسفه این حکم الهی : 1ـممکن است این حکم را خشونت تلقی کنند و آن را با روح اسلام سازگار نبینند ولی در حقیقت این حکم یک فلسفه اساسی دارد و آن حفظ جبهه داخلی کشور اسلام و جلوگیری از متلاشی شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد کشور اسلامی است که در بسیاری از قوانین دنیای امروز نیز مجازات آن اعدام است اگر به افراد اجازه داده شود، هر روز مایل بودند خود را مسلمان معرفی کنند و هر روز مایل نبودند استعفا دهند، بزودی با دسیسه و توطئه دشمنان اسلام، جبهه داخلی اسلام از هم متلاشی خواهد شد و هرج و مرج شدیدی در سراسر جامعه اسلامی پدید خواهد آمد. بنابراین حکم مزبور در واقع حکم سیاسی است که برای حفظ حکومت و جامعه اسلامی و مبارزه با ایادی و عوامل بیگانه ضروری است. 2ـاز این گذشته کسی که آئینی همچون اسلام را بعد از تحقیق و پذیرش رها کند و بسوی آئینهای دیگر برود معمولا انگیزه صحیح و موجهی ندارد؛ بنابراین در خور مجازاتهای سنگینی است [i] . 3ـحکم ارتداد مربوط به کسانی نیست که اعتقادی در درون خود دارند و در مقام اظهار آن بر نیامدهاند بلکه تنها کسانی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ بپردازند و در حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه بکنند و با این معنا روشن میشود که این حکم با مسئله آزادی اندیشه منافات ندارد. 4ـ قانون و احکام هرگز تابع یک فرد و دو فرد نیست بلکه مجموع را به طور کلی در نظر میگیرد، ممکن است مواردی هم باشد که ملاکات فوق درباره او صدق نکند ولی از آنجا که قانون دائر مدار و تابع اعم میباشد و بر مدار قاعده است نه استثناء، حکم الهی شامل آنان هم میشود . .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.