تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه
حجتالاسلام شاکرین:
منتظر امام زمان(عج) همواره در ابعاد مختلف به جهاد و تلاش میپردازد
وظیفه نسل حاضر در برابر قیام امام (ع)
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قیام سیدالشهدا(ع) را حرکتی سراسر معرفتبخش برای همیشه تاریخ دانست و گفت: امام حسین(ع) به لحاظ تاریخی، حرکت پوینده و بالندهای را آغاز کرد که مسیر امت اسلامی را مشخص کرد.
دو حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتوگوی خبری گفت: حرکت و قیام امام حسین (ع) به عنوان فردی که در ابعاد مختلف رهبری دینی را از جمله رهبری سیاسی و اجتماعی جامعه را براساس آموزههای دینی بر عهده دارد مبتنی بر چند اصل اساسی است.
وی آگاهی تام و تمام عیار نسبت به جریاناتی که امروزه در جامعه اسلامی وجود دارد و خطراتی که جامعه اسلامی را به صورت بالفعل، در طول تاریخ باقی گذارد را تهدید میکرد را نخستین اصل خواند و گفت: از طرف دیگر مبانی اندیشه سیاسی اسلامی و اینکه رهبری جامعه اسلامی باید دارای ویژگیهایی به لحاظ علمی، دانایی و به لحاظ توانایی، منش، خصلتها و شیوههای رفتاری باشد از جمله موضوعاتی است که در این راستا مطرح میشود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: توجه به دو جنبه قضیه یک طرف، طرف مقابل و وضعیتی که برای جامعه اسلامی بسیار خطرساز است و طرف دیگر، ویژگیهایی که اسلام در دوره رهبری اجتماعی مد نظر داشت حضرت سیدالشهدا (ع) با دارا بودن تمام شرایط وارد عرصه شد بنابراین، حرکت امام حسین (ع) از اواخر عمر معاویه وارد فاز جدیدی شد.
وی با اشاره به ماهیت حرکت اباعبداللهالحسین (ع) ابراز داشت: اولین گامی که امام حسین(ع) آن حضرت برداشتند این است که در شرایط حساس و موقعیتهای ویژه به روشنگری اجتماعی پرداخت شرایطی که امام حسین (ع)در آن قرار داشت شرایطی بود که دستگاه حاکم، بلندگوی امام(ع) را خاموش کرد و به هیچ وجه اجازه ترویج آموزههای اسلامی را توسط ایشان نمیداد و به این صورت جامعه را از ایشان دور نگه داشته بود.
*اعمال محدودیت حکومت جور علیه امام حسین(ع) تحقق خارجی مرجعیت علمی ایشان را با مشکل مواجه کرد
حجتالاسلام شاکرین ادامه داد: با محدودیتهایی که حکومت جور علیه سیدالشهداء(ع) در پیش گرفته بود در واقع، تحقق خارجی مرجعیت علمی امام حسین (ع) در جامعه دچار آسیب شده و به گونهای برنامهریزی شده بود که همواره امت از حضرت دور نگه داشته میشدند لذا در شرایط بسیار استثنایی که فضایی پدید میآمد امام حسین(ع) از فرصتهای اندک، بیشترین استفاده را میبرد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامههای حضرت شرکت در مراسم حج بود مراکزی که تجمع مسلمانان در آنجا رخ میداد از جمله در منا که مسلمانان زمان معینی در آنجا وقوف داشته و بیتوته میکردند اباعبداللهالحسین(ع) در آن زمان، سخنان خویش را به گوش مردم میرساند ایشان در اواخر عمر معاویه و دوران امامت امام حسن (ع) این حرکت را آغاز کرد از این رو شاهد سخنرانیهای بسیار پرمحتوا، عمیق، سازنده و راهگشای ایشان هستیم.
وی با اشاره به فعالیتهای امام حسین (ع) گفت: امام (ع) دو حرکت انجام داد نخست آنکه مظالم و خطر دستگاه حاکم را برای جامعه آشکار کرد و سپس شرایطی که اسلام در رهبری جامعه مطرح و جایگاهی که اهلبیت (ع) در این عرصه دارند و مسیری که امت باید آن را بپیماید را ترسیم کرد لذا از اینجا کار فرهنگی و معرفت بخشی و آگاهیسازی را شروع میشود تا اینکه پس از مرگ معاویه و بیعتخواهی از امام حسین (ع) فاز دیگر حرکت حضرت اباعبدالله شروع میشود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید براینکه حرکتی که امام حسین(ع) شروع کرد حرکتی سراسر معرفت بخشی، آگاهسازی و ایجاد شرایط اجتماعی برای یک حرکت بزرگ و تأثیر عظیم تاریخی است، اظهار داشت: نکته مهمی که در این حرکت وجود دارد آن است که برخلاف شیوههایی که دیگر رهبران سیاسی و اجتماعی میپیمایند حضرت سیدالشهدا(ع) با توجه به وضعیت کنونی جامعه و تأثیری که میخواهد به لحاظ تاریخی برجای گذارد حرکتی را آغاز میکند که پوینده و بالنده برای همیشه تاریخ بوده و مسیر امت را مشخص کند.
وی افزود: از این رو امام حسین(ع) در گزینش عناصر، در دادن آگاهی و معرفتبخشی امت، بسیار حساس و دقیق عمل کرد و در نهایت، تسلیم ناپذیری خویش را در برابر جریان حاکم به شکلی طراحی میکند که از آن یک حرکت پایدار تاریخی پدید آید که تا امروز ما نیز آثار آن را مشاهده میکنیم.
حجتالسلام شاکرین در ارتباط با اینکه چه عواملی انسان را در لشکر حق یا باطل قرار میدهد مؤثر است، عنوان کرد: آسیبی که در نیروهای طرف مقابل اباعبدالله الحسین (ع) و یا حتی عناصری که هر چند در مقابل حضرت نایستادند اما امام (ع) را نیز کمک نکرده و به وظایف و رسالت خویش جامه عمل نپوشاندند چند مشکل اساسی وجود دارد به عنوان نمونه جامعه کوفه، انحطاط عظیم اخلاقی، مشکل و آسیب بسیار بزرگی بود که در آن جامعه پدید آمد در واقع، همه ارزشهای بلند و عالی که اسلام ارائه داده بود و آن جامعه ارزشی که پیامبر اکرم (ص) ساخته بود به کلی از بین رفت و جامعه آن روز را به انحطاط سختی مبتلا کرد.
وی تصریح کرد: در جامعه آن روز لشکر مقابل امام حسین (ع) صرفا چند جنگنده نبودند که در قالب جنگ به دشمنی با امام (ع) برخاسته باشند بلکه سوء رفتارهای زشت و زنندهای بود که عواطف هر انسانی را جریحهدار کرده و شوک بزرگی را به انسان وارد میکرد که تا چه اندازه انسان میتواند به پستی گرایش پیدا کند.
* منتظر امام زمان(عج) همواره در ابعاد مختلف به جهاد و تلاش میپردازد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مشکل دیگر جامعه کوفی را در آن روزگار، خودباختگی فوقالعاده عظیم آنها دانست و گفت: حتی کسانی که حرکت سوء رفتاری از آنها مشاهده نمیشد اما بزرگترین جرم آنها این بود که با حرکتی که خیر و سعادت دنیا و آخرتشان در گرو آن بود همکاری نکردند و این ریشه در خودباختگی عظیمی داشت که در جامعه آن روز پدید آمده بود و انسانها را به شدت دچار ترس و وحشت کرده بود.
وی تصریح کرد: خودباختگی مردم کوفه در پی برنامهریزیهای دستگاه حاکم در طول سالیان متمادی صورت گرفت چرا که دستگاههای طاغوتی و ظالمانه، تنها از راه ایجاد رعب، وحشت، خودباختگی و سستی ایمان در میان مردم میتواند پایههای حکومت خویش را استوار کند بنابراین اگر جامعه، یک جامعه ارزشی با شهامت باشد طبعا جایگاهی برای حکومت جور قائل نخواهد بود لذا این دو آسیب از بزرگترین آسیبهایی بود که در کل جامعه وجود داشت.
حجتالاسلام شاکرین در ادامه آسیبشناسی لشکر باطل به موضوع بصیرت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اگر افراد دچار انحطاط اخلاقی نبوده و به خودباختگی هم مبتلا نشوند اما همین که نتوانستند در آن شرایط مسیر اصلی را تشخیص دهند که این حرکت چه سرانجام بزرگ و با عظمتی میتواند در تاریخ داشته باشد همین مسئله، باعث شد که آنها نتوانستند در یک شرایط حساس تاریخی، دست به یک انتخاب اصلح بزنند لذا فقدان بصیرت، خود باختگی و از دست دادن ارزشهای اخلاقی، مهمترین آسیبهای آن زمان به شمار میرفت.
وی در پاسخ به این سؤال که نسل حاضر چگونه میتواند به مشکلات جامعه کوفی در حمایت از امام زمان خویش دچار نشود، اظهار داشت: برای اینکه انسان یک منتظر حقیقی باشد و بتواند رسالت خویش را به عنوان یک منتظر واقعی، در هر شرایطی به نحو احسن انجام دهد چراکه انتظار ظهور امام زمان (ع) یک حرکت همیشگی است و در هر زمانی ایشان امام ما به شمار میرود از این رو ما باید وظایف و تکالیفی را که برعهده داریم را انجام دهیم لذا این یک امر دائمی بوده و مختص زمان ظهور نیست پس در انتظار باید منتِظر با منتَظر و با جریانی که انتظار آن را میکشد تناسب داشته باشد.
این استاد حوزه، حرکت امام زمان (ع) را یک حرکت توحیدی، عدالتگرای انسانی و مبتنی بر فضایل عالیه اخلاقی دانست که به معارف الهی متکی است لذا اگر کسی میخواهد در این مسیر قرار داشته باشد و رسالت خویش را درست انجام دهد باید همواره در ابعاد مختلف به جهاد و تلاش بپردازد.
وی به بیان ابعاد جهادی فرد منتظر پرداخت و گفت: یک بعد جهاد علمی و معرفتی است که فرد بایستی به خوبی حقایق، معارف دین، آسیبهای زمانه و عوامل معارض با فرهنگ و معارف دینی را بشناسد تا بتواند در هر زمان، موضعگیری درستی داشته باشد بنابراین این موضوع را تحت عنوان یک جهاد بزرگ علمی - معرفتی باید در نظر گرفت که نیازمند دینشناسی قوی و شناخت مناسبی از حرکتهای ضد دینی است که در سطح جهانی وجود داشته و آسیب میرساند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، خودسازی اخلاقی و تهذیب نفس را از دیگر مؤلفههای فرد منتظر برشمرد و ابراز داشت: اگر کسی از درون خود را تهذیب و پاکیزه نکند، انگیزهها، علایق و کششهای درونی خویش را متناسب با راه حقیقت، پاکی، فضیلت و عدالت همراه نکند در قسمتی از مسیر، عقبگرد خواهد کرد پس انسان باید دائما به خودسازی و تهذیب نفس بپردازد و این موضوع نیز در حرکت امام راحل به خوبی نمایان بود. حرکت حضرت امام خمینی(ره) از یک سو مبتنی بر معرفت دینی و از یک سو مبتنی بر جهاد اخلاقی گسترده و فراگیر بود.
مرجع : خبرگزاری فارس
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.