حدیث /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

ترجمۀ اين دو حديث را بنويسيد: 1ـ يا علي اعلم أن اعظم الناس يقيناً يکونون في آخرالزمان لم يلحقوا النبي و حجب عنهم الحجة فامنوا بسواد في بياض. 2ـ اذا تشبه الرجال بالنساء و اکتفي الرجال بالرجال و النساء بالنساء... .


اين سئوال در دو بخش قابل جواب است. الف: احاديث و روايات فراواني در مدح و تمجيد ايمان کساني که در عصر غيبت و آخرالزمان زندگي مي کنند در منابع ديني و روائي ما وجود دارد که به برخي از آنها اشاره مي شود: 1ـ ابي بصير از امام جعفر صادق ـ عليه السلام ـ روايت نموده است که «پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روزي در حالي که جماعتي از اصحاب حضرت نزد ايشان حضور داشتند، دو مرتبه از خداوند اينگونه تقاضا کرد «خدايا ملاقات برادرانم را نصيب من بفرما» اصحاب به پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ عرض نمودند يا رسول الله آيا ما برادران شما نيستيم؟ حضرت فرمود نه بلکه شما اصحاب من هستيد و برادران من گروهي هستند در آخرالزمان که ايمان مي آورند در حالي که مرا نديده اند و خدا آنها را به اسماء خودشان و اسماء اباءشان به من معرفي کرده است قبل از اين که بدنيا بيايند. پايداري آنان بر دين شان سخت تر از خرط القتاد (ضرب المثل عربي) است و آنها چراغهاي دوران تاريکيها هستند که خدا آنان را از هر فتنۀ گمراه کننده نجات مي دهد.» 2ـ ابوحمزه ثمالي از ابا خالد کابلي از امام سجاد ـ عليه السلام ـ روايت نموده است که حضرت فرموده است: «غيبت دوازدهمين وصي از اوصياء پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ طول مي کشد، اي ابا خالد اهل غيبت ولي خدا که قائل به امامت او و منتظر ظهور او هستند قطعاً از اهل هر زماني برتر است زيرا خداوند عقل و فهم و معرفتي به آنها عطا مي نمايد که با آن امور غيبي را همانگونه مي بينند که ديگران امور مشهود و ملموس را و خدا آنان را در آن زمان به منزلۀ مجاهديني که در رکاب رسول خدا جهاد نمودند قرار مي دهد، مخلصين حقيقي و شيعيان واقعي ما آنها هستند ...» 3ـ از جمله اين روايات روايتي است که در سئوال پرسشگر محترم به آن اشاره شده است و اين روايت را امام صادق ـ عليه السلام ـ از پدران خويش از رسول الله روايت نموده است که حضرت خطاب به اميرمؤمنان ـ عليه السلام ـ فرموده است: يا علي همانا بزرگترين مردم از جهت يقين گروهي هستند که در آخرالزمان مي باشند، پيامبر را درک نکرده اند و حجت و امام نيز از ايشان در پرده است، ايمان آورده اند به سياهي که در سفيدي است (يعني به قرآن و اخبار و آثاري که از پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ائمه اطهار عليهم السلام به آنها رسيده است.) آري با اينکه مطابق قرآن کريم ايمان همۀ مؤمنين به خدا، قيامت، وحي و نبوت، و ايمان به ملائکه، ايمان به غيب شمرده شده است در عين حال مي بينيم که در روايات خصوص مومنين عصر غيبت را اينگونه توصيف مي نمايد که «آنها کساني هستند که خدا در قرآن آنان را توصيف نموده به اينکه الذين يؤمنون بالغيب» دليل اينکه در روايات خصوص مؤمنين عصر غيبت امام زمان (عج) مورد مدح قرار گرفته است اين امور مي تواند باشد: يک: مؤمنين در دورۀ غيبت تمام ايمان شان به غيب است چون زمان پيامبر و ائمه را درک نکرده و امام زمان شان هم در پردۀ غيبت به سر مي برد. دو: چون غيبت و طول عمر آن حضرت و بودنش در ميان مردم و عدم مشاهده اش همه برخلاف عادت است و در عين حال مؤمنين عصر غيبت به آن حضرت ايمان دارند و لذا ايمان شان اقوي مراتب ايمان است. 4ـ امام صادق ـ عليه السلام ـ روايت نموده که رسول خدا فرموده است گروهي بعد از شما ميايد که اجر يک نفر آنها به اندازۀ اجر پنجاه نفر شما است (مخاطبين پيامبر) گفتند يا رسول الله ما در جنگ بدر، احد و حنين با شما بوديم و قرآن در عصر ما نازل شد؟ پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرمود: اگر آنچه بر آنها مي آمد بر شما بيايد صبر آنان را نداريد. ب: امّا حديث دوم که مربوط به علامات و نشانه هاي آخرالزمان و قيام مهدي و نزديک شدن قيامت مي باشد بخشي از روايتي است که از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و از امام علي ـ عليه السلام ـ و از امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ و سائر ائمه با اندک تفاوت در عبارات در منابع روائي و تفسيري آمده است و در آن وضعيت آخرالزمان از نظر بي ديني و پايمال شدن احکام دين و منکر شدن معروف و معروف شدن منکر و مطالب ديگر، شرح داده شده است و رذائل آخرالزمان بطور تفصيل بيان شده است: ابن عباس اين حديث را از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نقل نموده و در آن سئوال و جوابهائي بين پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و سلمان ردّ و بدل شده است و سئوال سلمان فارسي که به صورت تعجب بعد از فرازهائي از کلام پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ تکرار شده است بدين گونه است که يا رسول الله آيا چنين امري واقع خواهد شد؟ و چون سئوال سائل مطلب جديدي ندارد فقط به پيشگوئي هاي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از اوضاع آخرالزمان در اين مقاله بسنده مي شود. حضرت در حجة الوداع فرمود آيا شما را از نشانه هاي نزديک شدن قيامت آگاه کنم؟ بعد فرموده است از نشانه هاي آن، تضييع نماز، پيروي از شهوات، تمايل به هواپرستي، گرامي داشتن ثروتمندان و فروختن دين به دنيا مي باشد و در اين هنگام است که دل افراد با ايمان در درون شان آب مي شود همانند آب شدن نمک در آب در آن زمان است که ولايت و سرپرستي مسلمانان را امراي جور به دست مي گيرند امرائي که وزرائي فاسق و سرشناساني ستمگر و امنائي خائن دارند. ... در آن موقع منکر معروف و معروف منکر مي شود خائن امين قلمداد مي گردد و امين خيانت مي کند، دروغگو تصديق و راستگو تکذيب مي گردد ... در آن روزگار زنان به امارت مي رسند و کنيزان طرف مشورت قرار مي گيرند و کودکان بر فراز منبر مي روند و دروغ نوعي زرنگي و زکات خسارت و خوردن بيت المال نوعي غنيمت شمرده مي شود، مرد به پدر و مادرش جفا ولي به دوستش نيکي مي نمايد... . در آن موقع زن با شوهرش در تجارت شرکت کند و باران در فصلش نيامده بلکه در گرماي تابستان مي بارد. ... وقتي يکي مي گويد: من سودي نبرده ام و ديگري مي گويد: من چيزي نفروختم، طوري مي گويند که هر شنونده مي فهمد که او از خدا شکايت مي کند ... در اين موقع چيزي از مشرق مي آورند و چيزي از مغرب تا امت اسلام را سرپرستي کنند، در آن روز واي به حال ناتوانان امت من، از شر شرقي و غربي ها و واي به حال آن شرقيها و غربيها از عذاب خدا آري نه صغيري را رحم مي کند و نه حرمت کبيري را نگه مي دارند و نه از هيچ مقصري عفو مي کنند، اخبارشان همه فحش است، جثۀ آنان جثۀ آدميان ولي دلهاي شان دلهاي شياطين اند. تا مي رسد به جملاتي که پرسشگر محترم پرسيده اند: زماني که مردان خود را شبيه زنان کنند (آرايش زنانه کردن)، مردان به مردان اکتفا کنند (رواج بي بندوباري و هم جنس گرائي) و زنان هم با زنان باشند (در شرع اسلام به اين عمل زشت زنان، مساحقه گويند) و زنان بر مرکب ها سوار شوند. اين حديث ادامه دارد که از ذکر آن منصرف مي شويم، و اما قسمت آخري که در روايت مورد نظر پرسشگر محترم آمده است در روايت ديگري است که امام باقر ـ عليه السلام ـ آخرالزمان را تشريح مي فرمايند: «و ردت شهادات العدول و استخف الناس بالدماء: يعني شهادت افراد عادل و پاک رد مي شود و مردم از ريختن خون بي گناهان خودداري نمي کنند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image